Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:47:15 GMT

نیروهای ویژه امریکایی در یمن

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۳۰۴۴

نیروهای ویژه امریکایی در یمن

از زمانی که در سال ٢٠١٥ ارتش عربستان به همراه متحدان خود ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد، امریکا سعی کرد از ورود مستقیم به این جنگ وحشیانه خودداری کند و تنها در حد بسیار محدود با ائتلاف از نظر ارایه اطلاعات همکاری می‌کرد چرا که سعودی‌ها وارد جنگی با نیروهای مردمی یمن شدند که هیچ تهدید مستقیمی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا نیویورک‌تایمز گزارشی را به تازگی منتشر کرده که نشان می‌دهد این روند نسبت به گذشته تغییر کرده است. طبق این گزارش تیمی از نیروهای ویژه امریکایی معروف به کلاه‌سبزها (Green Berets) در اواخر سال گذشته در مرز با عربستان سعودی و یمن مستقر شدند که در مواردی نیز عملیات‌هایی را در داخل خاک یمن به شکل مخفیانه برای حمایت از نیروهای عربستان سعودی انجام داده‌اند.

طبق این گزارش کماندوهای ارتش امریکا برای کشف موشک‌های بالستیک و سایت‌هایی که حوثی‌ها برای انجام حملات موشکی خود علیه عربستان استفاده می‌کند با نیروهای سعودی همکاری می‌کند، تا جلوی حملات موشکی به ریاض و دیگر شهرهای سعودی گرفته شود. گفتنی است پیش‌تر اطلاعات دقیقی در خصوص نیروهای کلاه سبز و نوع عملیات آنها در یمن وجود نداشت و این اطلاعات از سوی مقام‌های ایالات متحده و دیپلمات‌های اروپایی به نیویورک تایمز ارایه شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که این نیروها خارج از دستورالعمل فعلی پنتاگون در جنگ یمن عمل می‌کنند چرا که طبق دستورالعملی که پنتاگون در ابتدای جنگ یمن ارایه داد کمک به ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن محدود به سوختگیری، تدارکات و اشتراک‌گذاری اطلاعات است و از طرفی در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آن وجود ندارد که دستورالعملی برای حضور کماندوهای امریکایی به عنوان بخشی از یک عملیات مخفیانه در عملیات یمن وجود داشته باشد.

اما فرستادن نیروهای زمینی امریکا به مرز عربستان و یمن را می‌توان بخشی از کمک‌های جدید غرب برای هدف قرار دادن نیروهای مردمی و حوثی‌های یمن دانست. سناتور تیم کین، دموکرات و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد ماموریت کلاه‌سبزها در یمن عملا خط بین تمرین و عملیات واقعی را از بین می‌برد. او همچنین یک‌بار دیگر بر دریافت مجوز از کنگره برای حضور نظامی و درگیری جدید در کشوری دیگر تاکید کرد.

گفتنی است امریکا در طول سالیان گذشته به شکل متمادی عملیات‌هایی را علیه نیروهای القاعده در جنوب و جنوب شرق یمن ترتیب داده است. اما در طول این سالیان هیچگاه عملیاتی را علیه نیروهای مردمی به شکل مستقیم انجام نداده است. از طرفی با وجود اینکه دولت منصور هادی در زمان حضور در صنعا یک متحد بالقوه امریکا محسوب می‌شد و پس از استعفا و حضور نیروهای مردمی در راس قدرت امریکا اقدام نظامی جدی علیه حوثی‌ها صورت نداد.

در سال ٢٠١٥ نیز اگرچه ائتلافی به رهبری عربستان سعودی به بمباران مردم و نیروهای مردمی یمن پرداخت و در پاسخ نیز حوثی‌ها موشک‌هایی را علیه مواضع عربستان پرتاب کردند اما هیچگاه شواهدی وجود نداشته که حوثی‌ها به‌طور مستقیم تهدیدی برای ایالات متحده باشند. چرا که آنها تنها از مواضع خود در یمن دفاع می‌کردند و هیچ عملیاتی را خارج از یمن ترتیب ندادند و در امریکا نیز آنها به عنوان یک گروه تروریستی شناخته نمی‌شوند.

گفتنی است هنگامی که یک موشک بالستیک از سوی یمن فرودگاهی در نزدیکی ریاض را مورد هدف قرار داد نیروهای ویژه ارتش امریکا به مرز اعزام شدند. ارتش عربستان اعلام کرد که جلوی این موشک را گرفته است ولی تصاویر و تحلیل عکس‌ها از فرودگاه نشان از این داشت که موشک به منطقه‌ای از فرودگاه برخورد کرده است و همین برای محمد بن سلمان کافی بود که به درخواست طولانی‌مدت خود از ایالات متحده جامه عمل بپوشاند و امریکایی‌ها را برای اعزام نیرو در راستای مقابله با حوثی‌ها ترغیب کند.

با این حال برخی مقام‌های ارتش ایالات متحده اعلام کردند که کماندوهای امریکایی ماموریت آموزش نیروهای زمینی عربستان را برعهده دارند. اما آنچه تحلیلگران امریکایی به دست آورده‌اند این است که نیروهای ویژه ارتش امریکا که بیشتر در شهر نجران در جنوب عربستان سعودی مستقر هستند، قصد دارند محل پرتاب موشک‌ها را شناسایی کنند.

گفتنی است منطقه نجران عربستان بیشترین نقطه این کشور است که مورد حمله موشکی قرار می‌گیرد. سناتورهای امریکایی در نشستی با مقام‌ها پنتاگون در ساختمان کپیتول که در ماه مارس برگزار شد موضوع نقش ارتش در جنگ یمن را مورد بررسی قرار دادند و این سوال را مطرح کردند که آیا نیروهای امریکایی در معرض خطر ورود به درگیری علیه حوثی‌ها قرار دارند یا خیر. مقامات پنتاگون در پاسخ به سناتورها گفتند که نیروهای امریکایی تنها در داخل مرزهای عربستان مستقر هستند و بیشتر به دفاع از مرز تمرکز دارند.

ژنرال جوزف وتل، رییس فرماندهی مرکزی امریکا به کمیته نیروهای مسلح سنا در روز ١٣ مارس گفت: ما مجاز به کمک به سعودی‌ها برای دفاع از مرز آنها هستیم. ما این کار را با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و از طریق پشتیبانی تدارکاتی انجام می‌دهیم و همچنین به آنها مشاوره نظامی می‌دهیم.

در روز ١٧ آوریل رابرت کارم، معاون وزیردفاع در امور امنیت بین‌المللی به کمیته روابط خارجی سنا گفت: ایالات متحده در حدود ٥٠ پرسنل نظامی در عربستان سعودی دارد که بطور عمده در برابر تهدید موشک‌های بالستیک به عربستان کمک می‌کنند.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز نیروهای ویژه ارتش امریکا برای مقابله با یک مشکل فزاینده و دشوار وارد عربستان شده که آن هم موشک‌های نیروهای یمنی است. با این حال برخی دیگر حضور این نیروها را آخرین نمونه از روابط رو به گسترش میان ایالات متحده و عربستان سعودی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و محمد بن سلمان می‌دانند. همچنین طبق گزارشی که سال گذشته موسسه NATION منتشر کرد نیروهای ویژه امریکایی در ١٣٨ کشور یعنی در ٧٠ درصد جهان مستقر هستند.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،2،15
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چالش هاي خاورميانه مساله يمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای گسترش جنگ غزه گفت که تنها رژیم صهیونیستی مخالف توقف این جنگ است.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت: به همراه شرکایمان برای توقف جنگ غزه و تقویت راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اسرائیل تنها طرف بین‌المللی است که مخالف توقف جنگ در غزه است. تداوم راه‌حل نظامی تنها به سود تندروها است.

طبق گزارش الجزیره، بن فرحان افزود: گسترش جنگ کنونی پیامدهای فاجعه‌بار برای فلسطین و تمام کشورهای منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه عربستان امروز در جریان دیدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود