Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@04:29:17 GMT

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۲۶۶۶

صنعت آرد از وابستگی تا صادرات

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ ها مردم گمان می‌ کردند که قصه ناتمام بی کیفیتی نان که قوت غالب اقشار کم درآمد جامعه است به سرانجام خوبی خواهد رسید ، اما با گذشت زمان و همراه با افزایش قیمت نان کیفیت آن کاهش یافت و نان نتوانست انتظارات مصرف کنندگان را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای محمدی که ۱۲ سالی از تاسیس نانوایی اش می‌ گذرد بی کیفیتی نان را به گردن آرد می‌ اندازد و می‌ گوید آرد خوب در مازندران کم است به همین دلیل نان بی کیفیت به دست مردم می‌ رسد موضوعی که مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور با آن مخالف است.

جعفری مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: سالانه ۱۰۰ هزار تن گندم در مازندران تولید می‌شود که بالاترین کیفیت بین المللی و کشوری را دارند.

وی می‌ گوید مازندران در آرد رتبه سوم کشور و در بحث نان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ‏به همین دلیل این استان پایلوت کیفی سازی آرد و نان کشور شده است.

مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور با تاکید بر اینکه صنایع تولیدکننده آرد استان اکنون به فن آوری‌های جدید مجهز شدند، افزود: کیفیت آرد تولیدی کارخانجات مازندران هر سال در حال افزایش است به گونه‌ ای که برخی کشور‌های منطقه اکنون متقاضی آرد‌های تولید شده در مازندران هستند.

جعفری گفت: ۱۹ کارخانه آرد در استان فعال هستند که دو کارخانه بدلیل کیفیت بالای آرد پارسال ۱۵ هزار تن آرد به عراق صادر کردند و پیش بینی می‌ شود این میزان امسال افزایش یابد.

آرد مازندران از مبدا تا مقصد

شناخت کیفیت آرد تولید شده در کارخانه‌ها مستلزم آگاهی از مراحل کشت گندم تا تولید آرد است.

برای اطلاع از روند تولید آرد به یکی از سیلو‌های نگهداری گندم و تولید آرد در ساری می‌ رویم، افشار مدیر تولید این کارخانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: گندم‌ ها پس از ورود به کارخانه به سیلو‌ها منتقل شده و در دمای مناسب نگهداری می‌ شوند سپس نمونه‌ ای از گندم‌ها پیش از ورود به خط تولید به آزمایشگاه برده شده تا در صورت تایید کارشناسان و مطابقت گندم‌ ها با استاندارد‌های ملی به خط تولید برده شوند.

وی می‌ گوید: برای دستیابی به آرد مطلوب گندم‌ ها ابتدا به بخش الک و بوجاری برده شده تا ضایعات آن‌ ها جدا شود سپس عملیات نم زدن و شستشو روی آن‌ ها انجام شده و دانه‌ها پوست گیری می‌ شوند و در مرحله چهارم گندم‌ ها آسیاب شده و انواع آرد‌ها تفکیک می‌ شوند تا در مرحله نهایی بسته بندی صورت بگیرد.

نوری کارشناس آزمایشگاه این کارخانه نیز با بیان اینکه کارشناسان آزمایشگاهی در مرحله بسته بندی کنترل نهایی را روی آرد انجام می‌دهند، می‌ گوید: در این مرحله آرد از لحاظ  رنگ، رطوبت و کیفیت کنترل و سپس بسته بندی می‌ شود.

آقای خانی مدیر کارخانه که در راه توسعه صنعت آرد استان مو سپید کرده است از روز‌های وابستگی  کشور به واردات آرد می‌ گوید روز‌هایی که تولید گندم محدود و کارخانه‌های آرد اندک بود به همین دلیل بجای واردات گندم، آرد وارد کشور می‌شود.

وی ظرفیت کارخانه را ۲۰ هزار تن اعلام کرده و می‌گوید: این کارخانه با استفاده از کادر مجرب و متخصص خود و توجه به عامل کیفیت توانست آردی مطابق با استاندارد‌های روز را تولید کند.

آقای خانی می‌ گوید در نخستین گام برای بدست آوردن بازار عراق نمونه‌ هایی از آرد‌های تولید کارخانه را ارسال کردیم که طرف عراقی پس از بررسی کیفیت سفارش ارسال ۳ هزار تن را داشت.

وی گفت: ۳ هزار تن آرد پارسال از این کارخانه  به عراق صادر شد که از این میزان ۲ هزار تن آرد شیرینی و هزار تن آن آرد نان بربری بود.

چرخ آرد‌های صادراتی همچنان می‌ چرخد

سید محمد جعفری مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور می‌ گوید: عراقی‌ ها پیشتر بخشی از آرد مورد نیاز خود را از ترکیه، تامین می‌ کردند و اکنون مازندران نیز به جمع کشور‌های تامین کننده آرد این کشور ملحق شده است.

 وی با بیان اینکه مازندران در صورت تمایل دیگر کشور‌ها می‌ تواند بخشی از  نیاز آنان را به آرد تامین کند، از برنامه ریزی و چشم انداز شرکت غله منطقه ۲ برای صادرات خبرداد و افزود: علاوه بر عراق، افغانستان نیز برای واردات آرد از مازندران اعلام آمادگی کرده بود.

با شناخت روند تولید آرد و پی بردن به کیفیت قابل اعتماد آن حلقه گمشده‌ ی بی کیفیتی نان را شاید در همان نانوایی باید جستجو کرد.

عمویی شاطر جوان نانوایی سنتی با بیان اینکه آرد‌هایی که در کارخانه‌ های مازندران تولید می‌ شوند کیفیت مناسبی دارند، گفت: شاید دلیل بی کیفتی برخی نان ها، سهل انگاری نانوا‌ها در تولید، استفاده از مواد افزودنی و رعایت نکردن زمان تخمیر خمیر‌های نان باشد.

وی می‌ گوید: اگر کیفیت آرد مازندران مناسب نیست چرا برخی نانوایی‌ها نان با کیفیت به مردم تحویل می‌ دهند.

در فراز و نشیب قصه تکراری کیفیت نان در مازندران وقتی آرد‌های تولیدی کارخانه‌ های استان اکنون به سفره‌های مردم کشور‌های همسایه رسیده است شاید برخی خبازان با اطمینان از تولید مناسب آرد باید کمی برای پخت مناسب نان به خود زحمت بدهند تا کیفیت نان همانند آرد مناسب سفره‌ های مردم شود.

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۲۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد بعدازظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت آردسازی تصریح کرد: نگاه ویژه نظام به بخش اقتصاد، نشانگر این است که اقتصاد جز مباحث پردغدغه و پرچالش ماست و سعی بر این خواهد بود با استفاده از تمام ابزارهای موجود به سمتی حرکت کنیم که خودباوری و خوداتکایی را به عرصه ظهور برسانیم.

وی همچنین اظهار داشت: در هر زمینه‌ای که دولت با اراده قوی و متعهدانه حضور داشته باشد، بخش خصوصی نیز همراهی و حضوری موفق خواهد داشت.
وفایی نژاد افزود: دولت صرف نظر از همه کاستی‌ها و فشار تحریم‌ها همه تلاش و همیت خود را در جهت پویایی اقتصاد کشور انجام می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه بخشی از کار ما حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزان است، اظهار داشت: در سال گذشته با همراهی کارخانجات آرد استان بیش از ۱۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان مناطق دشت و بالادست استان با شرایط خاص حمایتی خریداری شد، به نحوی که با تدابیر صورت گرفته حمایت مناسب کشاورزان را در بر داشته و با مدیریت صحیح و همراهی کارخانجات آرد استان، کیفیت آرد نیز تضمین شود.

وی افزود: در استان مازندران ۲۱ کارخانه آرد داریم که با بهسازی و نوسازی و توسعه انبارها، سیلو و تجهیزات آزمایشگاهی، تحول و به روزرسانی مناسبی را داشته و برای ارتقای کیفیت تولید آرد سرمایه گذاری می‌کند.

وفایی نژاد تصریح کرد: شیوه نامه درجه بندی کارخانجات در شرف نهایی شدن در کارگروه استان و رفع نواقص و چالش‌ها است و بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و بروزرسانی امکانات، امتیاز و رتبه آنها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم از انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کاسته شود و فعالیت‌های تجاری به سمت بنادر شمالی سوق داده شود، اظهار داشت: طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کالاهای اساسی گندم و روغن را از طریق بنادر استان مازندران وارد کشور کردیم اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل کاهش ضرورت تأمین و دیگر موارد، تأمین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی کشور متوقف شد.

وی با بیان این مطلب افزود: تمام تلاش دولت در حمایت از تولید کالاهای اساسی و خودکفایی در آن انجام خواهد شد اما به منظور تأمین ذخیره استراتژیک و حفظ امنیت غذایی در کشور، رایزنی‌های لازم انجام شد تا در سال جدید فاز اول گندم خریداری شده از کشورهای حاشیه دریای خزر بزودی از طریق بنادر مازندران وارد کشور شود

کد خبر 6092230

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود