Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-02@02:08:14 GMT

تامین امنیت فضای سایبری دغدغه اصلی همه کشورهاست

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۵۳۹۱

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین اشتری در ششمین نشست روسای پلیس سایبری اروپا و آسیا گفت: ایران کشوری پهناور، چهار فصل و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان است. ایران باسابقه کهن، دارای فرهنگ دیرینه با آداب اسلامی و با مردم مهربان به دنبال تعالی بشر و دوستی ملل است.

وی ادامه داد: پلیس ایران در شش هزار کیلومتر مرز خاکی و دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی با هزار و 29 شهر و روستا به تامین امنیت مردم در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری مشغول است و در راستای تحقق این هدف 13 هزار شهید تقدیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ایران از اعضای موسس سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جبنش عدم تعهد سازمان کنفرانس اسلامی و اوپک است، گفت: عضویت در این سازمان‌ها نشان دهنده حرکت فعالانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه فضای سایبر امروز به شکل قابل توجهی تمام ابعاد زندگی بشر را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و آموزشی به خود وابسته کرده، تصریح کرد: این فضا دارای فرصت‌های بسیار مناسبی همچون کاهش هزینه‌ها، جذابیت، تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات برای کاربران است و اکثر نهادهای دولتی و خصوصی خدمات مختلف خود را در بستر این فضا برای شهروندان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس تامین امنیت فضای سایبری دغدغه اصلی همه کشورهای جهان بوده و امروز مقوله امنیت به هم پیوسته است یعنی کشورها برای تامین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین المللی هستند و باید تمام پلیس‌های جهان با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی مانند اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و بخش‌های خصوصی نهایت همکاری را داشته باشند.

سردار اشتری با اشاره به راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل تصریح کرد: سازمان اینترپل به درستی با راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل گام مهمی در مقابله با جرائم سایبری و کمک به کشورهای عضو برداشته است و این مجتمع نیز تاکنون در این راستا اقدامات خوبی به انجام رسانده است. حملات تروریستی سایبری توسط مجرمین به زیرساخت‌ کشورها منجر به تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود که در این راستا مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است.

وی با بیان اینکه اینکه  این نشست و تبادل اطلاعات و همکاری کشورها نقش مهمی در مقابله و پیشگیری با این تهدیدات دارد ادامه داد: مهمترین تهدیداتی که در حال حاضر فضای سایبری جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است عبارتند از فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنائی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی است. جرائم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدید از جرائم است که یک واکنش جهانی را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته برای مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی نظیر قاچاق، مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق ایجاد موافقت‌نامه‌های بین المللی اقدام شده است. جرائم سایبری جهان امروز را با چالش‌های عدیده امنیتی مواجه ساخته و این امر متاثر از استفاده و بهره‌گیری تروریست‌ها و مجرمان بین المللی و جرائم سازمان یافته از فضای سایبری و فناوری‌های نوین و پیچیده است.

سردار اشتری با بیان اینکه معتقدم تمامی کشورها برای تامین امنیت فضای سایبر و مقابله موثر با جرائم سایبری ابتدا باید به یک ادبیات و فهم مشترک در این حوزه دست یابد گفت: نشست روسای بخش‌های مقابله با جرائم سایبری با محوریت سازمان اینترپل می‌تواند در دستیابی پلیس کشورها به این مهم نقش موثری را ایفا کند.

وی ادامه داد: امروزه ما شاهد حملات تروریستی سایبری در جهان به خصوص در منطقه و در کشورهای واقع در غرب آسیا هستیم و شرایط کنونی منطقه فرصتی را برای سوء استفاده از گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: از آنجا که کشور ما یکی از قربانیان این حملات تروریستی بوده جای بسی تاسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده توسط برخی از کشورها که دارای زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و همچنین سرورهای شبکه‌‌های مجازی در اختیار آنهاست، صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم به کمک جوانان نخبه خود در خصوص ابزار و تجهیزات و فناوری‌های بومی به مقابله با این حملات بپردازیم گفت: ما آ‌مادگی آن را داریم تا دانش به دست آمده بومی خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم. با توجه به تغییر شکل جرائم و حملات سایبری ضرورت دارد تا هر چه سریعتر کشورها از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و بخش‌های خصوصی راهکارهای اساسی همکاری مشترک را ایجاد و دنبال کنند.

وی ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس پلیس جمهوری اسلامی همواره به رئیس پلیس سایبری سرادر هادیان فر تاکید و توصیه کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای مقابله با جرائم سایبری از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فرمانده نیروی انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: امنیت روانی با انسجام و سلامت اجتماعی و توسعه ارتباط مستقیم دارد و ضروری است تا مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی در استان اردبیل احصا شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جلال آفاقی ظهر چهارشنبه در اولین جلسه کمیته امنیت روانی استان اردبیل اظهار کرد: نقدپذیری مسئولان لازمه احساس امنیت روانی شهروندان است و شایسته است تا با احصای مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی شهروندان اردبیلی و راهکارهای بازتولید احساس امنیت ذهنی در استان کارها را به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امنیت با ماهیت روانی خود، از مقوله‌های حقوق عمومی است و توجه به صیانت از آن و شناسایی راهکارهای بازتولید در تمام ابعاد، از ضروریات است.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از بستر فضای مجازی در راستای ایجاد ناامنی روانی در جامعه با انتشار محتواهای کذب و مجرمانه، رصد و پایش مستمر فضای مجازی توسط دستگاه‌های ذیربط و واکنش سریع به هرگونه اعمال و رفتار مجرمانه فضای سایبری را خواستار شد.

آفاقی با تشریح مولفه‌های دیگری از موارد مخل امنیت روانی شهروندان مانند کارشکنی‌ها در امور مراجعین و سوءجریانات در ادارات، عدم دسترسی آسان مردم به مسئولان و وجود بسترهای فسادزا و سوءاستفاده از حقوق بیت‌المال، مسئولان بخش‌های مختلف را به نقدپذیری و تحمل شنیدن نظرات مخالف و ارتباط دوسویه تفاهم‌آمیز درجهت اصلاح امور فراخوانده، آن را لازمه احساس آرامش و امنیت روانی شهروندان دانست.

وی با اشاره به نقش کلیدی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها در توسعه رضایتمندی مردم و حفظ امنیت روانی جامعه، بر ارتقای کارکرد روابط عمومی‌ها و جایگاه آن در مدیریت رسانه و اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی به موقع در جهت جلوگیری از ظهور و بروز شایعات تاکید کرد.

ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی

در ادامه این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز با تشریح ماهیت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و قابلیت‌های فضای مجازی با تأکید بر استفاده حداکثری از فرصت‌ها واکنش سریع به هرگونه جرائم سایبری را ضروری خواند.

رضا قاسمیان با اشاره به حقوق متقابل مردم و مسئولان، امنیت روانی مدیران را در راستای تمرکز در تصمیم‌گیری و خدمت‌رسانی شایسته حائز اهمیت دانست و از اصحاب رسانه خواست؛ رسالت خطیر خود در عرصه حفظ امنیت روانی جامعه  را به نحو مؤثر و بیش از پیش ایفا کنند.

وی ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی را یادآور شد و از اقدامات حوزه اجتماعی استانداری در این خصوص خبر داد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افزایش توجه به امنیت کارگران در فضای مجازی
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز