Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@23:31:54 GMT

گياه درماني براي زنان

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۰۵۰

گياه درماني براي زنان

خبرگزاري آريا -

گياه درماني براي زنان
گياه درماني نگراني‌هاي خانم‌ها را نسبت به فقدان ميل جنسي، يائسگي، ناباروري و بسياري از مشکلات زنانه ديگر درمان مي کند...
گياه درماني براي زنان در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند که چگونه با استفاده از گياهان دارويي و مکمل‌هاي گياهي مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت زنانه را درمان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌هاي اخير، بسياري از تحقيقات علمي اين درمان‌ها را تاييد کرده‌اند. بسياري از گياهان مي‌توانند همچون دارو عمل کرده و مشکلات بهداشتي و نگراني‌هاي خانم‌ها نسبت به فقدان ميل جنسي، يائسگي، ناباروري و بسياري از مشکلات زنانه ديگر را درمان کنند.
خارخاسک
خارخاسک، يکي از گياهاني است که نه تنها براي افزايش ميل جنسي در خانم‌ها، بلکه براي آقايان نيز تجويز مي‌شود. اين گياه توليد هورمون(lh) را افزايش داده و مقدار تستوسترون را بيشتر مي‌کند. معمولا زناني که ميل جنسي آنها کم است، مقدار کمي هورمون تستوسترون در بدن دارند که با افزايش اين هورمون، ميل جنسي آنها افزايش مي‌يابد. مزاياي استفاده از اين گياه در حفظ و تنظيم ترشح هورمون تستوسترون(th) در بدن است که همين امر و تعادل اين هورمون در بدن، از ويژگي‌‌هاي ثانويه مردانه جلوگيري مي‌کند. از آنجايي که يکي از علل گُر گرفتگي در زنان يائسه، ترشح هورمون lh است و عدم تنظيم اين هورمون، گر‌گرفتگي را در دوران يائسگي افزايش مي‌دهد.
مارچوبه racemosus يا همان shatavari
اين گياه در جنگل‌هاي انبوه هند رشد کرده و همچون يک تقويت کننده عمل مي‌کند. مارچوبه استرس را نيز از بين مي‌برد. پژوهشگران بر اين باورند که يکي از دلايل کاهش ميل جنسي، استرس است. به علاوه، اين گياه در توليد شير در طي شيردهي و درمان ناباروري نيز موثر واقع مي‌شود.
سندرم پيش از قاعدگي و گياهان دارويي
استفاده از گياهان دارويي مي‌تواند تا حدودي نشانه‌هاي سندرم قبل از قاعدگي (pms) را تسکين دهد و نوسانات هورموني در سيکل ماهانه زنان را تنظيم کند. اصطلاح pms به معني انواع نشانه‌هايي است که از دو هفته قبل از عادت ماهانه زنان آغاز مي‌شود. گياهان دارويي موثر در pms، قبل از عادت ماهانه هورمون‌ها را تسکين مي‌دهند و به رفع احساس غم و اندوه فرد در دوره قبل از قاعدگي کمک مي‌کنند.
کوهوش سياه
با نام علمي cimicifuga racemosa
در سال‌هاي اخير، اين گياه به عنوان درمان گياهي براي pms و متعادل کننده هورمون‌هاي بدن مورد استفاده قرار گرفته و بسيار محبوبيت پيدا کرده است. خاصيت ضد اسپاسموديک اين گياه موجب تسکين گرفتگي‌هاي عادت ماهانه مي‌شود. دليل اصلي گر گرفتگي، ترشح هورمون (lh) است که کوهوش سياه ترشح اين هورمون را در بدن کاهش مي‌دهد و در نتيجه گُر گرفتگي کاهش مي‌يابد. در آلمان از اين گياه به وفور براي درمان سردرد، خستگي و درد مفاصل در دوران يائسگي استفاده مي‌شود.
گل گاوزبان
با نام علمي borago officinalis
اگر چه روغن گل گاوزبان به اندازه روغن گل پامچال شناخته شده نيست، اما در مقايسه با آن غلظت بالاتري از اسيد گامالينولئيک (gla) دارد.
افزايش باروري در زنان
قبل از توسعه روش‌هاي مدرن باروري، درمان‌هاي گياهي، قرن‌ها در ميان بيشتر ملل کارايي داشته‌اند. اگر هر يک از اين گياهان را در دوز مناسب استفاده کنيد، هيچ ضرري نخواهند داشت، اگر چه توصيه ما به تمام خوانندگان اين است که قبل از مصرف هر نوع داروي گياهي با پزشک مشورت کنند؛ به خصوص اگر هم‌زمان داروي شيميايي مصرف مي‌کنند. تاثير برخي از داروهاي گياهي زماني که با هم مصرف شوند، بيشتر خواهد شد؛ اما برخي از آنها نيز روي داروهاي شيميايي تاثير منفي دارند و خواص آنها را از بين مي‌برند. داروهاي گياهي موثر در باروري، شرايط مناسبي را در بدن براي تخمک‌گذاري و بارداري ايجاد کرده و با حفظ تعادل سيستميک ميان دستگاه تناسلي زنانه، سلامت رحم، تخمدان‌ها و لوله‌هاي فالوپ را تضمين مي‌کنند.
پنج انگشت
با نام علمي vitex agnus castus
درخت زيبايي با ارتفاع 5/1 متر است و به دليل اينکه برگ‌هاي آن پنجه‌اي و 5 عددي است، آن‌را پنج انگشت مي‌نامند. اين گياه که گل‌هاي آن اغلب آبي رنگ هستند، يکي از مشهورترين گياهان درماني در باروري طبيعي زنان است و غده هيپوفيز را تحريک مي‌کند و ترشح استروژن و پروژسترون و تستوسترون را افزايش مي‌دهد و فرايند تخمک‌گذاري را سرعت مي‌بخشد.
به ويژه زماني که دليل ناباروري، مقدار کم توليد پروژسترون باشد، اين گياه به عنوان يک تونيک عمل کرده و سيستم توليد مثل را فعال مي‌کند. به طور خاص اين گياه بر روي زناني که تخمک‌گذاري نامنظم دارند، موثر است و زناني که مبتلا به فاز لوتئال کوتاه هستند و مدت زمان ميان تخمک‌گذاري و پايان چرخه قاعدگي آنها کوتاه است، مي‌توانند از اين گياه دارويي با مشورت پزشک استفاده کنند.
بعد از قطع مصرف قرص‌هاي ضد بارداري، با استفاده از داروي گياهي مي‌توانيد تخمک‌گذاري طبيعي داشته باشيد. همچنين اين گياه، يکي از مهم‌ترين گياهان در درمان pms است و از زمان بقراط و 2500 سال پيش براي درمان بسياري از ناراحتي‌هاي زنانه تجويز مي‌شده و به طور خاص در درمان درد سينه قبل از قاعدگي، ادم، افسردگي، اسهال و يبوست و سردرد pms مفيد است. مطالعات انجام شده در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهند که استفاده از اين گياه بي‌ضرر و در درمان نشانه‌هاي pms موثر است. مطالعه‌اي که بر روي 1600 زن با تجربه pms در آلمان صورت گرفت، نشان داد که بيش از 93 درصد زنان با مصرف اين گياه قطع و يا کاهش علائم داشته‌اند. اين گياه با تحريک غده هيپوفيز، هورمون‌هاي تخمدان را تنظيم مي‌کند.
گل پامچال
با نام علمي oenothera bierinis
اين گياه از گياهان امريکاي شمالي و سرشار از اسيدهاي چرب ضروري و حاوي اسيد لينولئيک گاما (gla) است که از عملکرد غدد هورموني حمايت مي‌کند، علائم قبل از قاعدگي را تسکين مي‌دهد و موجب قوام و شفافيت و چسبناکي ترشحات زنانه و تخمک مي‌شود که همين امر باعث مي‌شود تخمک‌ها براي مدت طولاني‌تري در دهانه رحم زنده بمانند و تا ده روز بتوانند به راحتي با اسپرم ترکيب شوند. زناني که مقدار اين اسيد چرب (gla) در بدن آنها کم است، حساسيت بيشتري نسبت به هورمون پرولاکتين دارند و همين حساسيت بيشتر منجر به درد و حساسيت سينه‌ها نيز مي‌شود. با مصرف اين گياه معمولا طي دو الي سه چرخه علائم به تدريج کاهش مي‌يابد.
شبدر قرمز
با نام علمي trifolium pretense
مدت‌ها است که از اين گياه به عنوان يکي از موثرترين گياهان باروري به خصوص در درمان زخم‌هاي لوله‌هاي فالوپ يا سلول‌هاي غير طبيعي اندام تناسلي استفاده مي‌شود. شبدر قرمز سرشار از ايزوفلاون است و در بدن همچون استروژن عمل مي‌کند. همچنين رحم را تغذيه کرده و با پروتئين و ويتامين‌ها و کلسيم و منيزيم، مواد معدني مورد نياز غدد هورموني، سيستم عصبي را تقويت مي‌کند.

گزنه
با نام علمي urtica dioica
با توجه به اينکه اين گياه سرشار از کلروفيل، پروتئين، کلسيم، آهن و ويتامين k است، در باروري و تقويت کليه و تحريک و تنظيم ‌ترشحات غده آدرنال موثر است. هورمون‌هاي بدن را تنظيم مي‌کند و تخمک‌گذاري و قاعدگي را بهبود مي‌بخشد. اين گياه يکي از غني‌ترين منابع گياهي و سرشار از اسيد فوليک است و به سلامت جنين کمک مي‌کند.
براي بالا بردن و بزرگ شدن سينه خانم‌ها به طور طبيعي
استفاده از داروها و مکمل‌هاي گياهي به منظور بالا بردن و فرم دهي سينه، در چند سال اخير بسيار رواج يافته و انواع قرص‌ها و مکمل‌ها و پودرها و کرم‌ها به بازار ارائه شده‌اند. براي تقويت و توليد بافت و سلول جديد سينه، بدن نياز به استروژن دارد؛ بنابراين برخي از گياهان که حاوي سطوح بالايي از استروژن طبيعي به نام فيتواستروژن هستند و ساختاري شبيه هورمون زنانه استروژن دارند، گيرنده‌هاي استروژن در غدد سينه را تحريک مي‌کنند و بافت جديد سينه ساخته مي‌شود؛ درست شبيه دوران بارداري که ترشح استروژن موجب بزرگ شدن و بالا رفتن سينه‌ها مي‌شود. اگر چه مطالعات نشان مي‌دهند که برخي از گياهان موجود در بازار مي‌توانند سايز سينه‌ها را در زنان افزايش دهند، اما براي اثبات قطعي اين موضوع، به مطالعات بيشتري نياز است.
گياهان طبيعي که در محصولات گياهي بزرگ کننده سينه يافت مي‌شوند، عبارتند از:
دانه رازيانه، ريشه قاصدک، شاهي آبي، کوهوش سياه (cimicifuga racemosa)، شنبليله (trigonella foenum-gracecum).
قبل از استفاده از هر نوع گياه دارويي، کاملا در مورد آن تحقيق کنيد و در مورد فوايد و تاثيرات جانبي آن با پزشک مشورت نماييد. براي مشاهده نتيجه دلخواه در افزايش سايز سينه‌ها حداقل 6-12 ماه زمان نياز است و بعد از يک ماه نمي‌توانيد تغييرات زيادي مشاهده کنيد. در هنگام خريد هر محصول گياهي به تضمين و گارانتي روي محصول نيز توجه داشته باشيد و قبل از خريد هر مکملي ابتدا با مصرف‌ کنندگان قبلي آن مشورت کنيد و نظر آنها را جويا شويد.
گياهان دارويي براي تسکين و درمان علائم يائسگي
شروع يائسگي، يک پيشرفت و روند طبيعي در زندگي زنان است و امروزه به طور فزاينده‌اي گياهان و مکمل‌هاي گياهي جايگزين داروهاي شيميايي شده‌اند. يائسگي معمولا با علائمي همچون تعريق شبانه، گر گرفتگي، خشکي واژن، درد هنگام نزديکي، سردرد و اضطراب همراه است. به دليل تغييرات بيوشيمي در بدن، شيوع بيماري‌هاي قلبي و پوکي استخوان نيز در اين دوران افزايش مي‌يابد. با مصرف گياهان دارويي مي‌توان به مقدار قابل توجهي از علائم و بيماري‌هاي ناشي از کاهش هورمون استروژن پيشگيري کرد. استروژن موجود در گياهان فيتواستروژن نام دارد که در بدن همچون استروژن عمل مي‌کند. گياهان دارويي که حاوي فيتواستروژن هستند، در درجه اول علائم يائسگي را کاهش مي‌دهند و در گام بعدي ترشح هورمون‌ها را تنظيم مي‌کنند.
ريشه شيرين بيان
با نام علمي glycyrrhiza glabra
اين گياه به طور عمده نوسانات هورموني را برطرف مي‌کند و با بهبود غده آدرنال، انرژي را افزايش و استرس را کاهش مي‌دهد. در ضمن به هضم غذا کمک مي‌کند و يک ملين است.
منابع:
zibasho.com
www.taristar.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا طحانی شامگاه پنجشنبه در اولین جشنواره تجلیل از خیرین حوزه بهداشت و درمان و چهارمین مجمع سلامت شهرستان خوروبیابانک اظهار کرد: خیران، پیشگامان اصلی در رفع نیازهای بهداشت و درمان و ارتقای سرانه‌های بهداشتی و درمانی این شهرستان محسوب می‌شوند.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک با قدردانی از خیران سلامت، ادامه داد: بدون تردید نیک اندیشی و خدمات صادقانه خیران در رفع نیازهای بهداشت و درمان شهرستان علاوه بر رضای الهی و تأثیرات فراوان، موجب اعتلای معنوی و ارتقای روح همبستگی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

در ادامه امیر حسین محبی نیز گفت: بسیاری از طرح‌های حوزه سلامت شهرستان با مشارکت خوب دولت و کمک خیران پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوروبیابانک افزود: استفاده از ظرفیت مجمع خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت بسیار مهم است و این مجموعه‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای شهرستان هستند.

کد خبر 6088884

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن