Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس پارلمان عراق انتخابات آتي عراق را زمينه‌ساز وحدت همه گروه‌هاي قومي و مذهبي ملت عراق دانست و گفت: انتخابات عراق دروازه ورود به دوران صلح و ثبات است.
به گزارش پارس‌تودي؛ «سليم الجبوري» رئيس پارلمان عراق در مصاحبه با شبکه پرس تي وي، در خصوص اهميت انتخابات پارلماني عراق و چالش هايي مرتبط با آن افزود: انتخابات پارلماني عراق از اهميت بسزايي برخوردار است و مي تواند زمينه ساز شروع عصري جديد براي احياي دوباره اين کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«سليم الجبوري» با اشاره به ناآرامي هاي اخير کشور سوريه و ورود نيروهاي داعش به خاک عراق، تصريح کرد: کشورش با مشکلات زيادي دست‌وپنجه نرم کرده است که از ميان آن ها مي توان به مبارزه با تروريسم، جنگ عليه داعش، فرآيند مذاکرات و بازگشت آوارگان داخلي به مناطق آزاد شده اشاره کرد. اما اکنون زمان آن فرا رسيده تا دوران جديدي را آغاز کنيم که اين امر از طريق بازسازي دوباره کشور و برقراري صلح و ثبات ميسر مي شود.
رئيس پارلمان عراق افزود: چالش هاي متعددي پيش روي ما وجود دارند که مهمترين آن، ايجاد حس اعتماد و تقويت بين مردم و مسئولين است. بايد تلاش کنيم تا به مردم اين اطمينان را بدهيم که انتخابات پيش رو که به صورت الکترونيکي خواهد بود، بدون هرگونه تخطي از قوانين انتخاباتي برگزار خواهد شد و مردم نبايد کوچک‌ترين ترديدي در جنبه‌هاي فني و صحت برگزاري انتخابات داشته باشند.
الجبوري در خصوص جنبه هاي فني انتخابات و نگراني مردم عراق از برگزاري انتخابات به صورت الکترونيکي و احتمال هک شدن نتايج انتخابات، اظهار کرد: چنين نگرانيهايي طبيعي است چرا که شمارش آرا برخلاف دوره هاي قبلي، به صورت الکترونيکي انجام مي شود. اين شيوه جديد از راي گيري سبب شده تا اين باور نادرست در ذهن ها شکل بگيرد که ممکن است هکرها به سيستم هاي انتخاباتي نفوذ کنند و نتايج مطابق با خواست مردم نباشد. از اين جهت، شمارش آرا به صورت دستي به عنوان راهکار جايگزين معرفي مي شود که مکانيسمها و روش هاي خاص خود را دارد. اعتقاد ما بر اين است که کميسيون عالي مستقل انتخابات عراق مي بايست اقدامات گسترده اي را در اين زمينه انجام دهد تا اين نگراني ها رفع و اعتماد مردم به برگزاري انتخابات به صورت الکترونيکي جلب شود. در عين حال، مي بايست ثابت شود که نتايج انتخابات، مطابق با خواست و اراده آنها خواهد بود.
«سليم الجبوري» در خصوص چگونگي ايجاد اين اعتماد و برطرف کردن نگراني ها عنوان کرد: اين امر از طريق نظارت و مانيتورينگ بواسطه گروه هاي سياسي و يا در صورت نياز گروه هاي سازمان ملل ميسر خواهد شد. ما از هر گونه پيشنهاد از سوي مجامع بين المللي و سازمان ملل براي تقويت اعتماد ميان مردم حمايت خواهيم کرد. من شخصا با نماينده دبيرکل سازمان ملل صحبت و در خصوص احتمال ورود بازرسان بين المللي به قضيه انتخابات گفت‌وگو کردم که با موافقت اين سازمان براي مانيتورينگ انتخابات پيش رو همراه بود.
اهميت جايگزيني نيمي از نمايندگان با چهره‌هاي جديد
رئيس پارلمان عراق در رابطه با ورود چهره هاي جديد به اين دور از انتخابات تصريح کرد: بسياري از جناح هاي سياسي در عراق به معرفي چهره هاي جديد براي شرکت در انتخابات روي آورده اند. اما حقيقت اين است که طبيعي است که تقريبا نيمي از اعضاي فعلي پارلمان مجددا انتخاب و راهي پارلمان مي شوند. در اين بين، برخي از نمايندگان نيز بنا به دلايل سياسي و يا تصميم هايي که از سوي حزب هاي سياسي آنها اتخاذ مي شود، فرصت حضور دوباره در انتخابات را نخواهند داشت. به اعتقاد من، جايگزيني تقريبا نيمي از نمايندگان با چهره هاي جديد مي تواند بسيار حائز اهميت باشد چرا که اين افراد، نماينده افکار و گروه هايي خواهند شد که از دل آنها برخاستند. البته ورود چهره هاي جديد، ريسک هاي خاص به خود را نيز دارد چرا که ما اکنون در موقعيتي هستيم که مي بايست با گروه هاي سياسي مختلف وارد مذاکره شويم و اين امر، افرادي را مي طلبد که باسابقه بوده و به سياست و مسائل پارلماني آشنايي کامل داشته باشند.
وي در ادامه به نظارت‌هايي که درخصوص اعلام صلاحيت نامزدهاي صورت مي گيرد اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون، صرف اعلام نامزدي يک فرد را نمي توان به منزله شرکت در انتخابات به عنوان يک نامزد قلمداد کرد. اما من از کميته عدالت عراق و مراجع قضايي خواستم تا سخت‌گيري کمتري را در تاييد صلاحيت افرادي را که براي انتخابات ثبت نام مي کنند، به خرج دهند. با اين حال، افرادي نيز وجود دارند که مرتکب جرم شده اند و مي بايست اين موارد در تعيين صلاحيت آن ها لحاظ شود؛ از اين رو، نبايد انتظار داشت که مجوز ورود هر فردي با هر سابقه اي براي شرکت در انتخابات صادر شود.
منافع همه مردم؛ استراتژي بسياري از جناح‌هاي سياسي
«سليم الجبوري» درخصوص نگراني مردم از وعده‌هاي انتخاباتي نامزدها مبني بر عدم توجه به گروه‌ها و فرقه‌هاي خاص و فراموشي آن پس از پيروز شدن بيان کرد: بسياري از جناح هاي سياسي، استراتژي خود را بر مبناي توجه به منافع همه مردم و نه منافع فرقه اي و قبيله اي پايه‌ريزي کردند. زماني که شما به ليست نامزدهاي مستقل نگاه مي کنيد، متوجه مي شويد که نام اکثر آنها در گروه هاي مختلف سياسي مشاهده مي شود. اين امر مي تواند مايه خوشحالي باشد چرا که ما پس از انتخابات، ديگر به ريشه قومي و يا فرقه اي منتخبين نگاه نمي کنيم. از طرفي ديگر، اتحاد ميان اين چهره ها با يکديگر آسان‌تر خواهد بود و در نتيجه، تشکيل بلوک اکثريت در پارلمان بسيار آسان‌تر خواهد بود.
الجبوري درخصوص نامزدي خود در انتخابات عنوان کرد: من در ليست ملي حضور دارم که هدف تمامي اعضاي آن، احياي دوباره کشور است. ما همچنين به دنبال مبارزه با تروريسم وافراطي‌گرايي و تمرکز بر پيشرفت کشور و مردم هستيم. ما تمامي تلاش خود را براي تمرکززدايي به کار خواهيم بست و استراتژي اقتصادي ما مبتني بر حفظ ثبات، مبارزه با فساد، اهميت دادن به بخش خصوص و اشتغالزايي براي جوانان خواهد بود. ليست ملي همچنين به دنبال برقراري روابط متعادل با کشورهاي منطقه و همينطور کشورهاي عربي است و از هرگونه ورود به درگيري‌هايي که در منطقه و کشورهاي عربي در حال وقوع است، خودداري خواهيم کرد.
نياز به برقراري روابط قوي با کشورهاي منطقه
رئيس پارلمان عراق در خصوص سفرهاي خود به کشورهاي همسايه و کردستان عراق که البته با مخالفت ها و انتقادهاي زيادي نيز همراه بود، تصريح کرد: در ابتدا بايد عنوان کنم که سفر من به کردستان عراق و ملاقات با مقامات کردي نشان دهنده اين اعتقاد من است که کردها، بخشي از ملت عراق هستند و از حقوق خاص خود برخوردارند. ما همچنين، از هرگونه طرح و يا پيشنهاد براي تجزيه عراق به مناطق کوچک‌تر مخالفيم و حتي بر سر اين موضوع، با احدي وارد مذاکره نخواهيم شد. سفرهاي منطقه اي نيز به دليل حل و فصل بحران ها و درگيري هايي بوده که در طي سال هاي اخير گريبان‌گير مردم عراق شد و علاوه بر مرگ بسياري از مردم اين کشور، منابع زيادي را نيز به نابودي کشاند. از اين جهت، ما نيازمند برقراري روابط قوي با کشورهاي منطقه هستيم و مي بايست بر روي منافع مشترک متمرکز شويم. زماني که ما با تروريست‌ها درگير شديم، اين کشورها از ما حمايت کردند و اکنون در اين مرحله نيز، انتظار داريم که بتوانند به ما در بازسازي عراق کمک کنند و با حضور در بازارهاي عراق، اقتصاد و کسب وکارمان را رونق ببخشند. کشورهاي منطقه منافع امنيتي مشترکي با ما دارند و غيرممکن است که يک کشور در منطقه، باثبات و در امنيت کامل باشد و کشورهاي همسايه آن درگير جنگ و ناآرامي ها باشند.
وي ادامه داد: عراق از اين پس، نقش جديدي را در منطقه بازي خواهد کرد و به عنوان يکي از کشورهاي تصميم‌گيرنده در منطقه، ايفاي نقش خواهد کرد. عراق از چنين ظرفيتي برخوردار است اما اخيرا موانعي بر سر راه اين کشور قرار گرفته اند که مانع از اين کار شدند. به اعتقاد من، عراق مي تواند در ريشه کن کردن درگيري هاي منطقه نقش تعيين کننده اي را ايفا کند. براي نمونه، ما با درخواست هاي متعددي موجه بوديم که از ما خواسته شد تا ميان کشورهاي منطقه، ميانجيگري کرده و راه را براي برقراري ثبات و صلح هموار کنيم. اکنون عراق روابط نزديکي با کشورهاي عربي، ايران، ترکيه و ديگر کشورها دارد؛ بدين معني که صلاحيت عراق در برعهده گرفتن اين نقش استراتژيک نسبت به ديگر کشورها بيشتر است.
او به نقش عربستان در عراق اشاره و خاطرنشان کرد: عربستان يکي از کشورهاي مهم همسايه عراق محسوب مي‌شود که البته رابطه ميان ما و آن‌ها در طي چند سال اخير، رو به تيرگي گذارده است. اما به تازگي، اقدامات مثبت و موثري صورت پذيرفت؛ براي نمونه، شوراي همکاري مشترک ميان ما و عربستاني‌ها تشکيل شد.
سليم الجبوري در ادامه افزود: ما همانگونه که به دنبال برقراري روابط مثبت با عربستان هستيم، همکاري هاي سازنده با ديگر کشورهاي همسايه را نيز دنبال مي کنيم. ما از عربستان مي‌خواهيم که همکاري خود را تنها به سني‌هاي عراق محدود نکند و با ديگر گروه ها نيز وارد همکاري شود چرا که براي ما مورد قبول نيست که يک گروه در عراق، با کشوري خاص وارد همکاري شود و گروهي ديگر، با کشوري ديگر ارتباط نزديک داشته باشد.
اتحاد و همدلي؛ درس بزرگ مبارزه با داعش
الجبوري در خصوص حمايت هاي احتمالي عربستان و امارات در بازسازي استان هاي سني نشين تخريب شده و عدم تمايل آن ها به بازسازي ديگر استان ها خاطرنشان کرد: به نظر من، طرح ها و افکاري از اين دست ديگر جايي در ميان مردم عراق ندارند. در طي سال هاي اخير، صحبت هايي در خصوص تجزيه عراق مطرح شد و جالب اينجاست که سني هاي عراق، بيشتر از ساير گروه ها با اين اقدام مخالف بودند. مبارزه با داعش، درس بزرگي را به ما داد و آن، اتحاد و همدلي تمام کشور بود. همه ما به ياد داريم نبردي که منجر به آزادسازي نينوا و انبار شد، با فداکاري هاي تمامي مردم عراق از گوشه و کنار کشور به دست آمد. اين مسئله يک پيام بزرگ و واضح را براي ما داشت که همان حفظ يکپارچگي و اتحاد بود. برخي از کشورها قصد دارند تا از شرايط موجود نهايت استفاده را ببرند که قطعا به اهداف خود نخواهند رسيد.
وي در خصوص راي گيري از آوارگان داخلي که هم اکنون در اردوگاه ها به سر مي برند عنوان کرد: ما از کميته عالي مستقل انتخابات درخواست کرديم تا ايستگاه هاي راي گيري را در نزديکي محل اسکان اين افراد مستقر کنند. در واقع، تمامي مردم کشور عراق چه آنهايي که در داخل هستند و چه آنهايي که در خارج از عراق هستند، مي توانند راي خود را ثبت کنند. اما مشکل اينجاست که ما نمي دانيم که آيا آوارگان داخلي، تمايلي به راي دادن دارند يا خير؟ ممکن است آن ها به دليل شرايط سختي که با آن دسته و پنجه نرم مي کنند، تمايلي براي راي دادن نداشته باشند. اما من شديدا بر اين عقيده ام که تمامي اين افراد مي بايست در انتخابات شرکت کنند تا به نوبه خود، گامي را در جهت از بين بردن شرايطي که منجر به آوارگي آن ها شده است، بردارند.
رئيس پارلمان عراق در پاسخ به سوالي در خصوص نقش تعيين کننده اهل تسنن عراق در انتخابات پيش رو عنوان کرد: از ميان 55 درصد عراقي واجد شرايط براي راي دادن، 60 درصد از آنها سني هستند که نشان دهنده نقش پررنگ آنان در انتخابات پارلماني است. تاکنون گروه هاي مختلفي از سني ها براي شرکت در انتخابات اعلام آمادگي کرده اند و هنوز هيچ يک از اين گروه ها، بيانيه اي را براي تحريم انتخابات صادر نکرده اند. چرا که اکنون براي همه روشن شده است که چنين اقداماتي راه به جايي نخواهد برد و تنها را براي پيشرفت و بازسازي عراق، مشارکت و همکاري با ديگر گروه ها است.
وي در رابطه با نخست وزير بعدي عراق و ويژگي هاي مورد انتظار در وي عنوان کرد: مهمترين مسئله براي نخست وزير بعدي مي بايست، استقلال عراق باشد و در عين حال بايد بتواند با ديگر کشورهاي منطقه نيز وارد همکاري شده و رابطه نزديک و دوستانه اي با آن ها داشته باشد. اگر ما بتوانيم چنين شخصي را پيدا کنيم، قطعا ارتباط بهتري با وي برقرار و از او حمايت خواهيم کرد.118/120

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در سایه تداوم تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و فراخوان‌های متعدد جهت تحریم این رژیم در سطوح مختلف برای حمایت از مردم فلسطین، کمپین تحریم محصولات شرکت‌ها و برندهای حامی اسرائیل مانند استارباکس، مک دونالد ، کی اف سی، کارفور و سایر شرکت‌های مربوطه در حال شتاب گرفتن بوده و این کمپین توانسته موفقیت‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی به دست بیاورد. تحریم رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف در حال حاضر تبدیل به یک فرهنگ عامه پسند برای ابراز مخالفت با اشغالگری و محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در نقاط مختلف جهان شده است.

کمپین تحریم اسرائیل در اردن

در همین زمینه در اردن شعبه‌های شرکت کارفور که در این کشور فعال بود، تعطیل شده است. همچنین استار باکس یکی از شعبه‌های خود در امان، پایتخت اردن را تعطیل کرد. کمپین‌های تحریم اسرائیل بسیاری از برندهای آمریکایی و غربی را مجبور به کاهش تولید و کاهش ساعات کاری و نیز اخراج بسیاری از کارکنان خود کرده است.

همچنین در شهرهای مختلف اردن، رستوران‌ها و کافه‌های معروف مانند مک دونالد، کی اف سی، برگر کینگ و پیتزا هات تقریباً خالی شده و هیچکس برای خوردن غذا به آنجا نمی‌رود و این در حالی است که قبل از آغاز کمپین تحریم اسرائیل این کافه‌ها و رستوران‌ها در اردن بسیار شلوغ بودند.

علاوه بر آن کالاها و محصولات برندهای معروفی که قبلاً محبوب بودند همچون پپسی و کوکاکولا و نستله در فروشگاه‌های شهرهای اردن انباشته شده‌اند و کسی آنها را نمی‌خرد.

شروق طومار یکی از فعالان رسانه‌ای در کمپین تحریم اسرائیل می‌گوید که موفقیت کمپین‌های تحریم رژیم صهیونیستی در اردن بی‌سابقه است؛ زیرا مردم اردن به شدت از تجاوزات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه خشمگین هستند و جنبش بزرگی در محکومیت این تجاوزات به راه انداخته‌اند. بر همین اساس شهروندان اردنی به هیچ وجه به سمت خرید محصولات برندهای حامی رژیم صهیونیستی نمی‌روند؛ حتی اگر جایگزینی برای این محصولات وجود نداشته باشد. ما می‌بینیم که حتی کودکان هم به این کمپین پیوسته‌اند و این یک موضوع کاملاً بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد که کمپین تحریم رژیم صهیونیستی علاوه بر حمایت از مردم فلسطین تاثیر قابل توجه و روشنی بر حمایت از محصولات و کالاهای ملی اردن داشت و بسیاری از شرکت‌های داخلی می‌توانند نیازهای بازار را تامین کنند و همچنین شهروندان اردنی متوجه شدند که کالاهای خارجی نسبت به کالاهای داخلی برتری ندارند و باید از محصولات ملی حمایت کرد.

احمد عوض مدیر مرکز مطالعات اقتصادی در امان پایتخت اردن در این زمینه گفت: برخی قصد دارند بگویند تحریم شرکت‌های خارجی حامی رژیم صهیونیستی موجب بیکار شدن شمار زیادی از کارگران اردنی می‌شود و برخی درباره بیکار شدن حدود ۱۵ هزار نفر صحبت می‌کنند، اما من به عنوان یک ناظر مستقل می‌توانم تایید کنم که این اعداد بسیار اغراق آمیز است و بعد از گذشت هفت ماه از کمپین تحریم اسرائیل، کسانی که از مشاغل خود در شرکت‌های خارجی اخراج شده‌اند، جذب بازارهای داخلی و شرکت‌ها و موسسات ملی گشته‌اند که از این تحریم سود بردند و فروش خود را افزایش دادند.

تحریم رژیم صهیونیستی در جهان عرب

درخصوص مصر نیز باید گفت که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مدیریتی در شرکت مک دونالد اعلام کرد که فروش این شرکت در اکتبر و نوامبر گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین در کشور مغرب نیز فرهنگ تحریم رژیم صهیونیستی در میان اقشار وسیعی از مردم که همدردی خود را با مردم فلسطین ابراز و تجاوز رژیم اشغالگر به نوار غزه را محکوم می‌کنند، به خوبی خود را نشان داده و موجب شده شعبه‌های برندهای بین‌المللی حامی اسرائیل در مغرب تحریم شوند.

در کویت نیز خانواده‌ها و شهروندان این کشور و همچنین مقیمان خارجی از خرید محصول از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی اجتناب می‌کنند و به دنبال جایگزین‌هایی در بازار محلی کویت هستند و بر همین اساس میزان فروش این شرکت‌ها به شدت کاهش یافته است.

تحریم صهیونیست‌ها در مالزی و اندونزی

اما علاوه بر کشورهای عربی بسیاری از کشورهای جهان نیز به کمپین تحریم رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند. در همین زمینه در کشور مالزی ۱۰۸ شعبه از رستوران‌های کی آف سی تعطیل شدند. همچنین شعبه‌های پیتزاهات، استارباکس و مک دونالد نیز به صورت موقت بسته شدند و در حال حاضر هیچ جدول زمانی برای بازگشایی آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر، فایننشنال تایمز گزارش داد که شرکت جنرال آتلانتیک و سی وی سی کاپیتال پارتنرز فروش سهام چند میلیون دلاری شرکت‌هایی را که برندهای فست فود آمریکایی در مالزی و اندونزی را اداره می‌کنند به دلیل اعتراضات و تحریم‌ها علیه اسرائیل، متوقف کرده‌اند.

مردم در کشورهای اندونزی و مالزی که اغلب مسلمان هستند از زمان شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ از خرید محصولات با برندهای آمریکایی اجتناب و برندهایی از جمله استار باکس و کی اف سی و پیتزاهات را به دلیل حمایت واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحریم کرده اند.

همچنین در ترکیه، پارلمان این کشور محصولات کوکاکولا و نستله را از رستوران‌های خود حذف کرد و یک منبع پارلمانی در ترکیه خشم عمومی مردم این کشور علیه این دو برند را نشان داد.

جالب توجه است که در راستای رونق کمپین جهانی برای تحریم رژیم صهیونیستی در ترکیه یک اپلیکیشن کاربردی برای حمایت از فلسطین ایجاد شده که به مردم برای مشارکت در کمپین تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل کمک می کند. این اپلیکیشن توسط یک دانشجوی فلسطینی به نام احمد پاپاش در ماه نوامبر تحت عنوان «نه متشکرم» راه‌اندازی شده و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در عرض یک ماه ۱۰۰ هزار کاربر، این اپلیکیشن را نصب کردند.

کد خبر 6097312

دیگر خبرها

  • گسترش حلقه آتش؛ واکاوی راهبرد جدید مقاومت علیه رژیم صهیونیستی
  • چهارمین حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه رژیم صهیونیستی
  • تشدید حملات مقاومت عراق به اهداف صهیونیستی همزمان با حمله به رفح
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی، اینبار در جولان اشغالی
  • ورود جانبدارانه نمایندگان فرماندار به انتخابات مطلقاً ممنوع است
  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • گروه‌بندی فوتبال المپیک مشخص شد/ امباپه و مسی در پاریس؟