Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آستارا - ايرنا - مدير هماهنگي امور مناطق ويژه اقتصادي و آزاد کشور گفت: اتصال منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا به راه آهن ، تحول اقتصادي در کشور ايجاد مي کند و اين امر با همکاري دستگاه هاي متولي تحقق مي يابد.

گزارش خبرنگار ايرنا به نقل از روابط عمومي فرمانداري آستارا حاکي است جعفر آهنگران غروب جمعه در بازديد از راه آهن آستارا - آستارا و در جلسه بررسي اتصال منطقه ويژه اقتصادي آستارا به راه آهن در فرمانداري اين شهرستان افزود: با استفاده از ظرفيت بندر و راه آهن آستارا و اتصال اين دو مرکز مهم اقتصادي، حمل و نقل ترکيبي در منطقه ايجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار آستارا نيز در اين بازديد و جلسه گفت: آستارا با سه موقعيت حمل و نقل زميني، دريايي و ريلي در حوزه تجارت و صادرات ملي از قابليت خوبي برخوردار است و متناسب با اين جايگاه، بايد فرصت هاي جديد سرمايه گذاري در آن ايجاد شود.
يونس رنجکش ادامه داد: بايد از موقعيت هاي اين شهرستان در توسعه ارتباط ريلي و بندر و در راستاي هدف هاي اقتصادي کشور، به خوبي استفاده کنيم.
وي اظهار کرد: بارانداز ريلي و بندر آستارا مکمل همديگر هستند و گمرک زميني از ديگر ظرفيت هاي آستاراست و بايد براي راه اندازي مشاغلي در حوزه خدمات تجاري، گردشگري و صنايع تبديلي برنامه ريزي شود.
وي ادامه داد: در صورت اتصال خط ريلي و بارانداز به بندر آستارا شاهد اجراي کامل حمل و نقل ترکيبي خواهيم بود و زمينه توسعه مضاعف منطقه فراهم مي شود.
رنجکش افزود: براي جلوگيري از دوگانگي بين کارکردهاي راه‌آهن، بندر و مرز زميني بهتر است بارانداز خط ريلي به منطقه ويژه اقتصادي بندر آستارا متصل شود و همه از اين فضاي جديد در سطح ملي، استاني و شهرستاني بهره مند شويم و تسريع در روند اجراي اين طرح در اولويت قرار گيرد.
او گفت: در توسعه حمل و نقل دريايي آستارا اقدامات خوبي در بخش باري انجام شده و به منظور بهبود وضعيت کنوني نيازمند توجه به زيرساخت ها هستيم و در حوزه ريلي نيز خط آهن آستارا - آستارا و بارانداز مي تواند از عوامل موثر توسعه باشد.
منطقه ويژه اقتصادي آستارا به وسعت 61 هکتار در محدوده بندر چند منظوره اين شهرستان در خشکي و شاخه هاي موج شکن دريايي آن ايجاد مي شود و جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در ابتداي سال 1395 به منظور توسعه همکاري هاي اقتصادي، به ايجاد ارتباط ريلي متعهد شده بودند و مرحله نخست طرح ريلي اتصال آستاراي ايران به آستاراي آذربايجان و پايانه آن، اوايل فروردين ماه امسال با حضور مقام هاي دو کشور در شهرستان آستارا در غرب استان گيلان افتتاح شد و در آينده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوين، کريدور ريلي شمال - جنوب ايران تکميل خواهد شد.
بندر مرزي آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان، با جمهوري آذربايجان 38 کيلومتر مرز خاکي و 15 کيلومتر مرز آبي دارد و گمرک اين شهرستان از مبادي مهم صادرات و واردات کشور است.
7105 / 7124 / 2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دیپلماسی انرژی فعال برای کشورهای دارنده منابع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه، کشور ما که به لحاظ ژئوپولتیک وضعیت خوبی دارد و می تواند به عنوان هاب گازی منطقه عمل کند، دیپلماسی برایش اهمیت دارد.

وزارت نفت سیاست های فعالی را در زمینه حل و فصل مشکلات گازی مان با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور، رفع مشکلات سیاسی با عراق و ترکیه و ادامه صادرات گاز به آن ها و رایزنی برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) به اجرا گذاشته است.

به زعم کارشناسان، این سیاست ها می تواند زمینه ساز برعهده گرفتن نقش موثرتر کشورمان در مراودات گازی منطقه باشد و منافع مان را برآورده کند. به ویژه خط لوله صلح می تواند انحصار روسیه را در صادرات گاز به شرق آسیا بشکند.

اگر بتوانیم با سیاست های فعال نقش موثری در زمینه انتقال گاز در منطقه برعهده بگیریم، تبدیل به هاب گازی منطقه می شویم و این امر منابع اقتصادی، سیاسی و امنیتی بالایی برایمان دارد.

نظرات امین نوربخش، کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید.

نوربخش در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم در منطقه به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حال انجام است. به طور مثال، پیگیری موضوع سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام مثبتی است و باید ادامه یابد. از نظر بنده، ما باید موضوع ادعاهای ترکمنستان از ایران در زمینه مطالبات گازی اش را مسکوت بگذاریم و همچنان به سوآپ گاز از این کشور ادامه دهیم و این موضوع را در کنار آن و از طریق مسالمت آمیز پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: مراودات گازی خود را با ترکمنستان نباید به تعیین تکلیف مطالبات ادعایی عشق آباد در خصوص طلب گازی از کشورمان موکول کنیم. اقدامات وزارت نفت در خصوص حل و فصل مشکلات مربوط به این موضوع را مثبت می دانم و باید ادامه یابد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: ترکمنستان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع گازی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی اش که محصور در خشکی است، به کشور واسطی برای انتقال گاز نیاز دارد. ما نباید به سوآپ صرف از ترکمنستان بسنده کنیم. خوب است که وزارت نفت تلاشش را در راستای واردات بخشی از گاز ترکمنستان و صادرات آن نیز به کار بگیرد.

نوربخش گفت: پیگیری موضوع خط لوله صلح ایران-پاکستان را توسط وزارت نفت مثبت می بینم. این اقدام خوبی است که به اجرا گذاشته ایم. خبرهایی هم منتشر شده است مبنی بر اینکه اسلام آباد تمایل خود را به تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان مطرح کرده است. خوب است که به فکر استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده هستیم و رایزنی ها را در این خصوص با اسلام آباد شروع کرده ایم. حتی شاید در شرایط فعلی ایجاد شده بعد از جنگ اوکراین، بتوان با رایزنی روس‌ها و مشارکت آن‌ها در صادرات گاز، هند را هم مجددا وارد این پروژه کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر مراودات ما در زمینه گازی با همسایگان و کشورهای منطقه بیشتر شود، وابستگی آن ها به ما افزایش می یابد و جایگاه مان در منطقه تقویت می شود. با توجه به این مسائل، احتمالاً گسترش روابط تهران و اسلام آباد در حوزه انرژی با مخالفت واشنگتن مواجه می شود. اما اگر توافقات بین سران دو کشور در سطوح بالای سیاسی صورت بگیرد، مسئله قابل حل و فصل است. اگر لازم شد در ارتباط با پاکستان می توانیم از گزینه شکایت در دادگاه های بین المللی استفاده کنیم. البته الان فضا مثبت است و می توانیم از طریق مذاکره موضوع را پیش ببریم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: پاکستان با قطعی های گسترده برق روبروست و ال ان جی وارداتی اش بسیار گران تمام می شود. به همین دلیل به واردات گاز از ایران احتیاج دارد. با پیگیری موضوع در سطوح بالای سیاسی می توانیم بستری برای افزایش مراودات خودمان با پاکستان در حوزه انرژی ایجاد کنیم.

 

دیگر خبرها

  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • اجرای بیش از ۵۰ ویژه برنامه هفته عقیدتی سیاسی در آستارا
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد