«نوعی مبارزه مدنی»/ در حاشیه اکران عمومی عصبانی نیستم
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۱۳۴۷
فرهنگ > سینما - اصغر نعیمی
نمایش موفق «عصبانی نیستم» و استقبال مخاطبین از این فیلم یك بار دیگر نشان داد مكانیسم نظارت در سینما و هنر این ملك تا چه حد با سلیقه و خواست تودههای جامعه در تعارض است و در این زمینه بیشتر هدفش نه نظارت بر مبنای قوانین مدون كه مصون ماندن در برابر اعتراض احتمالی غوغاسالاران است، وگرنه به عینه در موارد بسیار و همین مورد «عصبانی نیستم» شاهدیم كه فیلم از پس چند سال محاقِ بی دلیل سرانجام به نمایش در آمد و حتی برگی هم بر درخت نجنبید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فقط مردم آن را پسندیدند و ازش استقبال كردند تا نشان دهند چه شكاف عمیقی است میان خواست و نیاز مردم با مدیران و البته ثابت شود به رغم همه ادعای مردمی بودن چه فاصله وسیعی است میان تودهها و تمامیت خواهانی كه در جلد اصولگرایی فرو رفتهاند. آیا مجریان این حبس ناعادلانه اندیشه و سرمایه یك هنرمند نباید در برابر چنین تصمیمات نابخردانهای كه با خواست و نیاز آحاد جامعه تعارض دارد و فقط از سر مصلحت اندیشی یا ضعف در برابر اعتراضاتی ناشی از تعارضات سیاسی از سوی نیروهایی غیر مردمی گرفته میشود پاسخگو باشند.
نمایش موفق «عصبانی نیستم» برای سینمای ایران دستاورد مهمی است. فیلم محصول بخش خصوصی و جریان مستقل سینما بود بنابراین نشد كه با وعده یا تهدید یا پرداخت مبلغی پول سازندهاش را از پیگیری مطالبه حق نمایش عمومی فیلمش منصرف كنند، به مرور اكران این فیلم تبدیل به مطالبهای عمومی از سوی جامعه سینمایی شد و سرانجام دستگاه ممیزی بعد از پنج سال تسلیم یك خواست قانونی شد.
به نظرم رضا درمیشیان در تمام این پنج سال دست به كار نوعی مبارزه مدنی برای به دست آوردن حق قانونیاش بوده و در این مسیر از تمام ظرفیتهای قانونی جوری استفاده كرده كه در نهایت دستگاه متفرعن نظارت را وادار به تمكین نموده. پیروزی در این مبارزه مدنی پنج ساله، گام بلندی برای سینمای ایران و جامعه هنری در مبارزه با نظارتهای دلیخواه و مصلحت اندیشانه است و چقدر حیف كه تیغ این نظارت البته توانست بخشهایی از پیكر فیلم را مجروح و حذف كند. اما چه باك مهم برداشتن گامی بلند و شكست دادن ارادهای بود كه نمایش این فیلم در هر شكل را خط قرمز خود قرار داده بود و حالا در مواجهه با استقبال گسترده مردم منفعل شده.
چقدر خوب است اگر مدیران سازمان سینمایی همین تجربه را مدنظر قرار دهند و تا دیر نشده امكان نمایش عمومی سایر آثار در محاق را فراهم كنند. لیست توقیفیها پر تعداد است.
به امید نمایش، «خانه پدری»، «كاناپه»، «آشغالهای دوست داشتنی»، «خرس»، «اردتمند نازنین، بهاره و تینا» و همه فیلمهایی كه بر اساس مصلحت اندیشیها اجازه نمایش ندارند. به امید روزی كه فیلم هیچ فیلمسازی و هنر هیچ هنرمندی در محاق و توقیف نباشد.
57243
کلید واژهها : اکران سینما - کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: اکران سینما کارگردانان سینمای ایران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد. شورا بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد سه فیلم را به شرح زیر ثبت کرد:
فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز
فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ
فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت
همچنین مقرر شد اکران فیلم های سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
کد خبر 6091224 آروین موذن زاده