Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:31:39 GMT

مذاهب مختلف چین در خدمت توسعه

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۵۳۵

مذاهب مختلف چین در خدمت توسعه

ارومچی - ایرنا- چین برای دستیابی به اهداف توسعه ای خود، پیروان مذاهب مختلف در این کشور را به گونه ای مدیریت می کند که ضمن ممانعت از بی ثباتی و تنش به دلیل اختلافات مذهبی، این پتانسیل بزرگ در خدمت رشد اقتصادی و تثبیت موقعیت حزب کمونیست قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «وانگ او لون» معاون موسسه اسلامی شین جیانگ واقع در شهر ارومچی در جمع خبرنگاران کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا که برای آشنایی با بخش مرکزی جاده ابریشم به این کشور دعوت شده اند، به تشریح رمز این موفقیت پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، قوانین این کشور، آزادی دین را به رسمیت می شناسند و همه آزادند از هر دینی که می خواهند پیروی کنند.
وانگ افزود: همچنین مقررات اجازه می دهد پیروان مذاهب مختلف، با آزادی کامل دستورات دینی مانند روزه و حج در اسلام را به جا آورند و دولت نیز تمهیداتی برای تسهیل آن اندیشیده است.
این مقام مذهبی اضافه کرد: دولت هزینه احداث موسسات مذهبی برای همه ادیان را تامین می کند و علاوه بر تامین مخارج جاری این موسسات، به فراگیران تعالیم دینی نیز شهریه پرداخت می کند.
معاون موسسه اسلامی شین جیانگ گفت: فراگیران این موسسه که در سال 2014 بنا شده است، علاوه بر تحصیل رایگان که همه فراگیران علوم دینی از آن برخوردارند، ماهیانه 600 یوان (معادل 100 دلار) شهریه دریافت می کنند که این مبلغ برای فراگیران برتر بیشتر است.
به گفته وی، پیروان مذاهب مختلف همچنین دارای شبکه تلویزیونی، نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی خاص خود هستند و می توانند سخنرانی های مذهبی برگزار کنند.
او اظهار کرد در مقابل، موسسات مذهبی موظف به حمایت از حزب کمونیست، جلوگیری از تندروی های مذهبی با آموزش های صحیح، ایجاد اتحاد و دوستی میان قومیت ها و تربیت متخصصان امور مذهبی است.
'عبدالرغیب تونریناس' رئیس این موسسه نیز گفت: ما با بخش های مذهبی کشورهای دیگر مانند عربستان و اندونزی نیز همکاری نزدیک داریم.
وی افزود: در سال 2016 دانشمندان مذهبی کشورهای مسلمان برای شرکت در کنفرانس اسلامی به چین آمدند.
بر اساس آمار شورای اطلاع رسانی دولت چین، بودیسم، تائوییسم، اسلام، مسیحیت کاتولیک و پروتستان بیشترین پیروان را در چین دارند.
طبق این سند، در چین حدود 222 هزار راهب بودایی و بیش از 40 هزار راهب تائوییست دارد.
بر همین اساس جمعیت 10 اقلیت قومی این کشور نیز که اکثریت آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به بیش از 20 میلیون تن می‌رسد که 57 هزار تن از آنان روحانی هستند.
در حدود پنج هزار و 500 گروه مذهبی در چین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هفت نهاد ملی شامل انجمن بودایی چین، انجمن تائوییست چین، انجمن اسلامی چین، انجمن وطن‌پرستان کاتولیک چین، کنگره اسقف‌های کلیسای کاتولیک چین، کمیته ملی سه جنبش وطن‌پرست کلیساهای پروتستان در چین و شورای مسیحیان چین اشاره کرد.
در حال حاضر در حدود 144 هزار نیایشگاه برای فعالیت‌های مذهبی در چین به ثبت رسیده است این نیایشگاه‌ها شامل 33 هزار و 500 معبد بودایی، 9 هزار معبد تائوییسم، 35 هزار مسجد، 6 هزار کلیسای کاتولیک و 60 هزار کلیسای پروتستان را شامل می‌شوند.
آساق**1063**1485**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين مذاهب توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود

آیت الله سیدمحمدباقر گلپایگانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علیمه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حضرت امام صادق علیه السلام را بنیانگذار و تقویت کننده مولفه های وحدت در میان مذاهب اسلامی دانست و اظهار داشت: حضرت امام صادق علیه السلام بنیانگذار این مکتب بوده اند و ایشان نسبت به ادیان و مذاهب یک راهبر و راهنما بین آنان بودند؛ خارج از بحث سیاسی و فرهنگی، پایبندی به مسائل اعتقادی و اخلاقی و احترام متقابل به همدیگر و بویژه اعتقادات و باورهای مذهبی یکدیگر مورد ابتلای جهان شده است و متاسفانه امروز دنیا به فرهنگ غلطی از آغاز رنسانس به نام آزادی بیان شده است ، این جرات را به خود داده است که نسبت به هر چیز و کسی و حق و ناحق اظهار نظر کند، پا را فراتر گذاشته است و به ارزشهای دینی و مذهبی و نقدهای غیر مودبانه به مقدسات ادیان و مذاهب توهین و اهانت کنند.

آیت الله گلپایگانی، افزود: در حالی که در گذشته مقدسات مذاهب و تمام باورهای دینی و غیر دینی برای هر شخص قابل احترام است، مگرکسی بحثی و مطلب دارد که باید با دلیل و تعصب نسبت به آن اظهار نظر کند، بدون جسارت و توهین دلایل مستند بیاورد تا طرف مقابل را مجاب کند که هر کس به مقدسات طرف مقابل جسارت نکند و فرد مقابل این جرات را به خود می دهد از این حربه استفاده بکند و نسبت به مقدسات فرد جسارت کند.

این عالم شیعه، تصریح کرد: اسلام بشدت از این نوع فرهنگ غلط منع کرده است و نمی تواند به عنوان آزادی بیان و آزادی حق، نسبت به حق خود توهین و جسارت کند، قرآن کریم در رابطه با مشترکین می فرماید: " وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"به معبودهای آنان توهین و جسارت نکنید ، با اینکه مشرک هستند و بت پرست هستند.

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید: " وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ"امت اسلامی را از هرگونه تهمت ، اهانت ، جسارت ، افترا پاس می دارد؛ وجادلهم... از کسانی می گوید که از یک مذهب نبودند ، چه برسد به ما که از یک مذهب هستیم، اگر به ابتدای آیه توجه کنیم متوجه می شویم که ابتدای آیه ، دعوت به حق و حقیقت است و حکمت و موعظه با این روش حرکت کند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: احترام به مقدسات از احترام به خود اشخاص مهمتر است، چه بسا اگر به خود شخصی توهین کنیم اینقدر نسبت به توهین مقدسات او متاثر و ناراحت نشود؛ زمانی که خداوند در رابطه با مشرکین چنین می فرماید ، به مراتب به مذاهب اسلامی این امر از یک اهمیت بیشتری برخوردار است و سیره ائمه طاهرین نیز همین گونه بوده است.

وی درپایان تاکید کرد: احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می باشد و در آیات دیگر قرآن کریم مانند آیه 13سوره شوری اشاره شده است که صراحتا می فرماید دین را به پا دارید و متفرق نشوید و اهانت باعث اضمحلال یک دین است که ممکن است که یک دین حق باشد و بدلیل تفرقه بین امت از بین برود و این از دسیسه های استعمار می باشد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

دیگر خبرها

  • فیلم| حل مشکلات اصناف در میز خدمت
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • راه‌اندازی آمبولانس دریایی در پهنه سواحل مَکُران ضروری است
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف تبریز توسعه پیدا می‌کند
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمام رشته‌های کارشناسی از مهر آینده
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران