Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@03:55:05 GMT

یک امید و 2 توصیه درباره جذب سرمایه خارجی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۲۹۹۷

یک امید و 2 توصیه درباره جذب سرمایه خارجی

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛

1.برجام از دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی ایران است. انتظار فعالان بخش خصوصی این بود که برجام بسیاری از مشکلات را حل کند اما سنگ اندازی های آمریکا در عمل باعث شد انتظارات از برجام برآورده نشود و در مرحله اجرا به مشکل خوردیم. هفته آینده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تصمیمش مبنی بر ماندن یا رفتن از برجام را اعلام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال خروج آمریکا از برجام زیاد است و به هر بهانه ای فشار اقتصادی به ایران در آینده زیاد خواهد شد. به عقیده من کار وزارت امور خارجه در مذاکره با اعضای 5+1 درست است. به طور حتم فشارهای بانکی با خروج آمریکا از برجام افزایش پیدا می کند و ایران باید تمهیداتی را بیندیشد تا کمتر ضربه بخورد. ممکن است این فشارها تجدید نظر سرمایه گذاران خارجی را در پی داشته باشد و تمایل به حضور کم شود اما سرمایه گذاری های کوچک و متوسط ادامه پیدا می کند چراکه اروپا قطعا بازار ایران را رها نمی کند و تلاش می کند حضور محدود را حفظ کند.

2.دولت آمارهای مختلفی از جذب سرمایه خارجی اعلام می کند و بی اعتمادی به آمار و ارقام دولتی اشتباه بزرگی است. باید به دولتی که انتخاب شده اطمینان کرد چراکه هزینه های این بی اعتمادی زیاد است.  به نظر من راه درست شفافیت بیشتر دولت در ارائه آمار جذب سرمایه خارجی است. این مسئله یک فرایند است یعنی در مرحله اول تفاهم نامه، در مرحله دوم قرارداد و در مرحله سوم اجرای قرارداد مطرح می شود. به نظر می رسد تفکیک مرحله به مرحله در آمار دولت به شفافیت بیشتر و اعتماد بیشتر شهروندان و فعالان بخش خصوصی می انجامد.

3.اصول کار این است جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی انجام شود. در جذب سرمایه خارجی سهم بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به مراتب بیش از دولت هاست و طرف های خارجی هم علاقمند به کار مشترک با این بخش از اقتصاد ها هستند اما متاسفانه در پسابرجام کمیسیون های مشترک با حضور شرکت های دولتی تشکیل شده و در بیشتر سفرها بخش خصوصی کمتر حضور یافته است. شرکت های بخش خصوصی که سابقه فعالیت بین المللی دارند در این دوره کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. باید در این باره آسیب شناسی کرد و به پاسخ درستی برای این چرا رسید و البته پرهیز از حدس و گمان مهم ترین نکته در فرایند آسیب شناسی است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تیم بسکتبال «کشاورز قم» در آخرین بازی دور برگشت مرحله مقدماتی به مصاف تیم فرخ دانه کیمیای شهرکرد رفت و با وجود قبول شکست ۶۴ – ۵۸ به عنوان تیم دوم گروه هفتم راهی مرحله بعد شد.

نماینده قم در بازی نخست دور برگشت تاک کاشان را ۶۱ – ۲۱ شکست داده بود تا در پایان بازی‌های این گروه با دو پیروزی و دو شکست و ۶ امتیاز در رده دوم گروه قرار بگیرد.

سالن شهید رضاییان قم میزبان بازی‌های دور برگشت گروه هفتم لیگ بسکتبال امید‌های کشور بود.

دیگر خبرها

  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تیم «کشاورز قم» به مرحله دوم لیگ بسکتبال امید‌های کشور راه یافت
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور