Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: منتخبان بخش علمی و پژوهشی همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (علیه‌السلام)» بر کاربردی شدن دستاوردهای همایش ها و مقالات ارائه شده در جشنواره های ملی تأکید کردند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ سعید توفیق برگزیده نخست بخش مقالات با محوریت اقتصاد مقاومتی، که با مقاله «تبیین تاریخی مجاهدت های سیاسی علی بن الحسین علیه السلام در تنگنای تقیه» از اصفهان در این همایش شرکت کرده بود، بر علمی بودن همایش ها تاکید و نتایج به دست آمده را بسیار اثربخش دانست و تصریح کرد: با نگاهی به سبک و سیره امامان، می توان به زوایای متعددی از زندگی آن ها از طریق همین مقالات رسید و الگوهای درست را به جامعه معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی که به صورت مشترک با همسر خود «وجیهه میری» این مقاله را آماده کرده است، به شیوه مناظره در زندگی ائمه اطهار علیهم السلام اشاره کرد و در نظر گرفتن شیوه هایی همچون پرسش و پاسخ که ارتباطی دوسویه میان پژوهشگر و مخاطب ایجاد می کند را در تبیین و تفهیم مباحث مد نظر لازم و ضروری خواند.

 

 

وی که دارای دکترای تخصصی تاریخ تشیع بوده و کارنامه درخشانی در داوری و حضور در همایش های متعدد ملی دارد، برپایی کرسی های آزاد اندیشی در کنار دیگر شیوه های موجود را زمینه ای برای علمی و همه فهم شدن مباحث سبک زندگی ذکر کرد.

 

توفیق از عوامل موفقیت در کارهای تبلیغی را احترام گذاشتن به اندیشه مردم و وادار کردن آنها به اندیشیدن بیان کرد و افزود: با کنکاش در سیره اهل بیت علیهم السلام می توان سبک زندگی اسلامی را در جامعه امروز پیاده سازی کرد.

 

حسین حیدر پور، برگزیده سوم که از خراسان شمالی و با مقاله «شیوه های مدیریت اقتصادی صحیفه سجادیه و تأثیر آن در اقتصاد مقاومتی» در این همایش حضور یافته بود، به مزیت های برگزاری همایش هایی از این دست اشاره کرد و افزود: پرچم مقوله اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی به عنوان یک شعار بالا می رود و فرد را وادار به حرکت به سوی این مقوله می کند.

 

کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی، جذب باورها، ایجاد تحرک و پویایی و استخراج محتوای دینی مرتبط با مقوله اقتصاد مقاومتی از صحیفه سجادیه را از دیگر مزیت های این همایش عنوان کرد.

 

 

وی که تجربه شرکت در همایش های ملی و بین المللی در کشورهای مختلف را در کارنامه خود دارد، بر این باور است برای عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی به  گنجینه هایی از این دست نیازمندیم.

 

حیدرپور، با تاکید بر این که با سیری در نهج البلاغه، قرآن و صحیفه سجادیه می توان فهمید که اقتصاد مقاومتی از پایه های قوی دینی برخوردار است، تصریح کرد: برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باید همایش ها به سمت عملیاتی شدن حرکت کند.

 

وی ایران را کشوری تک محصول خواند که بر پایه نفت می چرخد و گفت: باید نفت را تبدیل به نفع کرده و با بهره گیری از  اقتصاد مقاومتی، تهدیدها را به فرصت بدل کنیم.

 

حیدرپور با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت های کشور برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، صحیفه سجادیه را صرفا کتاب دعا ندانست و افزود: مدیریت اقتصادی ضمیمه این مجموعه ارزشمند است  و هر آنچه در این کتاب بیان شده متناسب با شرایط امروز جامعه است.

 

جعفر علون آبادی، از دیگر برگزیدگان این همایش هم ضمن برشمردن ویژگی های اثرگذار این همایش، بر پرهیز از شعارزدگی تاکید کرد و گفت: در چنین همایش هایی، می توان بسترهای ارائه مقالات که زمینه ایجاد حلقه ارتباطی میان این قشر و تبیین و تشریح زوایای مختلف محورهای آن می شود را فراهم کرد.

 

وی که با مقاله «ارزیابی نقش ادعیه های امام سجاد علیه السلام در بیداری اسلامی و پایداری نهضت عاشورا» از اصفهان در این همایش شرکت کرده و مقام دوم بخش مقالات در محور مقاوم سازی فرهنگی را به دست آورده است،  پرهیز از  صرف چاپ مقالات را مورد تاکید قرار داد و لازمه کاربردی کردن همایش را استفاده درست از دستاوردهای پژوهشگران عنوان و تصریح کرد: لازمه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، بازگشت به هویت خویش است و غفلت از هویت و ماهیت خود، زمینه را برای دور شدن از مسیر درست، فراهم می کند.

 

مدرس دانشگاه اصفهان، بر این باور است، حرکت مسئولان در این راستا در گام نخست و به منظور رعایت الگوهای درست مصرف می تواند ما را به اهدافمان در تبیین اقتصاد مقاومتی برساند.

 

دیگر برگزیده بخش مقالات با محوریت مقاوم سازی فرهنگی محمد حنیف طاهری از قم است که با مقاله «شاخص های تربیت خانواده متعالی از منظر امام سجاد علیه السلام» رتبه نخست را به دست آورده و با تأکید  بر ضرورت ورود دستگاه های فرهنگی و هنری در تحقق سبک زندگی اسلامی، می گوید: ورود دستگاه های فرهنگی و هنری برای تغییر در سبک زندگی و حرکت به سوی بهره گیری از الگوهای درست، ضرورتی انکارناپذیر است.

 

طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای اندیشه معاصر مسلمین، با اشاره به حرکت های صورت گرفته در سال های اخیر در  قالب همایش ها و کنگره های گوناگون به منظور بهره گیری از سیره ائمه اطهار علیهم السلام و قابل تحسین برشمردن آن ها، گفت: امروزه حاکم شدن سبک زندگی مدرن و غربی بر زندگی جامعه اسلامی، ضرورت توجه به سبک زندگی ائمه را دوچندان می کند.

 

 

طاهری با بیان این که از آنجایی که اسلام متکی بر منابعی هم چون صحیفه سجادیه است، در ضرورت برگزاری چنین همایش هایی جای تردید نیست، از اسراف و تبذیر به عنوان الگوهای غلط سبک زندگی امروز نام برد که در اسلام بر پرهیز از آن تاکید شده و نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما را در تغییر الگوی مصرف بسیار مهم خواند.

 

وی با اشاره به این که امروزه سبک سخنرانی به تنهایی پاسخگوی نیاز جوانان و جامعه امروز نیست، ورود دستگاه های فرهنگی و هنری را به منظور بهره گیری از این ظرفیت عظیم و پیاده سازی مضامین مختلف در قالب های گوناگون فرهنگی و هنری را امری تاثیرگذار دانست و افزود:  توجه به شیوه های تربیت صحیح، احترام به جایگاه والدین و تکریم فرزندان با بهره گیری از سبک و سیره ائمه اطهار علیهم السلام از جمله محورهایی است که امروزه باید در چنین همایش هایی مورد توجه قرار بگیرد.

 

گفتنی است؛ در آئین اختتامیه نخستین همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (علیه‌السلام)» که عصر دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه در تالار گلشن بجنورد برگزار شد، از 6 مقاله برتر در بخش علمی و دواثر هنری در  بخش  اینفوگرافی تجلیل شد.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام کتاب مساجد مسجد سبک زندگی اسلامی مصلی نمایشگاه کتاب مسجد طراز اسلامی بیرجند سبک زندگی اسلامی صحیفه سجادیه اقتصاد مقاومتی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحمزه خزایی عصر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج سازندگی که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی سازماندهی شده در این استان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت ماه هفته بسیج سازندگی نامگذاری شده است، افزود: شعار سال جاری این هفته «همه با هم بسیج خدمت‌رسانی» است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیج به عنوان گسترده‌ترین شبکه مردمی از بطن جامعه و جنس مردم همواره در همه شرایط در کنار مردم ایستاده است، خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی بسیج سازندگی به‌عنوان حلقه‌های میانی یکی از اساسی‌ترین گروه‌های سازمان یافته بسیج محسوب می‌شود که در بحث خدمات رسانی به مردم فعالیت دارد.

خزایی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی و قرارگاه اقتصاد مقاومتی بر عهده بسیج سازندگی است، اضافه کرد: در بحث خدمات رسانی خصوصاً در روستاها و حاشیه شهر و همچنین امدادرسانی در حوادثی از جمله سیل و زلزله اقدامات ماندگاری به ثبت رسانده است.

وی از اجرای ۳۳۰ عنوان ویژه برنامه توسط نواحی و اقشار بسیج طی هفته بسیج سال جاری در این استان خبر داد و افزود: حضور در مصلاهای نماز جمعه و برپایی میز خدمت، دیدار جهادگران با مسئولان، برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از برنامه‌های این هفته در کرمانشاه است.

به گفته خزایی، اعزام بیش از ۲۰۰ گروه جهادی به مناطق محروم، توزیع کمک‌های مومنانه، افتتاح چندین پروژه آبرسانی، برپایی نمایشگاه‌های عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی، همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی و… از دیگر برنامه‌های هفته بسیج سازندگی در این استان است.

کد خبر 6095294

دیگر خبرها

  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟