راهکاری ساده که هم خوشتیپ باشید و هم سرطلان نگیرید
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۵۲۷۹۳
میلیونها نفر دردنیا از عینکهای آفتابی با رنگ و طرحهای مختلف استفاده میکنند و استفاده از آن بیشتر به دلیل خوش تیپی، تحت تاثیر قراردادن دیگران و محافظت از چشمها دربرابر نور خورشید رایج است.
اما کارشناسان درجدیدترین پژوهشها دریافتند استفاده ازاین وسیله میتواند خطر ابتلا به سرطان پلک را درافراد کاهش دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علت ابتلا به سرطان پلک، اشعه یو وی ناشی از نور خورشید است که میتواند به چشمها آسیب برساند و سبب آفتاب سوختگی و دربرخی موارد سرطان میشود.
توصیه شده است که کرمهای ضد آفتاب درنواحی اطراف چشم استفاده نشود، به همین دلیل کارشناسان توصیه میکنند افراد از عینک آفتابی در تمامی فصلهای سال برای محافظت ازچشمان خود استفاده کنند.
افزون بر سرطان پلک، خود چشمها نیز امکان دارد سرطانی شوند، همچنین نور خورشید میتواند سبب چین و چروک اطراف پوست حساس چشم و نیز بروز آب مروارید شود.
سرطان پلک معمولاً از دسته کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinomas)، سرطان غیر بدخیم است و دومین شکل رایج سرطان پوست پس از ملانوما (سرطان بدخیم پوست) است.
ازجمله نشانههای سرطان پلک میتوان قرمزی، التهاب پلک ها، ریزش و سفید شدن مژهها به دلیل دگرگونیهای سلولهای رنگدانهای پوست تحت تاثیر سرطان است.
یکی دیگر از بیماریهایی که دراثر تابش نور خروشید در افراد ایجاد میشود بیماری (pterygium) است که در اثر آن نوعی زائده گوشتی به رنگ صورتی برروی لایه ملتحمه چشم ایجاد و سبب التهاب میشود. این رشد سلولی برروی چشم سرطان نیست، اما میتواند بر قدرت بینایی اثر منفی بگذارد و نیازمند جراحی و درمان است.
بیماری آب مروارید نیز میتواند به دلیل قرار گرفتن بدون عینک درمعرض تابش اشعه آفتاب به ویژه درسالمندان ایجاد شود.
کارشناسان به ویژه هم زمان با فرا رسیدن فصلهای گرم سال به افراد توصیه میکنند دربازه زمانی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر حتماً برای محافظت ازچشمان خود از عینک آفتابی استفاده کنند.
در زمان مسافرت به مناطق ساحلی و دریا نیز به دلیل افزایش بازتابش نور خورشید استفاده از کرمهای ضد آفتاب و عینک آفتابی به همراه کلاه و البسه مناسب برای محافظت از بدن توصیه میشود.
کارشناسان به افراد توصیه میکنند عینک آفتابیهای استاندارد برای محافظت ازچشمان خود انتخاب کنند، شیشه عینک آفتابی باید درصد محافظت کافی درمقابل اشعههای مضر خورشید داشته باشد، همچنین برخی از رنگها اثربخشی کمتری دربرابر اشعههای خورشید دارد و بهترین رنگ همان طیف رنگ تیره یا مشکی است.
عینک آفتابیهای دارای شیشه کوچک نمیتوانند محافظت کاملی ازچشم به عمل آورند، کارشناسان توصیه میکنند افراد عینک آفتابی انتخاب کنند که قاب دورآن استخوان زیر ابروها را بپوشاند و دسته آن از ضخامت و پهنای کافی برای محافظت از کناره چشمها برخوردارباشد.
درکنار تمامی موارد، مراجعه منظم به پزشک و انجام چک آپهای دورهای میتواند خطر پیشرفت بسیاری از بیماریهای چشمی را کاهش دهد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: نور خورشید خطر ابتلا به سرطان سرطان پوست ابتلا به سرطان چین و چروک رشد جراحی درمان استاندارد پزشک چک ابتلا به سرطان عینک آفتابی سرطان چشم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۵۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیتالله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی. این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم
۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوههای تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبونها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیتالله جوادی آملی، آیتالله امینی، آیتالله استادی و آیتالله هاشمیرفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.
البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشنترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکههای صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨) راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر.
2 - آیتالله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.
بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند.
افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمیشود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند.
3 - آیتالله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود. من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست