Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش ایکنا، منطقه عمومی عملیات بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، كه از شمال به رودخانه كرخه كور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه كارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می‌شود. منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز – خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند است. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن برای مانور زرهی مناسب، و برای حركت نیروهای پیاده – به دلیل در دید و تیر قرار داشتن – نامناسب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقاط حساس و استراتژیك منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های كارون، كرخه كور و اروند بود.

جفیر مرکز منطقه‌ای است که رود کارون، رود کرخه کور، هورالهویزه و طلاییه آن را احاطه کرده است. این منطقه یکی از معبرهای هجوم ارتش عراق به دشت آزادگان بود. تیپ 43 زرهی لشکر 9 زرهی در کنار لشکر 5 مکانیزه که حرکت خود را از طلاییه آغاز کرده بود، در چهارمین روز جنگ؛ سوم مهرماه سال 59، به جفیر رسید و ضمن اسقرار عمده قوای زرهی خود در این منطقه، تعدادی از واحدهایش را به سوی کرخه کور روانه کرد. از این پس جفیر مرکز هدایت و پشتیبانی قوای جبهه کرخه کور و هویزه شد.

در عملیات نصر؛ 15 دی ماه سال 59؛ رزمندگان اسلام قصد آزاد سازی جفیر را داشتند، لیکن قوای زرهی عراق با بهره‌گیری از وضعیت مساعد زمین برای مانور زرهی، رزمندگان را عقب رانده و تعدادی از پاسداران و دانشجویان خط امام را به شهادت رساندند.

پس از آن تعدادی از واحدهای عراقی از جفیر به سمت هویزه رفته و آن جا را نیز اشغال کرند. ارتش عراق پس از تثبیت مواضع خود لشکر 5 مکانیزه و لشکر 6 زرهی را در این منطقه مستقر کرد تا از سویی تهدیدی برای اهواز باشد و از سوی دیگر با اتکا به آنها خرمشهر را از سمت شمال تأمین کند. با آغاز عملیات بیت‌المقدس، دو لشکر مذکور به مقابله با رزمندگانی که از کرخه کور به سمت جفیر وارد عمل شده بودند، پرداختند. لیکن با عبور سایر رزمندگان از کارون و دستیابی آنها به نوار مرزی در جنوب کوشک، دشمن که به محاصره افتادن این دو لشکر را محتمل می دانست آنها را از جفیر عقب کشید و در نتیجه این منطقه آزاد شد.

از آن هنگام جفیر یکی از مراکز اصلی هدایت و پشتیبانی عملیات‌های رزمندگان اسلام در هورالهویزه شد، از جمله در دو عملیات خیبر و بدر قرارگاه مرکزی هدایت عملیات در این منطقه مستقر بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیرو‌های مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیرو‌های مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیرو‌های مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • پیکر ۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟ (عکس)
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • پیام فرمانده ارتش؛ پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق
  • هر جوان فلسطینی به قدر یک لشکر تاثیر دارد
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد