Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@22:27:54 GMT

بحران «گوشت»؛ هزینه واقعی گوشت برای محیط‌زیست چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۰۶۶۷

بحران «گوشت»؛ هزینه واقعی گوشت برای محیط‌زیست چقدر است؟

با افزایش نگرانی‌ها برای تغییراقلیم، کمبود آب و سلامت انسان، سوال‌ها درباره آینده صنعت گوشت زیاد شده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تولید غذا و کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های صنایع اقتصادی جهان هستند، بشر دیگر در قرن چهاردهم زندگی نمی‌‌کند که 76درصد جمعیت آن در حوزه کشاورزی کار کنند، اما هنوز 26درصد افراد شاغل، در صنعت دامپروری و کشاورزی کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی در سال 2016، میزان تولید گوشت در جهان 317میلیون تن تخمین زده شد، انتظار می‌رود این میزان رشد کند. همچنین سازمان فائو اعلام کرده که دامپروری 40درصد ارزش صنعت کشاورزی و تولید غذای جهان را دارد و امنیت غذای 1.3 میلیارد نفر را تأمین می‌کند.

تأثیر اجتماعی و فرهنگی گوشت چیست؟

گوشت پخته‌شده، نقش مهمی در شکل‌گیری مغزهای بزرگ برای انسان داشت. در طول تاریخ هم دامپروری با اهلی کردن حیوانات و برخی از غلات و سبزیجات آغاز شد. اما برخی اکنون این سؤال را می‌پرسند؛ آیا هنوز گوشت برای زندگی انسان حیاتی است؟ این‌که ما همیشه گوشت می‌خوردیم به این معنا نیست که باید این روند را ادامه دهیم. اگر از رژیم درست شامل پروتئین استفاده کنیم، بازهم باید گوشت مصرف شود؟

هنوز هم در برخی مناطق روش دامپروری به شکل قدیمی در مراتع انجام می‌شوند، البته در قرن بیستم دامپروری به‌نوعی صنعتی شده و به دنبال این است که با کمترین هزینه بیشترین تولید را داشته باشد. نتیجه این هدف، ساخت کارخانه‌های مرغ، گوشت و ... بود.

اینکه بخواهیم پیامدهای زیست‌محیطی صنعت گوشت را از کشاورزی، دامپروری در مزارع و ... جدا کنیم کار بسیار دشواری است. البته این اطلاعات می‌تواند شدت مسئله را تا حدی نشان دهد.

*مصرف آب

بر اساس تحقیقی که در سال 2010 انجام شده، مصرف آب برای مواد غذایی مختلف ازاین‌قرار است:

ردیف

نوع ماده غذایی

مصرف آب ( لیتر بر کیلوگرم)

1

سبزیجات

322

2

میوه

962

3

گوشت گوسفند

8763

4

گوشت گاو

15415

همچنین بر اساس تحقیقی که سال 2013 انجام شد صنایع تولید غذا 92درصد آب شیرین جهان را مصرف می‌کند که عامل یک‌سوم آن دامپروری است.

جنگل‌زدایی

بر اساس اطلاعات فائو، بیشترین کاربری اراضی قابل کشت در حوزه دامپروری است. تقریباً 80درصد زمین‌های تولید صنعت غذا مربوط به حوزه دامداری است، علاوه بر این بشر جنگل‌های زیادی را که ریه زمین هستند به زمین کشاورزی بدل کرده است.

تغییراقلیم

تخمین زدن سهم صنعت گوشت بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کار بسیار دشواری است، بااین‌وجود محاسبات زیادی با پاسخ‌های بسیار متفاوت در این رابطه انجام شده. بر اساس اطلاعات سازمان ‌ملل، صنعت غذا، جنگلداری و دیگر روش‌های استفاده از اراضی منجر به تولید 24درصد گازهای گلخانه‌ای جهان می‌شود.

بااین‌وجود آمار از تأثیر بسیار زیاد صنعت گوشت بر گرمای زمین خبر می‌دهد، بر اساس تحقیقی که در سال 2016 انجام شد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط 3شرکت اصلی تولیدکننده گوشت از کل کشور فرانسه بیشتر است.

باید چه‌کار کنیم؟

برخی از کارشناسان فکر‌ می‌کنند تنها راه‌حل عاقلانه باقی‌مانده در این شرایط «گیاه‌خواری» است. در همین رابطه تحقیقی که سال پیش انجام شد نشان داد اگر کل ایالت متحده آمریکا به‌جای گوشت لوبیا از گوشت گاو استفاده کند، این کشور به هدفش درزمینهٔ کاهش انتشار کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌رسد.

البته یک‌راه حل دیگری هم وجود دارد؛ کاهش مصرف گوشت در کنار استفاده از گوشت با کیفیت‌تر. همچنین تغییر در روش تولید گوشت هم می‌تواند جلوی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرد.

منبع: خبر آنلاین

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۰۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی امروز -شنبه هشتم اردیبهشت- در نشست بررسی وضعیت تولید مرغ که با حضور معاونان، مدیران، تشکل‌های بخش طیور و کشتارگاه مرغ برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف وزارت جهاد کشاورزی کمک به تولیدکننده و حمایت از مصرف‌کنندگان است و هیچ محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام نداریم.

وی افزود: تولید مرغ با سیاست‌های سال گذشته با افزایش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ و آرامش بازار همراه بود، اما نباید افزایش تولید و کاهش قیمت باعث متضرر شدن تولیدکنندگان شود. همه زنجیره تولید به نحوی به هم متصل هستند و نبایستی در چرخه تولید و اقتصاد جامعه تولید کننده و مصرف کننده متضرر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ظرفیت تولید مرغ منجمد صادراتی را باید افزایش داد تا تولید کنندگان و مرغداران دچار ضرر نشوند، خاطرنشان کرد: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید داشته باشیم که با انجماد و صادرات از تولیدکنندگان می‌توان حمایت کرد.

عطایی ادامه داد: بایستی ظرفیت عمل‌آوری و فروش مرغ به پشتیبانی امور دام را افزایش داد تا مرغ مازاد تولیدی منجمد و صادر شود. تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها می‌توانند با صادرات مرغ در امر تولید مشارکت کنند تا بازار تنظیم شود.

توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی تنظیم بازاری

جمشید زمانی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست از توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در این استان خبر داد و گفت: این میزان گوشت منجمد با قیمت هر کیلوگرم ران ۲۸۵ هزار تومان، سردست ۲۷۵ هزار تومان، راسته ۲۷۰ هزار تومان، گردن ۲۶۵ هزار تومان و قلوه‌گاه ۲۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: این میزان گوشت منجمد گوسفندی با هماهنگی انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی و از طریق شرکت تعاونی مصرف جهاد کشاورزی استان خریداری و عرضه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه عرضه این میزان گوشت منجمد گوسفندی وارداتی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: این طرح با هدف تنظیم بازار، حمایت و دسترسی آسان و به صرفه شهروندان و تعادل بخشی به توازن عرضه و تقاضا توزیع شده است.

کد خبر 748364

دیگر خبرها

  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای