Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@08:14:14 GMT

تمام انتظارات اعضای شورا از آخرین کاندیدای شهرداری

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۶۹۳۳

تمام انتظارات اعضای شورا از آخرین کاندیدای شهرداری

اعضای شورای شهر تهران پس از ارائه برنامه های پیروز حناچی پرسش های خود را از وی مطرح کردند.

به گزارش مشرق، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دومین روز از جلسه بررسی برنامه گزینه های شهرداری تهران و در نقد برنامه های پیروز حناچی گفت: از آقای حناچی تشکر میکنم که این تشکر مربوط به قبل از آمدن ایشان به شهرداری است؛ چون ایشان در دوره چهارم شورا در شورای عالی شهرسازی و معماری بسیار فعال بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

شروع شهر فروشی در تهران از زمان کرباسچی کشف جدید اعضای شورای شهر درخصوص شهرداری تهران

وی افزود: همین سندی که اشاره کردند درباره باغات کن در حقیقت کاری بود که از تهرانگردی در کن شروع شد و یک سندی در شورای شهر تهیه کردیم و آن چیزی که پشتوانه آن سند شد همان مصوبه شما در شورای عالی شهرسازی بود؛ من انتظار دارم این سندی که هم مصوبه شوراست هم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است اجرایی شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه گزارش و برنامه شما مبتنی بر اسناد فرادست بود که همین موضوع آن را از دیگر گزارشها متفاوت کرده است، افزود: خود شورا هم اسناد ارزشمندی دارد که بهتر است در بازبینی برنامهتان به آن اسناد هم توجه شود، زیرا باعث متفاوت شدن بیشتر گزارش خواهد شد؛ یک نمونه اش مثل مصوبه شهر دوستدار کودک که اعضای شورا اشاره کردند؛ نمونه های دیگری هم با موضوعات مختلف از جمله باغات و مانند آن وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حناچی گفت: نکته بعدی این است که شما نگاهی فرادستی به شهر تهران داشتید. اطلاعات و اشراف شما به موضوعات شهری، فراشهری، ملی و بین المللی بسیار خوب است اما یک سوال جدی ذهن مرا مشغول کرده است، شما می فرمایید همه شهرها مسائلش مشابه تهران است و بیش از ۷۰درصد درآمدهای کلان شهرها درآمدهای ناپایدار است؛ به هر حال مسوول این کار خود شما بوده اید. همین مسائلی که در تهران و شهرهای دیگر هم هست. پس چرا برنامه های به این خوبی اجرا نمی شود؟

وی افزود: این سوال به این دلیل است که من برنامه شما را پسندیدم اما نمی دانم با توجه به تجربه و تخصص هایی که دارید چرا این برنامه ها اجرا نمی شود و عملا چندان اتفاقی نمی افتد؛ شما توضیح دادید که یک قانون باید بنیانش عوض شود. ۷۰ درصد درآمدهای ما مخل کیفیت زندگی در شهر است. یعنی ما از طرفی روی کیفیت زندگی کار می کنیم اما از طرف دیگر قانونی داریم که مبنای درآمد شهر را بر اساس ساخت و سازها تعریف کرده است. حال سوال این است که با فرض همه این موارد در پایان سه سال دیگر ما در کجا خواهیم بود؟ از بین این راه های تامین درآمد ما کدام یک را می توانیم اجرایی کنیم؟

مسجدجامعی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگرم این است که طرح خوبی که در خصوص لاله زار یا عودلاجان که از تهرانگردیها شروع و توسط شما پی گیری شد در چه مرحله ای است و آن چند صد ساختمان های بلندی که در معرض آسیب است و گزارش هایی خوبی هم پس از آتش سوزی پلاسکو درباره آنها داشتید و همچنین بازار تهران که سرمایه ملی، میراثی، تجاری و فرهنگی تهران است چه برنامه و طرحی برایش دارید؟

مسجد جامعی همچنین صبح امروز در نقد و بررسی برنامههای سید محمود حسینی، دیگر گزینه احراز مقام شهرداری تهران گفت: از برنامه خوبی که ارائه داده شد ممنونم و ادبیات برنامه ریزی در این گزارش نشانگر این است که مشاوران خوبی در کنار شما بوده اند. اما بحثی که من دارم موضوع هرم وارونه مدیریت شهری است که به درستی مطرح کردید.

وی در تشریح سوال خود گفت: اولین قانون انتخابات شوراها از بنیان پایه بر مشارکت است و به راس می رسد. الان این هرم وارونه است، اول شورا تشکیل می شود، نهایتا به محلات و شورایاری ها می رسد. ولی ساختار شورا و شهرداری با هرم وارونه شکل گرفته و این هرم وارونه مشارکت گریز است. یعنی شهرداری از دستگاه هایی است که در بین دستگاه های اجرایی کشور از حیث مشارکت گریزی رتبه بسیار بالایی داشته و به رغم گفتگوهایی که شده این ویژگی را هنوز یدک می کشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این شعار مشارکت پذیری و مشارکت همگانی در دوره های پیشین هم بوده و موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: من به طور مشخص و با توجه به تخصص و تجربه شما در حوزه نیروی انسانی، سوالم این است که تهران هنوز به طور متمرکز اداره می شود و سهم شهروندان و بخش خصوصی در آن کم است. حالا با در نظر گرفتن بخش خصوصی و مشارکت شهروندان، راه های شما برای حرکت به سمت اداره نامتمرکز شهر تهران چیست؟

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این بحث دیده بانی شهروندان خیلی نکته خوبیست ولی چه راهی برای تحقق آن پیش بینی کردید؟ بازآفرینی شهری هم نکته خوبیست، بحث رود دره ها، پادگان ها و انبارهای خالی که شما مطرح کردید عملیاتی کردن همه این ها چه نوعی از مشارکت را نیاز دارد؟ با توجه به اینکه برخی از این ها تعارضاتی باهم دارند مثلا درخصوص رود دره ها ما با وزارت نیرو هم چالش داریم.

آن راه هایی هم که بیان می شود- مثل همان نکته ای که شما در خصوص وقف فرمودید – این وقف سال هاست که تقریبا قطع شده یعنی هرچه دخالت دستگاه های رسمی در این حوزه ها بیشتر شده میل مردم به مشارکت کمتر شده است. این یک واقعیت است.

مسجدجامعی افزود: نکته بعدی اینکه پایتخت بودن تهران چه لوازمی دارد؟ سفرهای آونگی و گزارش هایی که دوستان ارائه دادند همه شهر را یک کلان شهر دیدند و نه پایتخت. این یک جهت دیگری را ایجاب می کند که مرتبط با پایتخت است. چون پایتخت بودن لوازمی را برای مدیریت شهری ایجاد می کند که در گزارش ما بهتر است بیشتر به آن پرداخته شود.

وی یادآور شد تهران به لحاظ تاریخی ۲۲۳ سال نیست این تاریخ پایتختی است. بنای حضرت عبدالعظیم تهران یک بنای هزارساله است یعنی این بنا هزار سال است با همه سیل ها ، زلزله ها و تهاجم ها برقرار است . یک تابلویی هم زدند که البته مال ۶۰ -۵۰ سال پیش است. و بالاخره چشمه علی هم که هفت هزارساله است. در شمیرانات هم داریم مثل تپه های قیطریه و مانند آن. این پایتخت بودن هم بر همه این ها اضافه می شود که نیاز به ملزومات خاصی دارد.

 ناهیدخداکرمی نیز در واکنش به اظهارات پیروز حناچی اظهار کرد: یکی از اصول پیشرفت تهران رونق اقتصادی است و آقای حناچی هم تجاری سازی که حلقه مفقوده است را در برنامه خود گنجانده‌ است.

رییس کمیته سلامت شورا، با بیان اینکه بازار تهران قابلیت تبدیل به یک مرکز متفاوت تجارت جهانی را دارد، ادامه داد: این مرکز تجارتی  هم مبتنی بر فرهنگ است و هم در آن مبادله کالا صورت می‌گیرد.

وی خطاب به حناچی گفت: آیا برنامه‌ای برای بازآفرینی فراگیر بازار، برای ثروت آفرینی از پتانسیل‌های بازار دارید؟

الهام فخاری- رییس کمیته اجتماعی شورا  هم بعد از استماع برنامه حناچی به عنوان آخرین کاندیدای شهرداری تهران  گفت: از اینکه در برنامه خود به میراث شهر، خاطره مردم با شهر و جنبه زیباشناسی مدیریت شهری پرداختید، سپاسگزاری می‌کنم.

رییس کمیته نظارت بر مصوبه شهر  دوستدار کودک گفت: فقط شما در برنامه‌ای که ارائه کردید، به شهر دوستدار کودک و عملی نشدن این مصوبه اشاره کردید. از آنجا که شخصا پیگیر تشکیل کمیته اجرایی این مصوبه  و وضعیت سند در شهرداری بودم، می‌دانم انتظار این بوده که در این مدت نشانه‌هایی از  عملی شدن این مصوبه دیده شود. سوالم این است چرا حتی در این مدتی که شما در شهرداری تهران مسئولیت داشتید هم هیچ اقدام و نشانه‌ای در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک صورت نگرفته است؟

فخاری در ادامه با اشاره به جدول مهم‌ترین چالش‌های تهران از دیدگاه شهروندان در برنامه‌های حناچی ادامه داد: نگاه شما در تدوین برنامه علمی بوده و با این که مسائل تهران عموما هوا و ترافیک بیان می‌شود، در برنامه شما مسائل اقتصادی و به ویژه نابرابری در شهر تهران به عنوان مهم‌ترین چالش‌های شهروندان مطرح شده است. در شرایطی که نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه تهران تحت فشار  است، چگونه می‌خواهید مشارکت مردم را جذب کنید؟

این عضو شورا در سوال دیگری از این کاندیدا پرسید: این سوال را از کاندیداهای دیگر هم پرسیدم. چگونه تعارض منافع را در شهر مدیریت خواهید کرد؟

فخاری در ادامه با اشاره به لزوم پیاده محور شدن تهران، مطرح کرد: شما به جا و درست به این نکته اشاره کردید که شهر باید از وضعیت خودرو محوری و سواره محوری به پیاده محوری ومحلی برای ماندن و نه یک محل صرفا برای عبور تبدیل شود. منتها در بودجه ۹۷ معاونت فنی و عمرانی مبلغ چشم‌گیری برای این تغییرها پیش‌بینی نشده است. در صورت امکان در این خصوص توضیح بیشتری دهید.

این عضو شورای شهر در انتها سوالی درباره چگونگی سنجش و نظارت بر برنامه ارائه شده، مطرح کرد و گفت: چه الگوی سنجش و پایشی برای نظارت بر مدیریت شهری در نظر دارید؟  برنامه خوبی که ارائه شده را چگونه می‌توان رصد کرد  تا علت‌های اجرا شدن یا نشدن بخش‌های مختلف  آن را بررسی کرد

 حسن رسولی  هم  پس از ارائه برنامه‌های پیروز حناچی به‌عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، بابیان اینکه نوع نگاه و برنامه ارائه شما نسبت به شهر را تحسین می‌کنم, گفت: علاوه بر قابلیت‌های علمی و تجربی، شما چهره‌ای دانشگاهی هستید. تهرانی بودن در کنار ادبیات گفتاری و زبان بدن شما مناسب شهرداری تهران است.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۳که شورای عالی شهرسازی و معماری تأسیس‌شده است همواره تعارض رویکرد بین بخشی میان وزارت مسکن و شهرسازی سابق و وزارت راه و شهرسازی فعلی با وزارت کشور که متولی اداره امور محلی و حوزه مدیریت شهری وجود داشته است. این جدال در دهه ۷۰ عواقب بدی داشت و در دوره مدیریت شما در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز این جدال با آقای قالیباف وجود داشت.

خزانه‌دار شورای شهر تهران همچنین گفت: طرح بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) توسط مرحوم کازرونی در زمان مسئولیت بنده به‌عنوان استاندار خراسان تهیه و تصویب شد اما این طرح در زمان حضور شما در شورای عالی معماری و شهرسازی، معلق شد و هزینه‌های هنگفتی به طرح وارد ساخت. سؤال من از شما این است که در صورت شهردار شدن، چگونه می‌خواهید این تعارض را برطرف کنید تا میان مشکلات حوزه اجرا و سیاست‌گذاری سازگاری ایجاد شود؟

رسولی خطاب به حناچی گفت: برحسب وظیفه درباره تمام کاندیداهای شهرداری تهران تحقیقاتی کردم، در تحقیقات از شما نکته‌ای به من منتقل شد که خواهان ارائه توضیحاتی در این زمینه هستم. اعلام شد شما استاد برجسته‌ای هستید اما به‌اندازه قابلیت‌هایی در حوزه دانشگاهی در حوزه اجرا و عملیات فاقد استرس موفقیت برای کار میدانی است که این امر لازمه اداره شهر بزرگی چون تهران است.

زهرا صدر اعظم نوری هم در این جلسه  گفت: برنامه خیلی خوبی ارائه دادید، نوآوری‌هایی زیادی داشت. امیدواریم اگر شهردار شدید این برنامه عملیاتی شود اگر نشدید هم از این برنامه استفاده شود.

 صدر اعظم نوری در ادامه گفت: طبق گزارش هایی که آقای حناچی ارایه دادند ۸۱ درصد از شهروندان از شهرداری رضایت ندارند یا رضایتمندیشان متوسط است این رقم خیلی زیادی است.  چطور می خواهید این عدم رضایتمندی را به مشارکت همگانی شهروندان تبدیل کنید.

 رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در ادامه سوالات خود از حناچی کاندیدای شهرداری تهران اظهار داشت: شما در مقطعی دبیر شورای عالی شهرسازی ومعماری وزارت راه و شهرسازی بودید و با شهرداری تهران به‌خاطر نوع بارگذاری‌ها و درآمدناپایدار دچار چالش بودید.

وی ادامه داد: اگر شهردار شوید  جایگاه شما تغییر پیدا می‌کند، با این موضوع چه می‌کنید؟ شما فقط سه سال فرصت دارید که زمان زیادی هم نیست و بالاخره باید هزینه شهرداری تامین شود و شما هم دچار پاردوکس با مسوولیت سابق خودتان نشوید.

نوری ادامه داد: توسعه زمانی مطلوب است که پایدار و متوازن باشد ما در تهران توسعه نامتوازن و ناپایدار داریم که اولین پیامد آن تخریب محیط زیست بوده شما چه برنامه ای برای توسعه پایدار، جامع و متوازن دارید و برای حراست از محیط زیست.

 رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست گفت: سوال بعدی من در مورد طرح تفصیلی است ،برای طرح تفصیلی  میلیارد ها تومان هزینه شده است  ۲۳ میلیارد آنرا من شاهد بودم. امروز این طرح   تفصیلی اجرا نشده است تکلیف این طرح در آینده چه خواهد بود.

صدر اعظم نوری ادامه داد: طبق گزارش شما ۸۱ درصد شهروندان رضایت کم و متوسط از شهرداری دارند شما چطور می خواهید در جهت افزایش رضایت مندی شهروندان گام بردارید و مشارکت آنان را در پی داشته باشد که این مشارکت در سایه اعتماد به مدیریت شهری است .

حناچی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر گفت:محور تاریخی شهر تهران همچون لاله‌زار، بازار و... در راستای حفظ میراث تهران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این که احیا میراث صنعتی تهران و باغ موره پرواز در بوستان ولایت باید اجرایی شود گفت : پیوست مطالعاتی باید در پروژه ها برای هدایت در مسیر درست باید ادامه دهیم.

حناچی با اشاره به این که این آمارهایی که دادم بابت خاموش کردن هشت ساله مانیتورینگ نظارتی دولت است گفت :ما اگر در دبیرخانه شورایعالی معماری غر میزدیم به خاطر جایگاه نظارتی بود و از اجرای پروژه های غلط در سراسر کشور جلوگیری کردیم.

این کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به این که ما ظرف یک برنامه ده ساله باید به بهبود مسیر برسیم گفت:در مورد قابلیت های اجراییم باید بگویم که من عادت ندارم آهن گداخته بگیرم دستم بگم داغه!

حناچی در تشریح برنامه های خود گفت : ما ۳هزار و ۲۶۸ بافت فرسوده داریم و منطقه ۱۰ با بیشترین آمار در این زمینه فعال بوده است گفت: باید در این موضوع همه جانبه نگاه کنیم و بافت ها ی فرسوده را آسیب شناسی کنیم، درآمد پایین خانواده ها، قفل سرمایه گذاری، افزایش اجاره نشینی و جداافتادگی از شهر در این بافت وجود دارد. افزایش آسیب پذیری، اعتیاد، بزه، بی خانمانی، ترکیب ناهمگون فرهنگی، کاهش امنیت اجتماعی از تبعات آن است.بر اساس قانون ۵۹ برنامه ششم قرار بود تکلیف این بافت ها مشخص شود، ولی منابع مالی روشنی برای آن مشخص نشده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، در جمع شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، ۱۲ جلسه تشکیل شده و ۱۴۲ مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، ۱۰۲ مصوبه مورد تأیید نظرات شورا‌های اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شورا‌ها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت ۲۵۱ نفر در شورا‌های اسلامی شهر‌های استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و ۳۷ عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید
بازداشت عضو شورای شهر و رئیس یکی از ادارات شهرداری سردشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین ۱۸ عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است