Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-02@03:18:56 GMT

قیمت مصوب کالاهای اساسی در ماه رمضان اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۸۱۶۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، یزدان سیف امروز در نشست خبری در محل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در سال جرای در مقایسه با سال گذشته 39 درصد رشد داشته است و  در سه هفته گذشته حدود 928 هزار تن گندم به ارزش 753 میلیارد تومان تضمینی خریداری شده است.

وی افزود : خرید گندم امسال صرفاً از کشاورزانی انجام می شود که اطلاعات آنها در سامانه پهنه بندی کشاورزان (سامانه خرید تضمینی گندم) ثبت شده باشد و افرادی که اطلاعات آنها در این سامانه تکمیل نیست عملاً امکان پرداخت وجه به آنها ممکن نیست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تلاش داریم 50 درصد از پول کشاورزان گندم کار را به روز پرداخت کنیم، ادامه داد: بر این اساس 570 هزار تن گندم از کشاورزانی که اطلاعات آنها در سامانه خرید تضمینی گندم وجود دارد تحویل گرفته شده که 50 درصد پول آنها به ارزش 375 میلیارد تومان تا دو روز آینده پرداخت می شود . 

وی درباره خرید تضمینی دانه های روغنی بویژه دانه روغنی کلزا گفت : تاکنون حدود 48 هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش 140 میلیارد تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است که پول کشاورزان تا پایان هفته پرداخت خواهد شد . 

سیف افزود: در مدت مشابه سال گذشته 19 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده بود که بر اساس برآوردهای انجام شده امسال در همین زمان میزان خرید یک و نیم برابر بیشتر شده است .

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : بر اساس هماهنگی های انجام شده با انجمن های صنفی روغن نباتی ، شکر ، ماکارونی ، برنج و فروشگاههای زنجیره ای بازار کم تنشی را از لحاظ قیمت کالاهای اساسی خواهیم داشت . 

قیمت مصوب کالاهای اساسی در ماه رمضان

 یزدان سیف در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت کالاهای اساسی را تصویب و اعلام کرده است افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 30 هزار تن برنج با قیمت مصوب تنظیم بازار در فروشگاههای زنجیره ای و تعاونی های مصرف کارگری عرضه می شود. 

وی اظهار داشت: برای این ایام 30 هزار تن شکر ، ده هزار تن روغن نباتی و 20 هزار تن ماکارونی در فروشگاههای زنجیره ای با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و تخفیفات صنفی عرضه می شود .

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه اداد: بر اساس توافق های انجام شده با انجمن صنفی تولید کنندگان ماکارونی نیز 20 هزار تن ماکارونی با تخفیف ده تا 15 درصد در فروشگاههای زنجیره ای عرضه می شود .

وی درباره قیمت این کالاهای اساسی گفت : برنج هندی 1121 برای مصرف کننده هر کیلو 5500 تومان ، برنج هندی pr11 با قیمت 2600 تومان ، برنج تایلندی هومالی با قیمت هر کیلو 3900 تومان و انواع روغن نباتی نیز با تخفیف ده درصدی در فروشگاههای زنجیره ای اتکا ، رفاه ، شهروند و تعاونی های مصرف در ایام ماه مبارک رمضان عرضه می شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد