Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خرداد: سرانجام پس از ماه ها انتظار دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد.

رئیس جمهور آمریکا که همواره به عنوان یکی از منتقدان اصلی و سرسخت توافع نامه هسته‎ای ایران شناخته می‎شد، بالاخره و پس از کش و قوس های فراوان از برجام خارج شد.


ترامپ روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد و فرمانی را امضا می کنم تا تحریم های هسته ای علیه ایران دوباره به اجرا گذاشته شود

او افزود: وزارت خزانه‌داری این کشور در مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازمی‌گرداند و تحریم‌های جدید سخت‌تری را در آینده علیه ایران وضع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




روحانی در واکنش به سخنان ترامپ: ایران در برجام می ماند/ موجود مزاحم از برجام خارج شد
حسن روحانی سه‌شنبه شب در کنفرانسی خبری در واکنش به خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، اظهار کرد: همان سخنی که از ۴۰ سال پیش آن را تکرار کرده و همچنان تکرار می‌کنیم، اتفاق افتاد و آن اینکه کشور ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهداتش پایبند نبوده است.

روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند؛ این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است جز چند امضا و بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟
رییس‌جمهوری گفت: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده است اما امروز شاهدیم که کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد چه کسی است.
روحانی تاکید کرد: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همانطور که از سوی رییس‌جمهور روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی اینکه آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به طور کامل تامین کنند، انجام خواهم داد.نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت در واکنش به خروج آمریکا از برجام در حساب توئیتری خود نوشت: «ماندن آمریکای عهدشکن در برجام چه خیری برای ما داشت که امروز از بابت خروج آن نگران شویم؟! از مهر پارسال همه اقدامات لازم را برای هر شرایطی پیش‌بینی کرده‌ایم. جنگ روانی ترامپ با همدلی و اتحاد مردم نقش‌برآب خواهد شد.»



رییس‌جمهور آمریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این موضوع که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.


واکنش فدریکا موگرینی به خروج آمریکا از برجام

فدریکا موگرینی تاکید کرد که این اتحادیه از منافع خود دفاع می‌کند و همچنان طرفدار حفظ برجام است.
او همچنین افزود: پیام من به مردم ایران این است اجازه ندهید که هیچکس این توافق هسته‌ای را از بین ببرد. این توافق یک موفقیت دیپلماسی بزرگ است که به همه نشان داد که حتی اگر موانع بزرگ باشد باز هم می توان به یک راه حل دست یافت.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای با ادامه فرافکنی خود علیه ایران اعلام کرد که واشنگتن به همکاری با متحدان خود برای حذف تهدید ایران در خاورمیانه و جهان ادامه خواهد داد.


واکنش ماکرون به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام: فرانسه، آلمان و انگلیس برای خروج از برجام متاسف هستند
امانوئل مکرون با انتشار پیامی اعلام کرد انگلیس، فرانسه و آلمان از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک متاسف هستند.
رئیس‌جمهوری فرانسه دقایقی پس از آنکه دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد با انتشار پیامی از این تصمیم ابراز تاسف کرد.
وی در صفحه توییتر خود نوشت: فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن برجام متاسف است. رژیم منع اشاعه هم‌اکنون در خطر است.
مکرون همچنین نوشت: ما روی یک چارچوب گسترده‌تر که فعالیت هسته‌ای، دوره پس از 2025، فعالیت موشکی بالستیک و ثبات در خاورمیانه به ویژه سوریه، یمن و عراق را دربر می‌گیرد، همکاری خواهیم کرد.

خوشحالی وصف‌ناپذیر نتانیاهو از خروج ترامپ از برجام
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری که پس از نشست خبری دونالد ترامپ برگزار شد در ادامه فرافکنی‌های خود در مورد ایران گفت: رفع تحریم‌ها علیه ایران نتایج فاجعه‌باری داشته است. این توافق نه‌تنها تجاوزگری‌های ایران را کاهش بلکه آن را در عراق، لبنان، یمن و بخصوص سوریه که ایران قصد ساخت تاسیسات نظامی و حمله به اسرائیل را دارد، افزایش داده است.
وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان افزود: رژیم ایران در حال توسعه موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است. ایران از زمان عملی شدن برجام تلاش‌های مخفی خود را برای تولید سلاح هسته‌ای تشدید کرده است. بقای این توافق می‌تواند امنیت جهانی را با مخاطره روبه‌رو کند.
نتانیاهو در پایان از آنچه رهبری شجاعانه ترامپ برای مقابله با ایران خواند حمایت کرد.

اوباما: تصمیم ترامپ یک اشتباه بسیار مهلک است
باراک اوباما تاکید کرد که تصمیم امروز در به خطر انداختن برجام یک اشتباه بسیار مهلک است.
باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا که از زمان پایان ریاست‌جمهوری خود اظهارنظری در مورد برجام نکرده بود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدیدهای مهم‌تری برای امنیت آمریکا را نمی توان یافت که از احتمال اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا ایجاد یک جنگ ویرانگر در خاورمیانه خطرناک‌تر باشد.جان کری: خروج از برجام ما را منزوی می‌کند
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ضمن ابراز تأسف نسبت به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام،‌ تأکید کرد که این اقدام اعتبار آمریکا و امنیت این کشور را تضعیف و واشنگتن را منزوی خواهد کرد.
اعلام حمایت عربستان، بحرین و امارات از خروج آمریکا از برجام
هر یک از این سه کشور در بیانیه ای جداگانه از خروج آمریکا از برجام حمایت کردند برچسب ها: برجام ، روحانی ، ترامپ ، توافق هسته ای ، موگرینی ، اتحادیه اروپا

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

پارلمان آلمان، پیشنهاد تحریم‌های جامع‌تر اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»

لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم