ایرج محمدی: پسرم کاوه به میدان آزادی بازگشت
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۲۹۴۷
سازندۀ تندیس کاوه آهنگر گفت: حس من به این تندیس، حس یک پدر است، تندیس کاوه پسر دیگری از من است و وقتی این تندیس را از میدان به انبار بردند واقعا دلم گرفت چراکه احساس کردم پسرم را به انبار بردند و اکنون احساس میکنم فرزندم دوباره آزاد شده و به مکان اول خود بازگشته است.
به گزارش ایمنا، تندیس کاوه آهنگر که به دلیل عملیات عمرانی مترو از میدان آزادی اصفهان برچیده شده بود با پایان عملیات احداث ایستگاه مترو شامگاه یکشنبه_ ۱۶ اردیبهشتماه_ مجددا در این میدان نصب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه می خوانید گفتوگوی خبرنگار ایمنا با ایرج محمدی پیشکسوت مجسمه سازی، عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران و سازنده تندیس کاوه آهنگر است.
چطور شد که ساخت تندیس کاوه به عنوان یک نماد شهری برای اصفهان آغاز شد؟
در سال ۱۳۷۹ از من خواستند که مجسمه ای در ارتباط با اصفهان بسازم و من دو موضوع را انتخاب کردم یکی مجسمه کاوه بود که در سپاهان برمیخیزد و دومی هم موضوع چوگانباز بود، در نهایت موضوع کاوه آهنگر را انتخاب کردم که بعد از ساخته شدن در میدان آزادی اصفهان قرارگرفت و بعد از آن که قرار شد برای پروژه متروی اصفهان در این مکان عملیات ساخت و ساز انجام شود تندیس کاوه را از میدان برداشتند و اکنون که تقریبا پروژه مترو به اتمام رسیده و این تندیس به مکان اولیه خود بازگشته است بسیار خوشحال هستم.
ساخت تندیس کاوه آهنگر چند سال طول کشید؟
این مجسمه حدود شش متر و نیم ارتفاع دارد و پنج تُن برنز به طریقه مومی در آن استفاده شده است و از شروع کار تا زمان نصب این اثر دو سال برای آن صرف کردم.
ساخت این تندیس بر چه اساسی به شما سپرده شد؟
سال ۱۳۵۰ زمانی که حدود بیست و سه سال داشتم یک آگهی برای ساخت مجسمه شاه عباس منتشر شد. من که در آن زمان جوان بودم و به تازگی هنرستان را به اتمام رسانده بودم طرح مجسمه شاه عباس را ارایه کردم که این طرح در بین تمام اساتید مقام اول را به دست آورد و درنهایت من تندیس شاه عباس را ساختم و آن تندیس تا یکسال بعد از انقلاب نیز در میدان آزادی اصفهان نصب بود ولی یکسال بعد از انقلاب آن را پایین کشیدند و مدتی در انباری متعلق به ارتش که نزدیک میدان آزادی قرار داشت، نگهداری میشد و پس از مدتی خبر گم شدن آن را شنیدیم.
بعد از آن در سال ۱۳۷۹ آقای جوادی شهردار وقت اصفهان از من خواستند که نمادی شایستۀ اصفهان بسازم و من قبول کردم و به این ترتیب تصمیم گرفتم تندیس کاوه آهنگر را بسازم، البته قصد داشتم تندیس چوگانباز را نیز بسازم اما به دلیل هزینههای بالای آن که مقدار بسیار زیادی برنز نیاز داشت از ساخت آن منصرف شدم و تندیس کاوه را ساختم. ساخت تندیس کاوه آهنگر بیشتر به دلیل تصمیم شهردار وقت انجام شد که اطلاع داشتند تندیس قبلی میدان آزادی یعنی تندیس مجسمه شاه عباس را نیز من ساخته بودم، در واقع تندیس کاوه آهنگر به دستور آقای جوادی شهردار آن زمان اصفهان ساخته شد.
کاوه آهنگر تا چه اندازه با هویت اصفهان گره خورده است؟
فریدن شهری در کنار اصفهان است که مردم اعتقاد دارند خواستگاه کاوه است و به همین دلیل اصفهانیها کاوه را از خود میدانند و از هر شهروند اصفهانی بپرسید قطعا کاوه را از آنِ خود میداند. درست همانند حافظ که شیرازیها او را از آن خود میدانند. اگر چه تمام مفاخر ایران به همه ایرانیان متعلق است اما هر شهری به مفاخر و داشتههای خود افتخار میکند و ایران به تمام داشتههای خود مفتخر است و اصفهان نیز قطعا به کاوه آهنگر می بالد.
شما تا چه اندازه به تندیس کاوه آهنگر تعلق خاطر دارید؟
یکی از قصههایی که در دوران کودکی بارها و بارها از مادرم شنیده بودم و به عنوان یکی از خاطرات پُررنگ کودکی در ذهن من ثبت شده بود داستان کاوه آهنگر بود که این قصه هنوز هم من را به یاد مادرم میاندازد. در این تندیس، کاوه آهنگر خشم درونی خود را بر سندان زده و با مشت این سندان را خرد کرده است و این موضوع در ضرب المثلها نیز این آمده است که از کار نشدنی با عنوان مشت به سندان زدن یاد میکنند و وقتی حس درونی بالا باشد حتی یک مشت هم سندان را خرد میکند؛ کاوه نیز در این تندیس با تفکر خود به جلو میرود و خشم خود را در سندان ریخته است و خود او جلوتر از این ضربهای که زده است، قرار گرفته است. حتی وقتی که کاوه میخواهد تاج را بردارد تاج را بر سر خود نمیگذارد بلکه بر سر فریدون میگذارد چرا ه فریدون متفکر آن زمان بوده است و در اسطورهها و قصهها نیز از او یاد شده و در واقع فریدون اولین کسی است که آتش را کشف میکند، این موضوع نشانگر هوشمندی فریدون در آن زمان است به همین دلیل کاوه به دنبال تاج و تخت نبوده است، او تنها به دنبال آزادی بود و تمام این داستان در شاهنامه نقل شده است.
نصب تندیسهایی مانند کاوه آهنگر در میادین شهرها چه تاثیر و بازخوردی در جامعه خواهد داشت؟
هر مجسمهای که ساخته شده و در مکانی گذاشته میشود اگر بیتاثیر باشد و تاثیرات معرفتی، فرهنگی، هیجان و حرکت نداشته باشد، مجسمه و تندیس نیست. یک مجسمه باید به افراد درک بدهد یا اینکه انسان را شاد کند و نیرو برای ادامه راه و فعالیت در افراد ایجاد کند و اگر غیر از این باشد با تکهای سنگ تفاوت ندارد. به همین دلیل گذاشتن اسطورههایی چون رستم و سهراب، حافظ و سعدی و دیگر مفاخر ایران تاثیرات بسیاری بر شناخت آنها توسط جامعه دارد و میتواند فرهنگ ما را به همه نمایان کند.
مجسمه مانند یک کتابِ باز است و همه افراد هر روز این کتاب را میخوانند و چه بخواهند چه نخواهند هر روز از کنار آن عبور می کنند و اگر این مجسمه شخصیت مثبتی بوده باشد قطعا از آن درسهای مثبت و اگر منفی باشد درسهای منفی میگیرند و اگر حرفی یا شعری برای گفتن داشته باشد برای افراد دلپذیر خواهد بود و در مجموع باید گفت که مجسمهها به دلیل اینکه هر روز افراد مختلف جامعه از کنار آن عبور می کنند، تاثیرگذار هستند.
از اینکه پسرتان کاوه آهنگر به میدان آزادی بازگشت چه احساسی دارید؟
تندیس کاوه آهنگر، پسر دیگری از من است و هیچزمان ساخت این تندیس برای من به عنوان یک کار سفارشی و ساخت یک مجسمه نبود بلکه از ابتدای ساخت آن تا اکنون حس میکنم واقعا پسر من بوده است و وقتی این تندیس را از میدان به انبار بردند واقعا دلم گرفت چراکه احساس کردم پسرم را به انبار بردند و امروز که این تندیس یا پسر من به مکان قبلی خود بازگشته بسیار خوشحال هستم.
حس من به این تندیس، حس یک پدر است چراکه دو سال مداوم با این اثر زندگی کردم تا آن چیزی که میخواهم بشود که شد. من برای ساخت تندیس کاوه الگو و مدلی نداشتم و در ذهنم آنقدر کنکاش کردم تا بتوانم شخصی را خلق کنم تا جوابگوی چنین داستان بزرگ و نشانگر یک شخصیت بزرگ باشد و اکنون احساس میکنم فرزندم دوباره آزاد شده و به مکان اول خود بازگشته است.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: استاد مجسمه ساز کاوه آهنگر اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي اصفهان در مسیر امید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلسه دو ساعته حسن یزدانی با دبیر و کاوه برگزار شد
دارنده ۹ نشان کشتی المپیک و جهان امروز جلسهای دو ساعته با رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی آزاد داشت. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که وزن 86 کیلوگرم یکی از اوزانی است که هنوز تکلیف ملیپوش آن مشخص نشده و به نظر میرسد کار انتخابی نماینده این وزن ایران در المپیک، به اواخر ماه آینده کشیده شود، امروز حسن یزدانی با حضور در فدراسیون کشتی جلسهای بیش از دو ساعت با رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد داشت.
او در این جلسه گزارش کاملی از وضعیت بدنش به علیرضا دبیر و محسن کاوه ارائه کرد و آنها در مورد همه برنامههای پیش رو و تمریناتی که تا پیش از این یزدانی برای بازگشت به تشک انجام داده، صحبت کردند.
یزدانی بعد از کسب نشان نقره جهانی 2023 بلگراد و طلای بازیهای آسیایی، کتف خود را جراحی کرد.
این کشتیگیر که دو مدال طلا و نقره دو المپیک 2016 ریو و 2020 توکیو را در کارنامه دارد، در جلسه امروز، کادرفنی و فدراسیون را در جریان وضعیت کتفش، آمادگی بدنی و تمریناتی که در این مدت انجام داده، قرار داد و درخصوص اینکه او در چه مسابقهای قرار است کشتی بگیرد، صحبت شد.
حسن یزدانی تا امروز در چرخه انتخابی تیم ملی غایب بوده و بعد از بازیهای آسیایی در هیچ مسابقهای روی تشک نرفته است.
فدراسیون کشتی و کادرفنی باتوجه به عناوین قبلی و سوابق این کشتیگیر، برای او در چرخه سال 2024 این فُرجه را در نظر گرفتند که بعد از بهبود کتفش و زمانی که شرایط حضور در مسابقه را پیدا کرد، به مسابقه اعزام شود.
این در حالی است که امیرحسین زارع قهرمان سنگین وزن سال 2023 جهان، زمستان سال گذشته با کشتی گرفتن در تورنمنت زاگرب، ملیپوش شدن خود را قطعی کرده بود.
انتهای پیام/