Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش بینی ها از قیمت نفت پس از خروج ترامپ از برجام، درگیری شدید داعش و دیگر تروریستها در حومه درعا، اعلام تمایل برای جنگ با ایران از سوی نتانیاهو، بررسی لایحه تحریم فروش تسلیحات نظامی به ترکیه در کنگره آمریکا و هشدار مکرون در مورد وقوع جنگ در صورت خارج شدن ترامپ از برجام از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به آماده باش اردوغان به ارتش ترکیه برای ماموریت جدید در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، رئیس جمهوری ترکیه بدون اشاره به تداوم عملیات نظامی آنکارا در خاک سوریه بر خلاف موازین بین المللی، اعلام کرد: نظامیان ترکیه آماده مأموریت های جدید در سوریه باشند.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه بدون اشاره به تداوم عملیات نظامی آنکارا در خاک سوریه بر خلاف موازین بین المللی، در اظهاراتی اعلام کرد: نظامیان ترکیه آماده مأموریت های جدید در سوریه باشند.

رئیس جمهوری ترکیه درحالی که بیش از سه ماه از آغاز تجاوز نظامی ارتش این کشور به خاک سوریه می گذرد در این باره گفت: تنگ کردن حلقه محاصره تروریست ها را کنار نمی گذاریم. عملیات های جدیدی را به «سپر فرات» و «شاخه زیتون» خواهیم افزود؛ لذا نظامیان ما آماده مأموریت های جدید باشند.

رجب طیب اردوغان در جمع هواداران خود از حزب عدالت و توسعه ترکیه در استانبول ادامه داد: هرگز از فرایند عضویت در اتحادیه اروپا دست بر نداشته است؛ اگرچه اروپا درباره این فرایند، همانند ترکیه مایل و مصمم نیست.

وی در ادامه افزود: ترکیه در حال تبدیل شدن به قدرتی مهم در جهان است! هدف ما این است که سیستم‌ های دفاعی زمینی، هوائی و دریائی ترکیه ۱۰۰ درصد بومی شوند.

پیش بینی ها از قیمت نفت پس از خروج ترامپ از برجام

شریه «فوربس» آمریکا گزارشی را درباره تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران منتشر کرده است که در ادامه بخش هایی از آن می آید.

بر اساس این گزارش، به احتمال زیاد ترامپ روز دوازدهم ماه مه از توافق هسته ای خارج خواهد شد و این اقدام تاثیری جدی بر بازارهای جهانی نفت خواهد گذاشت که از هم اکنون با افزایش بهای نفت روبرو هستند.

بهای هر بشکه نفت برنت به حدود هفتاد و پنج دلار رسیده است که علت آن پیش بینی کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای است.

بیشترین نگرانی از قطع عرضه حدود 500 هزار بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی است که هم اکنون نیز به علت تدابیری که اوپک برای سامان دادن به بازار اتخاذ کرده است با کمبود عرضه در مقایسه با تقاضا روبروست. تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از هر زمان دیگری در خلال هشت سال گذشته، افزایش نشان می دهد.

کاهش عرضه نفت ایران به بازار جهانی هر اندازه هم که اندک باشد باز هم با توجه به مشکلاتی که در ونزوئلا به بار آمده است تاثیری جدی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد داشت. صادرات نفت ایران درپی توافق هسته ای به دوبرابر افزایش یافت و روزانه به دو میلیون و دویست هزار بشکه رسیده است. کشورهای اروپایی روزانه بین 500 تا 600 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کنند.

در صورت خروج آمریکا از توافق و برقراری تحریم های ثانویه از سوی آمریکا برای شرکت هایی که با ایران دادوستد می کنند ممکن است چین و هند که عمده ترین خریداران نفت ایران هستند با دریافت تخفیف های چشمگیر جای خریداران نفت ایران در بازار اروپا را بگیرند چون این دو کشور توجه چندانی به تحریم های آمریکا نشان نمی دهند.

اینکه قیمت های نفت تا چه میزان افزایش خواهد یافت دقیقا مشخص نیست اما تا بشکه ای 300 دلار نیز برآورد می شود. عربستان سعودی که قصد دارد سهام شرکت نفت خود (آرامکو) را به بخش خصوصی واگذار کند ممکن است به سهمیه های تولید تعیین شده از سوی اوپک وفادار باقی بماند و تولید خود را افزایش ندهد تا قیمت ها افزایش پیدا کند.

درگیری شدید داعش و دیگر تروریستها در حومه درعا

منابع سوری از درگیری های شدید میان تروریستهای داعش و دیگر گروههای مسلح در بخش غربی از حومه شهر درعا در نزدیکی مرز سوریه با اردن خبر دادند.

بر اساس این گزارش؛ همزمان ارتش سوریه مناطقی در حومه شمالی درعا و در اطراف شهرک جاسم را هدف قرار داد.

این در حالی است که منابع سوری از درگیری های شدید میان تروریستهای داعش و نیروهای ارتش سوریه در محورهای مختلف در جنوب پایتخت سوریه خبر دادند.

خبر دیگر اینکه اتوبوس هایی که چهارمین گروه از تروریستها را به همراه خانواده های خود از شهرک های ببیلا، یلدا و بیت سحم منتقل می کنند به سوی نقطه تجمع در جنوب دمشق روانه شدند تا به شمال سوریه بروند.

از سوی دیگر بر اثر انفجار تروریستی در مسیر اتوبوس نیروهای ارتش سوریه در جاده دمشق-السویداء حدفاصل الصوره الکبیره و براق در اراضی استان درعا ۶ سرباز و دو افسر سوریه کشته شدند.

اعلام تمایل برای جنگ با ایران از سوی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن اشاره به اهمیت دیدار آتی‌اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بار دیگر ادعاهای بی‌پایه و اساس و تکراری خود علیه تهران را تکرار کرده است.

نتانیاهو امروز یکشنبه مدعی شد: گرچه اسرائیل هیچ تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد، ولی اگر قرار است درگیری اتفاق بیفتد، ترجیح می‌دهم این درگیری الآن باشد نه بعداً.

نتانیاهو در ادامه ادعا کرد: ما مصمم هستیم تا مانع از تثبیت حضور ایران در سوریه شویم، حتی به‌قیمت تقابل و درگیری. ما خواستار درگیری نیستیم ولی برای هر سناریویی آماده هستیم. ما خواهان تقابل و رویارویی نیستیم ولی اگر لازم به درگیری باشد، این درگیری بهتر است الآن باشد تا بعداً.

نتانیاهو در ادامه گفت: روز چهارشنبه با پوتین در مسکو دیدار خواهم کرد. دیدارهای من با رئیس جمهور روسیه همیشه برای ارتش اسرائیل و همین طور امنیت اسرائیل و همکاری بین ارتش‌های اسرائیل و روسیه مهم بوده ولی این نشست اهمیت خاصی دارد، آن هم با توجه به تلاش‌های ایران برای تثبیت خودش در سوریه. اسرائیل برای دفاع از خودش، آزادی عمل کامل دارد.

نخست وزیر اسرائیل افزود: در ماه‌های اخیر، ایران تسلیحات پیشرفته‌ای را به سوریه منتقل کرده است تا به ما حمله کند، این تسلیحات شامل پهپادهای مسلح و نظامی، موشک‌های زمین به زمین و سامانه‌های ضدهوایی است که جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل را تهدید می‌کند.

بررسی لایحه تحریم فروش تسلیحات نظامی به ترکیه در کنگره آمریکا

جلس نمایندگان آمریکا به عنوان زیرمجموعه کنگره آمریکا در لایحه بودجه دفاعی این کشور محدودیت‌هایی برای فروش سلاح به ترکیه در نظر گرفته است.

مسئولان آمریکایی در چند ماه اخیر با انتقاد شدید از اقدام ترکیه مبنی بر خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 از روسیه، ناراحتی خود را از سیاست‌های نظامی ترکیه به صراحت ابراز کرده بودند.

کمیسیون خدمات تسلیحاتی مجلس نمایندگان آمریکا، بررسی لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی به منظور تصویب در هفته آینده را آغاز کرده است. در پیش‌نویس این لایحه قرار شده است که تا زمانی که پنتاگون گزارش کاملی از روابط نظامی ترکیه با آمریکا ارائه دهد، از فروش هرگونه تجهیزات بزرگ نظامی به ترکیه جلوگیری شود.

این لایحه پس از گزارش پنتاگون در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته خواهد شد و در صورت تصویب برای تائید به مجلس سنا فرستاده خواهد شد.

گفته می‌شود که در این لایحه تحریم‌های نظامی علیه ترکیه به خاطر همکاری نظامی با روسیه در نظر گرفته شده است. همچنین بخش مهمی از بودجه دفاعی 717 میلیارد دلاری آمریکا به جنگ سرد با روسیه اختصاص داده شده است.

هشدار مکرون در مورد وقوع جنگ در صورت خارج شدن ترامپ از برجام

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که تاکنون بارها در خصوص قصد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای هشدار داده، این بار هشدار جدی‌تر درباره عواقب چنین اقدامی داد.

ترامپ باید بر اساس قوانین داخلی آمریکا، تا 6 روز دیگر یعنی 22 اردیبهشت تصمیمش را درباره تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران اعلام کند. این کار از نظر قواعد بین‌الملل بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما قوانین داخلی آمریکا در این مورد، حقوق داخلی این کشور را به حقوق بین‌الملل ارجحیت داده است.

مقامات ایران در خصوص واکنش متقابل تهران به این عهدشکنی آمریکا هشدار داده‌اند.

ماکرون که چند هفته پیش برای بررسی تصمیم برجامی ترامپ و رایزنی با وی به واشنگتن رفته بود، روز گذشته در ارزیابی تبعات خروج احتمالی ترامپ از برجام گفته: «خروج کامل آمریکا از برجام به معنی باز کردن جعبه پاندورا است و می‌تواند به جنگ منجر شود.»

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه ایران برجام آمریکا ترامپ نتانیاهو اسرائیل جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل

علی الدفاعی، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگو با تسنیم ضمن تمجید از عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت این عملیات سبب تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران و محور مقاومت در معادلات جهانی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، «علی الدفّاعی»، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، به تشریح  دیدگاه خود در مورد مهم ترین تحولات جاری در منطقه غرب آسیا از جمله پاسخ ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی عملکرد دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دیدارهای اخیر وی با جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور آمریکا و ترکیه پرداخته است. 

الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون رویکرد دولت کنونی عراق به ریاست السودانی، نخست وزیر عراق در قیاس با کابینه های پیشین اظهار داشت: اولویت‌های دولت آقای سودانی که در برنامه دولت نیز اعلام شد و مجلس نمایندگان نیز به آن رای داد، این بود که بیشتر تلاش‌های دولت، معطوف به حل مشکلات داخلی این کشور باشد که مهم‌ترین آن بهبود وضعیت معیشتی به‌ویژه برای طبقات فقیر مردم بود.

وی در ادامه افزود: مسئله رفاه اجتماعی به دلیل افزایش جعمیت فقرا و نیازمندان به ویژه زنان بیوه، زنان مطلقه و سالمندان مورد توجه آشکار دولت کنونی عراق قرار گرفته است. علاوه بر این پرونده هایی همچون بهداشت و سلامت که در دولت های قبلی عراق مغفول مانده بود، بار دیگر اهمیت پیدا کرده است. بازسازی بیمارستان ها، بهبود خدمات پزشکی و بهینه سازی وضع پرسنل بهداشت و سلامت و تدارک تجهیزات لازم و همچنین توسعه امکانات درمان برای موارد بحرانی و ... از مواردی است که این دولت به آن توجه دارد. 

عضو دفتر سیاسی مجلس اعلای عراق پیشبرد امر خدمات رسانی به شهروندان عراقی از جمله تسهیل خدمات عمرانی و دولت الکترونیک را نیز از جمله دیگر اهداف مدنظر کابینه محمد شیاع السودانی دانست و گفت: در روند طرح های عمرانی و بازسازی ها نیز پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم که این  مسئله مورد توجه دولت قرار گرفته و بغداد را به عنوان پایتخت، به کانون اصلی پروژه های احداث پل ها و تونل ها، آسفالت خیابان ها و ساخت جاده های جدید و توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی تبدیل کرده است.

السودانی در نهایت اظهار داشت حجم انبوه پروژه های عمرانی و خدمت رسانی به مردم عراق در داخل که با توفیقات زیادی نیز همراه بوده، سبب شده تا  از تمرکز کابینه وی بر مسائل مرتبط با سیاست خارجی کاسته شود. فلذا در مقایسه با مسائل داخلی، در بخش سیاست خارجی تلاش کمتری صورت گرفته است.

علی الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون چالش های پیش روی دولت السودانی در سطح منطقه ای و بین المللی نیز اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی، به ویژه در دو سطح منطقه ای و بین المللی، منطقه درگیر دو جنگ ماهوی است: نخست، جنگ اوکراین که نفوذ غرب و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد؛ و دیگری نبرد غزه است که در آستانه شعله ور کردن کل منطقه و ورود به یک جنگ گسترده است. این جنگ به دلیل تجاوزات وحشیانه صهیونیست ها که منجر به نسل کشی مردم فلسطین به ویژه کودکان شده، یک بحران انسانی واقعی ایجاد کرده و قربانیان آن در مدت شش ماه از 33 هزار شهید فراتر رفته است.

وی افزود: در همین راستا تاکید بر همکاری مشترک با کشورهای منطقه با هدف پایان دادن به بحران غزه از اهمیت بالایی برای دولت السودانی برخوردار است. تحکیم روابط با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پادشاهی عربستان سعودی با تأکید بر منافع مشترک، نقطه مثبتی در مواضع دولت آقای سودانی است و در مقابل هرگونه اقدامی که بر اصل روابط تاریخی و برادرانه این کشورها با یکدیگر تأثیر منفی بگذارد، از سوی دولت عراق نیز مردود است.

الدفاعی سپس اضافه کرد: موضع عراق همواره بر این اصل استوار بوده است که هرگونه تجاوز به کشورهای همسایه و امنیت آنها را رد کند.

السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است

 

عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در تشریح مواضع این جریان در قبال رایزنی های دولت السودانی با مقامات آمریکایی و ترک اظهار داشت: سفر سودانی به آمریکا، سفر مهمی بود و عراق به وضوح بر مواضع خود در مناسبات با آمریکا تاکید کرد که هیچ توجیهی برای ادامه حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی در عراق وجود ندارد چراکه نیروهای قهرمان عراقی اکنون قادر به حفظ امنیت، کنترل مرزها و حفاظت از ثبات در سرتاسر کشور و منطقه هستند.

الدفاعی با اشاره به چشم انداز پیش روی عراق پس از تحمل سالها جنگ، اشغال و مبارزه با تروریسم گفت: ما شاهد گذار به مرحله جدیدی در زمینه بازسازی زیرساخت های عمرانی، نفت و توسعه اقتصادی هستیم. کمیته های فنی مشترک برای تعیین سازوکارها و چارچوب های زمانی خروج نیروهای خارجی و بستن این پرونده شروع به کار کرده اند. آقای السودانی نیز در دیدار با بایدن، رئیس جمهور آمریکا، موضع عراق را با شجاعت بیان و در مقام یک دولتمرد کشوری که احترام به حاکمیت کشورش اجتناب ناپذیر است، رفتار کرد.

 

کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

 

الدفاعی در تشریح دیدگاه مجلس اعلا در قبال سفر اخیر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به کشورش نیز گفت:  مسائل بین دو کشور در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، آب و ... بسیار مهم است. ابتکار عمل در پیشبرد طرح «جاده توسعه»  دلیل مهمی برای حل و فصل بسیاری از اختلافات، نزدیک کردن دیدگاه ها، همکاری برای حفظ ثبات است که می تواند زمینه ساز پایان بخشیدن به پرونده تجاوز نظامی (ترکیه به خاک عراق) که ناقض حاکمیت است و امضای چندین معاهدات به نفع دو کشور باشد.

ما انتظار داریم که با عزمی راسخ و قوی، رو به جلو حرکت کنیم و در این بین ضروری است که ترکیه بداند به عراق نیاز دارد و این مستلزم آن است که همه مقدمات را برای تداوم توافقات فراهم کند.

سخنگوی مجلس اعلای عراق در بخش پایانی این گفتگو در تشریح مواضع خود پیرامون پاسخ قاطعانه ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در خلال عملیات وعده صادق نیز گفت: واکنش ایران، پاسخی قوی، شجاعانه و خردمندانه بود. جمهوری اسلامی گام‌هایی رو به جلو برداشت و توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل، قدرت دفاعی و گنبد آهنین را از بین برد و حتی ضعف متحدان رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان داد که ایران همواره مقتدر، در زمان اتخاذِ تصمیماتِ سرنوشت ساز، شجاعانه عمل می کند، حتی اگر تنها باشد. تا زمانی که حق با او باشد، با یاری رساندن به مستضعفین، پیروز می شود و از حاکمیت خودش محافظت می کند.

الدفاعی تاکید کرد معتقدیم، پس از پاسخ ایران، معادلات حاکم بر جهان تغییر کرده است. انتظار می رود قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی و همه کشورهای عضو محور مقاومت قوی‌تر خواهد شد. ایران ثابت کرده است که مخالف هرگونه سلطه گری، مداخله و تهاجم خارجی است. است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • یک گردشگر ترکیه ای با چاقو یک نظامی اسرائیلی را در قدس زخمی کرد
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد با وقوع تندباد لحظه‌ای و رعدوبرق در اصفهان
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل