Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@08:50:38 GMT

جزییات گردش مالی بالای بازار لوازم آرایشی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۰۵۱

 بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه ها، ایران از حیث میزان مصرفِ لوازم آرایشی در رتبه هفتم دنیا و دوم خاورمیانه قرار دارد، این واقعیت موید گردش مالی بسیار بالای حوزه مذکور در اقتصاد کشور است.

آنچه که ضریب بالای مصرف لوزام آرایشی را( فارغ از ابعاد فرهنگی و اجتماعی مخرب آن ) تلخ می‌کند به این واقعیت معطوف می شود که متاسفانه بخش قابل توجهی از این محصولات از طریق قاچاق وارد کشور می شود و با عرضه در بازارهای داخلی به فروش می رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات محصولات قاچاق از یکسو و روانه شدن چنین محصولاتی به داخل کشور از طریق مجاز و قانونی، عارضه دیگری است که باید نسبت به آن تجدید نظر شود.

سخن از محصولات غیربهداشتی است که از طریق غیرمجاز وارد کشور می شوند و البته محصولاتی که بصورت کاملا قانونی روانه بازار می‌شوند، اما قیمت‌ها و نرخ‌های نجومی که بر روی آن اعمال می شود با هیچ منطقی سازگار نیست و البته کم نیستند افراد و گروه هایی که بدون هیچگونه حساسیت و اغماضی، به راحتی برای خرید اقلام مذکور هزینه های سنگینی را پرداخت می‌کنند.

ثریا آقاجانی، یکی از فعالان حوزه فروش و عرضه محصولات و لوازم آرایشی در غرب استان تهران، با اشاره به خرید و فروش لوازم آرایشی غیراستاندارد در بازار اظهار کرد: خوشبختانه در سالیان اخیر در سایه تدابیر نسبتا سازنده ای که اتخاذ شده، تا حدودی از ضریب و شدت واردات لوازم آرایشیِ قاچاق کاسته شده، اما با عنایت به مصرف بالای اقلام و محصولات این‌چنینی، همچنان شاهد عرضه و فروش محصولات غیرمجازی هستیم که بصورت غیرقانونی از مرزهای کشور به ترفند های گوناگون وارد می شوند.

وی افزود: مخاطرات و خسارات استفاده از لوازم آرایشی قاچاق به مراتب بیشتر از دیگراقلام و محصولات است، زیرا زمانی ممکن است فلان قطعه مکانیکی بصورت قاچاق وارد کشور شود که در نهایت امر، ممکن است بعد از مدت کوتاهی به دلیل غیراستاندارد بودن آن، دچار عیب و نقص شود اما تقلبی بودن لوازم آرایشی می تواند سلامتی مصرف کننده را به مخاطره بیندازد و از این حیث می‌طلبد جامعه هدف و متقاضیان خرید چنین اقلامی دقت نظر هر چه بیشتری را در انتخاب اقلام مورد نیاز خویش لحاظ کنند.

چندی پیش، علی اکبر پور احمد نژاد، دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران ، ضمن اشاره به اقدامات سازنده مجموعه مذکور در مقابله با قاچاق و کالا در بخش های گوناگون، من جمله عرصه لوازم آرایشی و بهداشتی، اظهار کرد: انتظار می رود در کنار تلاش شبانه روزی عوامل ذی ربط برای مقابله با قاچاق چنین محصولاتی، مردم و متقاضیان استفاده از چنین اقلامی نیز نسبت به سلامت خویش ،دقت نظر و حساسیت لازم را لحاظ کنند، زیرا مخاطرات استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد به میزانی است که در برخی موراد منجر به نقص عضو نیز شده است.

رشد 12 درصدی مصرف لوازم آرایشی در ایران

چندی پیش، شهریار مستوفی، مدیر نظارت بر مواد غذایی،آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در ارتباط با میزان مصرف فرآورده های آرایشی در کشور گفت: 80 تا 90 درصد محصولات آرایشی در بازار ایران بصورت قاچاق وارد می شود که ارزش آن معادل 850 میلیون دلار برآورد می شود.

وی در ادامه افزود: میزان مصرف لوزام آرایشی در کشور با رشد 12 درصدی همراه است.

با توجه به اظهارات مقامات مسئول، می‌توان به این واقعیت نائل شد که در صورت مقابله قطعی و ریشه کن شدن قاچاق لوازم و محصولات آرایشی و تلاش برای ارتقای کیفی محصولات تولید داخلی، سود قابل توجهی نصیب اقتصاد کشور خواهد شد و البته در سایه این سود، اشتغالزایی مطلوبی نیز حاصل خواهد شد.

اما حصول این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و مدون است ، زیرا برخلاف محصولات بهداشتی که کیفیت تولیدات ایرانی بسیار بالا است و بنا بر اخبار و گزارشات موجود بخشی از این محصولات به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود؛ در حوزه لوازم آرایشی، توانمندی تولیدات ایرانی آنچنان که باید مقبول و درجه یک نیست.

از اعداد و ارقام خیره کننده قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی تا ضرورت تولید مشارکتی اقلام این‌چنینی چندی پیش، علی نقیب،عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران و رئیس هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران در گفت و گویی با رسانه ها اظهار کرد: در سالی که به حمایت از کالای ایرانی مزین شده ،باید با برنامه ریزی اصولی ، بستر و زمینه شایسته پشتیبانی از محصولات ایرانی فراهم شود که یکی از این حوزه ها به عرصه لوازم آرایشی و بهداشتی معطوف می شود.

وی با اشاره به لزوم تولید مشارکتی محصولات این‌چنینی در کشور گفت: امروز شاهد هستیم برخی از بِرَندهای خارجی، در شرایطی که 80 درصد از محصولات خود را به ایران صادر می کنند،کالای مربوطه را در کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات تولید می‌کنند و به واقع کارخانه خود را در کشورهای همجوار ایران احداث و راه اندازی کرده اند که می طلبد این موضوع از سوی دولت، مدیریت و مذاکره شود.

نقیب در ادامه به عدد خیره کننده ای از میزان قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی در ایران اشاره می کند، و می‌گوید: در بخش شوینده ها و لوازم آرایشی و بهداشتی میزان تولیدات داخلی بعضا چندین برابر نیاز کشور است، با این وجود بیش از2 میلیارد دلار کالای آرایشی و بهداشتی (معادل 7 هزار میلیارد تومان) به کشور قاچاق می شود.

اعداد و ارقام مطروحه موید این موضوع است که در ارتباط با ضریب قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی، اختلاف نظر وجود دارد اما فارغ از راستی آزمایی این اعداد، نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که هرگاه از قاچاق سخنی به میان می آید، لوازم آرایشی و بهداشتی و البته پوشاک که موضوع مورد بحث این گزارش نیست، از نمونه حوزه هایی به شمار می روند که بیشتر میزان قاچاق را به خود اختصاص می دهند.

فروش محصولات خارجی به چندین برابر قیمت

آثار و تبعات مخرب واردات محصولات خارجی تنها به تولید داخلی خلاصه نمی‌شود، بلکه در این میان گاهی مشاهده می شود که برخی محصولات به چندین برابر قیمت در بازار داخلی عرضه و به فروش می رسند.

عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران در این خصوص می گوید: برخی از اقلام خارجی با قیمت های چند صد هزار تومانی به فروش می رسند ، در شرایطی که مشابه و نمونه داخلی آن محصولات، با همان کیفیت با قیمت 10 هزار تومان عرضه می شوند.

به اعتقاد وی؛ اگر برای محصولات وارداتی همان استانداردها و نظارت های محصولات داخلی رعایت شود و در بحث قیمت گذاری نیز توجهات لازم اِعمال شود، این امر می تواند تا حدودی به رقابت پذیری محصولات داخلی نیز کمک کند (امری که البته مستلزم اقدامات تکمیلی همچون مقابله هر چه بیشتر با قاچاق کالا و حمایت افزون تر از تولید کنندگان داخلی است).

تعرفه های سنگین گمرکی، عامل افزایش لوازم آرایشی قاچاق

حمید مقیمی، دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی،آرایشی و عطریات ایران ، با اشاره به آمار واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: طبق آمار سازمان غذا و دارو در سال 95 میزان واردات رسمی لوازم آرایشی بهداشتی،450 میلیون دلار بوده که در سال 96 حدود 20 درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن فرآورده های بهداشتی با بیان اینکه واردات عمده این نوع محصولات از کشورهای اروپایی صورت می گیرد، تصریح کرد: عمده واردات از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و سوئیس انجام می پذیرد.

وی افزود: 70درصد لوازم آرایشی و بهداشتی، عطریات و خوش بوکننده هایی است که میزان تولید داخلی آن، پاسخگوی تقاضا در کشور نیست.

مقیمی با بیان اینکه به دلیل رکود اقتصادی در کشور، شرایط افزایش قیمت در این بخش مهیا نیست، یادآور شد: از دلایل مهم گرانی لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته، افزایش پایه گمرکی برخی از کالاهای وارداتی بین 100 تا 400 درصد است که تاثیر آن را در افزایش 30 درصدی کالاهای بهداشتی در بازار می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه آمارهای مربوط به قاچاق در این حوزه دقیق نیست، بیان کرد: آمار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به شکل تخمینی اعلام می‌شود و برخی میزان قاچاق را حدود 500 میلیون دلار برآورد می‌کنند، اما در واقع امر آمار دقیقی از میزان قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور وجود ندارد.

به زعم وی، وضع تعرفه های سنگین گمرکی و بروکراسی پیچیده اداری برای ترخیص کالا، که گاهی تا چندین ماه طول می‌کشد از دلایل اصلی افزایش قاچاق در کشور است.

امید آن می رود با نظارت هر چه دقیق تر و تعریف و طراحی برنامه های هدفمند شرایط لازم برای ارتقای کیفی محصولات آرایشی، جلوگیری ازواردات بی رویه تولیدات خارجی (که نمونه های مشابه داخلی آن وجود دارد) و فرهنگ سازی و آموزش جامعه برای خرید و توجه به کالاها و محصولات داخلی ، منافع و گردش مالی بالای فروش و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، اقتصاد و حوزه اشتغال کشور را بهره مند کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رسانه ایران خاورمیانه اقتصاد کشور فرهنگی و اجتماعی قاچاق خرید و فروش جامعه مبارزه با قاچاق کالا و ارز شبانه روزی سلامت دارو دلار رشد اقتصاد کشورهای جهان ترکیه قیمت گذاری رقابت واردات سازمان غذا و دارو کشورهای اروپایی فرانسه رکود اقتصادی افزایش قیمت گرانی فرهنگ سازی اشتغال ایران لوازم آرایشی قیمت لوازم آرایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، هاشم علایی اظهار کرد: نمایشگاه ایران اکسپو به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صادراتی کشور محسوب می‌شود که نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور دنیا برای بازدید از آن حضور دارند.
وی افزود: این نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی است تا تولیدکنندگان ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، نسبت به استفاده از ظرفیت بازار‌های جدید و توسعه بازار‌های صادراتی موجود اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: در نمایشگاه ایران اکسپو از حضور و بازدید ۱۲ واحد تولیدی استان حمایت مالی شده که با این نوع حمایت‌ها تلاش می‌کنیم ضمن کمک به ارتقای دانش و فناوری تولیدکنندگان، زمینه‌های شناسایی، توسعه بازار هدف و فروش محصولات تولیدی آنها نیز فراهم شود.
علایی اضافه کرد: در سال گذشته از حضور ۱۷۹ واحد تولیدی در نمایشگاه‌ها حمایت مالی شد که ۳۸ مورد از آن مربوط به نمایشگاه‌های خارجی بوده است.
وی، این حمایت‌ها را در قالب اجاره غرفه، بازدید از نمایشگاه‌های اختصاصی، تخصصی، توانمندی، اکسپو، نمایشگاه فروش و همچنین اعطای کمک هزینه‌های اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های حمایتی که در قالب کمک‌های بلاعوض از واحد‌های تولیدی و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود شاهد توسعه صنعت استان و افزایش اشتغال در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.

دیگر خبرها

  • کشف لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز در کاشان
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • کشف ۲۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد
  • محموله ۱۵ میلیاردی لوازم یدکی و لوازم آرایشی قاچاق در توقیف پلیس
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • کشف و ضبط ۱۲۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز در کاشان
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی