Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@00:14:20 GMT

مرتضی بانک: با قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۴۷۹۹

مرتضی بانک: با قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: با پدیده قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم. در چندین سال گذشته چنان بر طبل قاچاق کالا در مناطق آزاد کوبیده شده و می‌گویند قاچاق وجود داشته است، اما برآوردها حدود 9 درصد است.

خبرگزاری فارس: مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به نقش مناطق آزاد در جایگاه و تحقق شعار‌های سال، اظهار داشت: طبق قانون مناطق آزاد تأسیس آن‌ها آن‌ها اقدامی علمی و دقیق بوده که در دوره خاص به نتیجه رسید، این مناطق عموماً در پیرامون کشور هستند و به دلیل آنکه توجه کمتری می‌شد، با تأسیس مناطق، انسجام و قدرت مهم اقتصادی و شرایط لازم برای وحدت بین سیاست‌های داخل و پیرامون فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ۹ هدف برای تأسیس مناطق آزاد ویژه، مهمترین آن‌ها را سرمایه‌گذاری، اشتغال، تجارت کالا، توسعه و عمران دانست و افزود: از سال ۹۴ به بعد ۵ برنامه مشخص به دبیرخانه ابلاغ شد. عملکرد دبیرخانه خوب بوده، اما نواقصی داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد به صادرات کالا اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۰ درصد باید در صادرات رشد داشته باشیم و در سال ۹۶، یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار صادرات به خارج وجود داشته و به همین میزان نیز سهم واردات به مناطق آزاد بود، بنابراین تراز تجاری مناطق منفی نیست.

بانک به ضرورت تأسیس مناطق جدید پرداخت و یادآور شد: منطقه آزاد ارس ۱۴۳ میلیون دلار صادرات در سال ۹۳ داشته و سهم واردات ۱۱۰ میلیون دلار بوده و این رقم منهای واردات تولید مناطق به داخل کشور است. عملکرد قانون مناطق آزاد بسیار خوب است و تراز تجارت در مناطقی مانند قشم و چابهار هم مثبت است. امسال در قشم ۷۵۰ هزار نفر در ۲۰ روز نوروز بازدید کرده‌اند و عمدتاً مقصد گردشگری بود، اما در سه سال قبل عمدتاً خرید بوده است، بنابراین مناطق آزاد مرحله به مرحله بالغ می‌شوند.

وی افزود: با جذب و اعتماد و امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی، می‌توان عملکرد بهتری داشت. وقتی در کشور‌های همسایه برای ایجاد مناطق آزاد تصمیم گرفته می‌شود، محکم قانون را اجرا می‌کنند و همه زمینه آن فراهم می‌شود. بخشی از عدم اجرای قانون به دولت بازمی‌گردد و بقیه دستگاه‌ها نیز هستند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه هماهنگی میان گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دبیرخانه وجود دارد، تصریح کرد: نباید با ابهامات مقابله کرد، بلکه توضیح نیاز است و رویکرد تفاهمی اگر ادامه یابد، مسئله قوانین و مقررات حل می‌شود. برای مناطق جدید چارچوب‌های خوبی تهیه شده و در بحث مساحت و برخی موارد تجدیدنظر صورت گرفته است. نیاز به مساحت گسترده نیست.

وی تأکید کرد: اگر مناطق آزاد در محدوده‌های شهری باشد، با رویکرد سیاست توسعه مناطق حاشیه‌ای مشکل ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی با تأکید بر اینکه نگرانی از تعداد کم و زیاد شدن مناطق محور نیست، عنوان کرد: مناطق موجود کمتر از نیم درصد از مساحت کشور را دارند و این مناطق داخل کشور حضور داشته تا بر اساس مدل و طراحی بتوانند خارج از بروکراسی و فضای اقتصاد داخلی روش جدیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند. باید کاری کنیم که رویکرد‌ها اجرا شود. سال ۹۵ حدود هزار واحد صنعتی در مناطق آزاد داشتیم و اکنون ۱۴۰۰ واحد صنعتی و معدنی فعال هستند و ۲۷۸ هزار نفر مشغول کارند. ۲۲ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد و ویژه است و در سال ۹۶، ۱۳ میلیون گردشگر از کل مناطق بازدید داشتند.

به گفته بانک در چندین سال گذشته چنان بر طبل قاچاق کالا در مناطق آزاد کوبیده شده و می‌گویند قاچاق وجود داشته است، اما برآورد‌ها حدود ۹ درصد است. وجود قاچاق در مناطق شرایط رقابتی و تولید را قطعاً با شکست مواجه می‌کند و با آن مبارزه می‌کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد پنجره واحد خدمات میانه سال جاری تکمیل خواهد شد تا اطلاعات ورودی، برآیند‌ها و خروجی کالا‌ها و خدمات را ثبت خواهد کرد و با داشتن این اطلاعات سرمایه‌گذار خیالش راحت‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به رویکرد افزایش ۳۰ درصدی حجم تجارت در مناطق آزاد عنوان کرد: به دنبال ایجاد بورس بین‌الملل برای جذب سرمایه در مناطق آزاد هستیم.

بانک افزود: پنجره واحد خدماتی در مناطق، شفافیت را به همراه می‌آورد و امکان دسترسی برای همه به خصوص سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود، تا امور مربوطه در یک روز انجام شود، اکنون مجوز‌ها و فرایند‌های سرمایه‌گذاری ۱۵ تا ۲۰ روز زمان می‌برد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003OrY

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، قائم مقام کمیته امداد کل کشور گفت: نگاه مدیریت دبیرخانه مناطق آزاد مردمی و مبتنی بر محرومیت زدایی از مناطق آزاد کشور است.

جعفر صباغیان گفت: با تعامل خوب با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تفاهم نامه‌ای برای بهره گیری از ظرفیت‌ها برای هم افزایی و کمک به نیازمندان به امضا رسید.

وی افزود: براساس تفاهم انجام شده محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد امام خمینی در فضای نمایشگاهی عرضه خواهد شد و مراکز نیکوکاری نیز با همکاری بخش خصوصی درکیش راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در نشست با قائم مقام کمیته امداد کل کشور با اشاره به میزبانی کیش از ۲ میلیون گردشگر در سال، گفت: حضور گردشگران، ظرفیت مناسب و بازار فروش خوبی برای عرضه محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد فراهم می‌کند.

رحیم سرهنگی، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا مددجویان توانمند شوند و به خودکفایی برسند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از ایجاد مراکز نیکوکاری با همکاری خیران و سرمایه گذاران در کیش خبر داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز در تربت‌ جام ممنوع شد
  • دستگیری ۲۶ سارق مغازه در خراسان جنوبی
  • کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه
  • گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
  • پیگیری سوپر لیگ کاراته با تداوم صدرنشینی دانشگاه آزاد
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟