Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@22:58:59 GMT

رونق دوباره به بورس باز می‌گردد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۳۷۰۹

رونق دوباره به بورس باز می‌گردد

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛    محمود آقایی  گفت: شاخص بورس در حالی از ابتدای امسال تاکنون افت چند درصدی را تجربه کرده که درست سال گذشته در چنین روزهایی، شاخص بورس و بازار سرمایه یکی از بهترین دوران خود را سپری می کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل افت بازار سهام در سال جاری اظهارداشت: نوسانات نرخ ارز و طلا از دو جنبه تاکنون بیش از هر عامل دیگری بر معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک جنبه افزایش نرخ ارز و سکه و طلا موجب شده تا بخشی از نقدینگی در سودای کسب سود بیشتر روانه این بازارها شده و میلی برای حضور در بازار سهام نداشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر عواملی چون نرخ ارز بدون شک مولفه‌ای تاثیرگذار بر معاملات بازار و تصمیم‌گیری سهامداران هستند چرا که تولید و سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و تا زمانی که بازار ارز دارای نوسان باشد نمی‌توان پیش‌بینی درست و دقیقی از تولید و سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌ای داشت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: نوسانات نرخ ارز و افزایش و کاهش آن می‌تواند اثرات متفاوتی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد، چرا که افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های صادرات‌ محور همیشه خبر خوب و برای شرکت‌های واردات‌ محور خبر بدی بوده؛ بنابراین تعادل و تک نرخی شدن ارز می‌تواند تکلیف صنایع و سرمایه گذاران را مشخص کند.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری فصل مجامع هم یکی از دلایلی است که موجب می شود تا بازار سرمایه دوران بی‌رمقی را سپری کند افزود: متاسفانه در بازار سرمایه ما رسم بر این است که مدیران شرکت ها برای به دست آوردن رضایت سهامداران تا حد ممکن اقدام به تقسیم سود در مجامع سالیانه کرده و در پی این اتفاق، پس از بازگشایی نماد ارزش سهام شرکت ها با افت همراه می شود، بنابراین برخی از سهامداران ترجیح می دهند پیش از برگزای مجامع از ترکیب سهامداری خارج شوند که این موضوع نیز می تواند اثر خود را بر کلیت بازار سهام به جای بگذارد.

آقایی اضافه کرد: از سوی دیگر بخشی از تردیدها و بی رونقی معاملات بورس مربوط به تحولات بین المللی از جمله تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و احتمال خروج آمریکا از برجام است که البته هر تصمیمی که در این رابطه گرفته شود اثراتش بر بورس و معاملات آن زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه دیر یا زود مجموعه این عوامل اثرگذاری خود را بر بازار سهام کمرنگ خواهد کرد گفت: با توجه به افزایش قیمت هایی که در بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو در ماه های گذشته رخ داده، بزودی رکود دوباره بر این بازارها حاکم شده و بازار سرمایه باز هم از رونق برخوردار شده و نقدینگی میل دوباره ای برای ورود به بازار سهام پیدا خواهد کرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد