Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@10:08:14 GMT

حدود90درصد کودکان 6ساله دچار پوسیدگی دندان هستند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۰۵۷۷

حدود90درصد کودکان 6ساله دچار پوسیدگی دندان هستند

به گزارش ایسکانیوز، دکتر خوشنویسان دندانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی، در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار داشت: موضوع سلامت دهان و دندان ابعاد وسیعی دارد. در تعریف سازمان بهداشت جهانی، فردی کاملا سالم تلقی می شود که از نظر فیزیکی، روحی، اجتماعی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در سلامت کامل باشد. به عبارت دیگر، اگر فردی از تمام جهات سالم باشد اما دهان و دندان های سالمی نداشته باشد، این شخص طبق تعریف، فرد سالمی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: میزان شیوع پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار بالا بوده و به یک اپیدمی تبدیل شده است. حدود 90 درصد کودکان 6 ساله دچار پوسیدگی دندان های شیری هستند. در این گروه سنی کودکانی که هیچ مشکلی در دهان خود ندارند فقط حدود 12 درصد بوده و بقیه افراد از سلامت کامل دندان ها برخوردار نیستند (آمار کشوری سال ١٣٩١).

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: اگر شاخص بین‌المللی سلامت دهان برای کودکان 12ساله را در نظر بگیریم، آمار پیمایش کشوری ما در سال 91 نشان می دهد که 27.4 درصد از این کودکان فاقد دندان های پوسیده هستند. اما با گذشت 3سال، حدود 27درصد از این دندان های سالم دچار پوسیدگی می شوند، به نحوی که فقط 4/0 درصد از نوجوانان 15 ساله دارای دندان های سالم هستند. این آمار همچنین نشان می‌ دهد که با افزایش سن، به دلیل کمبود آگاهی و عدم انجام مراقبت های فردی لازم، اغلب دندان ها یکی پس از دیگری دچار پوسیدگی می شوند.

خوشنویسان گفت: آمار ملی نشان می دهد که وضعیت سلامت دهان در افراد سالمند به مراتب بدتر شده به نحوی که به طور متوسط از 32 دندان، حدود 25 دندان سالمندان کشور پوسیده و یا کشیده شده، به نحوی که بیش از ٥٠ درصد افراد سالمندان کشورمان دچار بی دندانی کامل هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما هیچ مداخله ایی انجام ندهیم، این مشکلات پیوسته در سطح جامعه افزایش خواهد یافت و شاخص بی دندانی کامل را بیش از پیش افزایش خواهد داد. البته مسئله به اینجا هم ختم نمی‌شود، زیرا بیماری های دهان دارای ارتباط مستقیم با بیماری های سیستمیک بوده و از این طریق بار بیماری های دهان را تا 20 برابر افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بر اساس پژوهش های انجام شده اگر فردی دچار بیماری ‌های دهان به خصوص بیماری های لثه شود، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، ارتریت روماتویید و در خانم های باردار خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌وزن می تواند افزایش یابد. بنابراین با اهمیت دادن به سلامت دهان و انجام مراقبت های فردی لازم میتوان بخش قابل توجهی از تخت بیمارستان ها را خالی کرد. به عبارت دیگر سرمایه گذاری در بخش ارتقاء سلامت دهان بسیار با ارزش و مقرون به صرفه بوده اما متاسفانه برخی از بخش های مهم ان تا کنون مغفول مانده است.

وی در پایان گفت: حدود 2سال است که در کشور ما طرح تحول سلامت دهان در حال اجراست و امیدواریم ازاین طریق بتوانیم خدمات مناسبی را در راستای ارتقاء سلامت دهان و به تبع ان ارتقاء سلامت عمومی کل افراد جامعه فراهم کنیم. امید است در همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که از ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود، کلیه اساتید، سروران و همکاران محترم به هر نحو ممکن بر اساس مسولیت های حرفه ایی نقش مؤثر تری در امر پیشگیری از بیماری های دهان ایفا نموده و زمینه ارتقاء سلامت در جامعه را در قالب همکاری های بخش خصوصی با بخش دولتی یاPublic Private Partnership را بیش از پیش هموار کنند.

همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
701

دکتر خوشنویسان دندانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان بهداشت جهانی سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند