Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@08:33:59 GMT

غذاهاي مناسب براي فصل امتحانات

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۱۰۸۷

غذاهاي مناسب براي فصل امتحانات

خبرگزاري آريا -

ماهي با دارا بودن امگا 3 از بهترين دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. يک ماده غذايي پر انرژي و سبک که در مقايسه با گوشت قرمز و ساير پروتئين‌ها ارزش بالاتري دارد. امگا 3 از مهم‌ترين چربي‌هاي لازم براي سلول‌هاي مغزي و فعاليت‌هاي آن‌هاست.
امگا 3 موجود در ماهي‌ها، ويتامين‌هاي موجود در حبوبات و سبزي‌جات، مواد غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان و آب از مواد غذايي مفيد براي سلول‌هاي مغزي و فعاليت‌هاي آن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما براي انجام تمام کارها انرژي مصرف مي‌کنيم؛ مثلاً راه رفتن، رانندگي کردن، ورزش کردن، درس خواندن و هر فعاليت ديگري. تفاوت در نوع انرژي مصرفي و اندام‌هاي مصرف‌کننده اين انرژي است؛ مثلاً به نظر شما بالا بردن يک وزنه 20 کيلويي از 4 طبقه يک ساختمان انرژي بيشتري احتياج دارد يا حل کردن يک سۆال رياضي در المپياد رياضيات جهاني؟ فکر کنيد هر دو فعاليت هم 15 دقيقه طول بکشد.
خب قطعاً بالا بردن وزنه 20 کيلويي انرژي بيشتري احتياج دارد اما براي حل مسئله رياضي، تمرکز و دقت بسيار بالايي لازم است. پس چيزي که براي حل مسئله رياضي و درس خواندن لازم است چيزي فراتر از انرژي است و با خوردن يک غذاي چرب و صرفاً پُرکالري حل نمي‌شود.
غذاهايي به نام غذاهاي تقويت‌کننده مغز وجود دارند که مصرف آن‌ها هوشياري، تمرکز و دقت فعاليت‌هاي ذهني را افزايش خواهد داد. برخي از آن‌ها کوتاه اثرند و براي رسيدن به تأثيرات بايد زمان دقيق مصرف آن‌ها را بدانيم و برخي ديگر را بايد به برنامه غذايي‌مان وارد کنيم تا در طولاني‌مدت به تأثيرات آن‌ها برسيم.

3 ماده غذايي طبيعي براي تقويت کوتاه مدت فعاليت‌هاي ذهني
1- قهوه
قهوه يک نوشيدني بسيار خوب براي تقويت ذهن است. مصرف روزانه يک تا 2 فنجان مي‌تواند باعث افزايش سطح هوشياري و دقت شود؛ اما توجه داشته باشيد اگرچه مصرف قهوه براي دفعات اول و يا با فواصل زماني طولاني‌ مدت اين تأثير را بر مغز گذاشته و باعث افزايش سطح هوشياري مي‌شود، اگر شما در مصرف آن زياده‌روي کنيد و هر روز و هر دم به فکر نوشيدن قهوه باشيد، نه تنها تأثير اوليه را نخواهد داشت، با ايجاد خستگي و بي‌حالي مشکل شما را بيشتر هم مي‌کند. پس فراموش نکنيد قهوه مثل يک شمشير دو لبه است. هيچ‌وقت آن را دوست صميمي خود ندانيد.
2-کربوهيدرات‌هاي باکيفيت براي افزايش تمرکز
سعي کنيد قبل از امتحان يک ميان‌وعده کربوهيدراتي کوچک بخوريد. مثل يک بيسکويت سبوس‌دار و يک ليوان آب پرتقال. اين ميان‌وعده قندخون شما را تنظيم مي‌کند و با تامين تغذيه مغزي تمرکز لازم براي امتحان را افزايش مي‌دهد. هيچ‌وقت با معده خالي به جلسه امتحان نرويد.
از طرفي، معده‌ي کاملا پر هم مي‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مثلاً زماني که شما يک وعده غذايي سنگين مثلاً يک بشقاب پر ماکاروني ميل کرده و سر جلسه امتحان حاضر شويد. در اين شرايط مغز با اطلاع از حضور اين همه غذا در معده دستور به افزايش جريان خون به دستگاه گوارش را مي‌دهد تا هضم و جذب مواد غذايي صورت گيرد. پس قطعاً از جريان خون مغزي و قدرت واقعي مغز در فعاليت‌هاي ذهني هم کاسته خواهد شد. خواب‌آلودگي به دنبال صرف وعده غذايي سنگين هم که جاي خود را دارد. پس در انتخاب اين ميان‌وعده هم دقت کنيد.
3- گلوکز براي حافظه
همان‌طور که مي‌دانيد رژيم غذايي ما سه جزء اصلي دارد. کربوهيدرات (قند)، پروتئين و چربي. اين ترکيبات بعد از ورود به بدن و هضم و جذب به ترکيبات ريزتر و قابل‌جذب خود تبديل شده و به سلول‌هاي بدن ارائه مي‌شوند. سلول‌ها هم از آن‌ها براي تغذيه خود استفاده مي‌کنند. مسئله آنجاست که يک دسته از سلول‌هاي بدن ما فقط و فقط قندها را غذاي خود مي‌دانند. آن هم گلوکز را! آن‌ها همان سلول‌هاي مغزي هستند که براي فعاليت خود فقط و فقط از قند استفاده مي‌کنند.
پس چرا گفتيم قبل امتحان کربوهيدرات پيچيده مثل بيسکويت سبوس‌دار بخوريد و نگفتيم قند يا شکلات؟
تنظيم قندخون ما با هورموني به نام انسولين انجام مي‌شود. قندخون بالا ترشح انسولين را افزايش مي‌دهد و اين انسولين سعي در کاهش سطح قندخون دارد. اگر ما يک شکلات يا چند حبه قند و يا هر نوع ديگري از قند ساده را مصرف کنيم، قندخون ما سريعاً افزايش پيدا مي‌کند. سريعاً انسولين را تحريک مي‌کند و انسولين هم به سرعت افزايش قندخون را سرکوب کرده و قند دوباره افت مي‌کند. خب حالا فکرش را بکنيد! قندخون چند دقيقه بعد از شروع امتحان افت مي‌کند؛ اما کربوهيدرات‌هاي پيچيده و پر فيبر مثل همان بيسکويت سبوس‌داري که گفتيم اين‌طور نيستند. قندخون را آرام‌آرام بالا مي‌برند و انسولين هم آرام‌آرام تحريک شده و قند را تنظيم مي‌کند. بدون اينکه باعث افت قندخون شود.

و حالا مواد غذايي که فوايد طولاني مدت براي تقويت فعاليت‌هاي ذهني دارند:
1- سبزيجات و حبوبات
ويتامين‌هايي نظير ويتامين B6 و B12 نقش بسيار مهمي در حفظ فعاليت‌هاي ذهني و تقويت سيستم عصبي مرکزي دارند. اين ويتامين‌ها باعث تقويت حافظه و هوشياري مي‌شوند. درست است که اين ويتامين‌ها را به راحتي مي‌توان با خوردن يک مولتي‌ويتامين داراي B6 و B12 تامين کرد؛ اما خوردن منابع غذايي طبيعي آن مي‌تواند مفيدتر باشد. اسفناج، کلم بروکلي و لوبياها از منابع غني اين ويتامين‌ها هستند که علاوه بر آن داراي آهن، فيبر بالا و ويتامين‌ها و املاح ديگري هم هستند.
2- ماهي
ماهي با دارا بودن امگا 3 از بهترين دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. يک ماده غذايي پر انرژي و سبک که در مقايسه با گوشت قرمز و ساير پروتئين‌ها ارزش بالاتري دارد. امگا 3 از مهم‌ترين چربي‌هاي لازم براي سلول‌هاي مغزي و فعاليت‌هاي آن‌هاست. علاوه بر آن ماهي حاوي سطح بالايي از ويتامين‌هاي B و سلنيوم است که براي فعاليت‌هاي مغزي و تمرکز ضروري‌اند. براي رسيدن به اين تأثيرات ماهي لازم است هفته‌اي 2 تا 3 واحد ماهي مصرف کنيد و هر واحد ماهي تنها معادل يک قوطي کبريت ماهي است.
3- مواد غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان
مواد غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان با حفاظت از مغز در مقابل آسيب به غشاء سلول‌هاي عصبي و پيشگيري از دمانس و زوال عقل نقش بسيار مهمي در تقويت هوشياري، تمرکز و فعاليت‌هاي ذهني بر عهده دارند. در اين ميان ميوه‌هاي تيره‌رنگ مثل توت سياه، زغال‌اخته، توت‌فرنگي، سبزيجات برگ‌ سبز و مرکبات مخصوصاً پرتقال و گريپ‌فروت بيش‌ترين ميزان آنتي‌اکسيدان‌ها را دارا هستند.
4- آب
دهيدراتاسيون يعني کاهش سطح آب بدن از وضيعت طبيعي که اولين و بيش‌ترين تأثير را بر مغز و سيستم عصبي مي‌گذارد. آب در تمام واکنش‌هاي شيميايي بدن ما نقش حياتي دارد. پس سرعت عملکرد سلول‌هاي مغزي در کاهش آب بدن کاهش پيدا کرده و حتي متوقف مي‌شود؛ بنابراين لازم است براي حفظ عملکرد سالم بدن خود روزانه حدود 8 ليوان آب مصرف کنيم. دقت داشته باشيد منظورمان از آب، آب خالص است و نوشيدني‌هايي مثل چاي، آب‌ميوه‌ها و نوشابه‌ها هرگز جايگزين آب خالص نخواهند بود.
منبع:asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند

به گزارش خبرآنلاین،زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذاهای گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901491

دیگر خبرها

  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟