Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@08:05:38 GMT

90درصد کودکان 6 ساله دچار پوسیدگی دندان هستند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۰۰۳۳

90درصد کودکان 6 ساله دچار پوسیدگی دندان هستند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود 90درصد کودکان 6ساله ایرانی دچار پوسیدگی دندان بوده و به طور متوسط دارای 5 دندان شیری پوسیده هستند و فقط 0.4 درصد از نوجوانان 15ساله فاقد پوسیدگی و دارای دندان‌های کاملا سالم هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمدحسین خوشنویسان، دندانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، اظهار کرد: موضوع سلامت دهان و دندان ابعاد وسیعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف سازمان بهداشت جهانی، فردی کاملا سالم تلقی می‌شود که از نظر فیزیکی، روحی، اجتماعی و ... در سلامت کامل باشد. به عبارت دیگر، اگر فردی از تمام جهات سالم باشد اما دهان و دندان‌های سالمی نداشته باشد، این شخص طبق تعریف، فرد سالمی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: میزان شیوع پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار بالا بوده و به یک اپیدمی تبدیل شده است. حدود 90 درصد کودکان 6 ساله دچار پوسیدگی دندان‌های شیری هستند. در این گروه سنی کودکانی که هیچ مشکلی در دهان خود ندارند فقط حدود 12 درصد بوده و بقیه افراد از سلامت کامل دندان‌ها برخوردار نیستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اگر شاخص بین‌المللی سلامت دهان برای کودکان 12ساله را در نظر بگیریم، آمار پیمایش کشوری ما در سال 91 نشان می‌دهد که 27.4 درصد از این کودکان فاقد دندان‌های پوسیده هستند. اما با گذشت 3سال، حدود 27درصد از این دندان‌های سالم دچار پوسیدگی می‌شوند، به نحوی که فقط 0.4 درصد از نوجوانان 15 ساله دارای دندان‌های سالم هستند. این آمار همچنین نشان می‌‌دهد که با افزایش سن، به دلیل کمبود آگاهی و عدم انجام مراقبت‌های فردی لازم، اغلب دندان‌ها یکی پس از دیگری دچار پوسیدگی می‌شوند.

خوشنویسان گفت: آمار ملی نشان می‌دهد که وضعیت سلامت دهان در افراد سالمند به مراتب بدتر شده به نحوی که به طور متوسط از 32 دندان، حدود 25 دندان سالمندان کشور پوسیده و یا کشیده شده، به نحوی که بیش از 50 درصد افراد سالمندان کشورمان دچار بی‌دندانی کامل هستند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر ما هیچ مداخله‌ایی انجام ندهیم، این مشکلات پیوسته در سطح جامعه افزایش خواهد یافت و شاخص بی‌دندانی کامل را بیش از پیش افزایش خواهد داد. البته مساله به اینجا هم ختم نمی‌شود، زیرا بیماری‌های دهان دارای ارتباط مستقیم با بیماری‌های سیستمیک بوده و از این طریق بار بیماری‌های دهان را تا 20 برابر افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده اگر فردی دچار بیماری‌‌های دهان به خصوص بیماری‌های لثه شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، ارتریت روماتوئید و در خانم‌های باردار خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌ وزن می‌تواند افزایش یابد. بنابراین با اهمیت دادن به سلامت دهان و انجام مراقبت‌های فردی لازم می‌توان بخش قابل توجهی از تخت بیمارستان‌ها را خالی کرد.

وی در پایان گفت: حدود 2 سال است که در کشور ما طرح تحول سلامت دهان در حال اجراست و امیدواریم از این طریق بتوانیم خدمات مناسبی را در راستای ارتقاء سلامت دهان و به تبع آن ارتقاء سلامت عمومی کل افراد جامعه فراهم کنیم.

بر اساس این گزارش، همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که از ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنلی از کارشناسان که به دستور امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه تعیین شده اند، معتقدند این کشور باید استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند. این در حالی است که نگرانی ها درباره تاثیر منفی آنها بر جوانان درسراسر جهان بیشتر شده است.

این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال باید از در اختیار داشتن موبایل منع شوند و از سوی دیگر استفاده از موبایل با دسترسی به اینترنت باید برای افراد زیر ۱۳ سال نیز ممنوع شود. شبکه های اجتماعی باید برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع باشد و افراد زیر این سن فقط باید به پلتفرم هایی که اخلاقی قلمداد می شوند، دسترسی داشته باشند. قانونگذاران نیز وظیفه دارند درباره اخلاقی بودن پلتفرم ها تصمیم گیری کنند.

مکرون که مشتاق افزایش محبوبیت خود در نظرسنجی ها است، در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی متعهد شد که پیش نویس قوانین سختگیرانه تری برای محدود کردن استفاده از صفحه نمایش کودکان و استفاده از رسانه های اجتماعی ارائه کند. تلاش های او بازتاب نگرانی های والدین، روانشناسان و سیاستگذاران در سطح بین المللی در این باره است که فناوری های جدید احتمالا بیش از آنکه تاثیرات مثبت داشته باشند، اثر منفی بر ذهن نسل جوان می گذارند.

پنل کارشناسان توسط سروان موتون عصب شناس و امینه بنیامنیا پروفسور روانشناسی رهبری می شود و متشکل از کارشناسان آموزشی، حقوقی و فناوری است. آنها روز گذشته یافته های خود را به مکرون ارائه کردند.

در حال حاضر هیچ زمانبندی برای قانون جدید اعلام نشده و مشخص نیست تا چه اندازه مبتنی بر توصیه های کارشناسان خواهد بود. کارشناسان اعلام کردند هرگونه اقدامی باید با تمرکز روی سخت تر کردن قوانین بر شرکت های فناوری انجام شد. موتون در این باره گفت: شرکت های فناوری باید مسئولان اصلی این امر باشند.

همچنین گزارش نشان داد گذران وقت بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی روی خواب کودکان تاثیر می گذارد و یکی از انگیزش های اصلی چاقی کودکان است. از سوی دیگر ممکن است شبکه های اجتماعی ریسک اضطراب و افسردگی را بیشتر کنند.

کد خبر 6093895

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند