Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مراسم تکریم و بزرگداشت پروفسور اسعد شیخ الاسلامی به پاس گرامیداشت یک عمر تلاش و پژوهش بی وقفه وی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، مراسم بزرگداشت پروفسور اسعد شیخ الاسلامی به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری دانشگاه کردستان و دانشگاه تهران همزمان با ساعت 16 روز شنبه  22 اردیبهشت جاری در سنندج برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پروفسور سید اسعد شیخ الاسلامی متولد سال 1311 در شهرستان سنندج و فرزند سید محمد و نوه سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان از خانواده های مشهور و اهل علم در کردستان است.

 

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در سنندج به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به تهران آمده و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ثبت نام کرده و به اخذ درجه لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نائل شد.

 

در خلال همین ایام نزد پدر خود حاج سید محمد شیخ الاسلام کردستان به کسب علوم و معارف رایج در آن زمان پرداخت و به دریافت گواهی افتاء و تدریس از عالم فاضل مرحوم ملا محمود مفتی کردستان و مرحوم پدرشان نائل شد.

 

در سال 1336 وارد دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد و پس از دریافت درجه کارشناسی و موفقیت در کنکور مقطع دکتری در سال 1344 شمسی به اخذ درجه دکتری در رشته منقول سابق (فقه و مبانی حقوق اسلامی فعلی) کسب کرد.
 

دبیر دبیرستانهای دارالفنون و امیرکبیر تهران، استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی به منظور تدریس فقه شافعی از سال 1346، سرپرست امور آموزشی و پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، سرپرست امور دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، معاون دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از 1356 الی 1358، سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از 1358 الی 1359، مدیر گروه فقه شافعی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از 1369، عضو هیات امنای دانشگاههای غرب کشور از سال 1370، مشاور رییس جمهور در امور اهل سنت از جمله فعالیت های علمی و اجرایی این پروفسور کرد است.

 

عضو گروه مشورتی اهل سنت کشور، تدریس فقه و اصول شافعی و حنفی در دانشکده حقوق پس از تاسیس آن از جانب پدر محترم ایشان سید محمد شیخ الاسلام کردستان، تاسیس رشته فقه شافعی در دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، تاسیس رشته فقه شافعی در واحد تحقیقات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تاسیس آزمون تشخیص سطح علمی روحانیون اهل سنت برای اعطای مدرک معادل به آنان و برگزاری آزمونهای مرتبط و اعطای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به بسیاری از علمای حوزوی اهل سنت از سال 1367، تاسیس جایزه سالانه علمی «پروفسور اسعد شیخ الاسلامی» برای فارغ التحصیلان برتر مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه شافعی دانشگاه کردستان، تدوین سرفصلهای مرتبط با فقه اهل سنت در دانشگاههای کشور از دیگر فعالیت های این فرهیخته صاحب نام است.

 

تالیف کتاب «تحقیقی در مسائل کلامی از نظر متکلمان اشعری و معتزلی» ناشر چاپ اول: انتشارات دانشگاه تهران و چاپ دوم: انتشارات امیر کبیر، تالیف کتاب «ازدواج و پایان آن در مذاهب اهل سنت» ناشر: نشر دانشگاهی، تالیف کتاب «احوال شخصیه: ارث، وصیت و وصایت» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «سیری اجمالی در اندیشه های کلامی معتزله و اشاعره» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «شرح قصائد سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان» در تجلیل از رسول اکرم ، مسافرت به ایالات متحده امریکا (دانشکده حقوق و الهیات هاروارد) جهت فرصت مطالعاتی در سالهای 1352- 1353، شرکت در کنگره جهانی ادیان و سمینار ادیان الهی در دانشگاه لانکاستر انگلستان در سال 1354، ماموریت به لندن از طرف دانشگاه تهران جهت بررسی قرآن های خطی موزه بریتانیا، مسافرت به ایالات متحده امریکا به دعوت انجمن خاورمیانه وابسته به دانشگاه هاروارد، شرکت در سمیناری در خصوص ارث در قوانین امریکا و تطبیق آن با احکام ارث در اسلام در سال 1369، مسافرت به امریکا با دعوت دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد به منظور سخنرانی و تشکیل جلسه پرسش و پاسخ در خصوص نکات برجسته تطبیقی احکام اسلام و قوانین ایالات متحده امریکا و دهها سخنرانی در مجامع داخلی کشور از خدماتی است که پرفسور اسعد شیخ الاسلامی در کارنامه دارد.

 

 

پایان پیام/79

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام مقام معظم رهبری مصلی مسجد کتاب مجلس کانون های مساجد خروج آمریکا از برجام کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی پرفسور اسعد شیخ الاسلامی دانشگاه کردستان مراسم بزرگداشت کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۱۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد

پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور، در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای با محوریت اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور، در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام روح‌الله شاکری در اجلاسیه استادان معارف اسلامی سراسر کشور در قالب "کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای" که در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حضور اساتید معارف اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک روز معلم، گفت: تربیت فضلا و دانشمندان و اساتید معارف اسلامی، تربیت محقق و تدوین متون دروس معارف اسلامی یکی از رسالت های مهم دانشگاه معارف اسلامی است.

وی بررسی و تبیین اندیشه های اندیشمندان متصل به سرمنشاء نورانی قران را از رسالت های دانشگاه معارف اسلامی برشمرد و افزود: یکی از جدی ترین مطالبات اساتید و دانشجویان از این مجموعه این است تا راه را برای معارف قران در فضای دانشگاه هموار سازیم.

شاکری به نقش آفرینی های دانشگاه معارف اسلامی در بسط و نشر معارف قرانی به فضای دانشگاه اشاره و کرد و گفت: از 200 مقاله ارسالی به دبیرخانه پنجمین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای بیش از 70 مقاله به عنوان مقالات برتر اساتید معارف انتخاب شدند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گزارشی از رونمایی از کتاب 5 جلدی آثار فاخر پنجمین اجلاسیه ارائه کرد و افزود: در این دور از اجلاسیه پنل های تخصصی متعددی از جمله کمیسیون معارف قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن نوین، انقلاب اسلامی و مبانی نظری نظام اسلامی در قالب کمیسیون های تخصصی ارائه خواهد شد.

وی بر اهمیت تداوم ارتباط مستمر با قران تاکید و بیان کرد: اساتید معارف باید در کنار ارتباط عمیق تر مبتنی بر تدبر، انس با قران را با محوریت تامل بر آیات در دستور کار قرار داده، معارف قرانی را استخراج کرده و ناظر به نیازهای اجتماعی در اختیار تنوع مخاطبانی قرار دهند.

شاکری با تاکید بر لزوم راهبری جامعه بر اساس اندیشه های قرآن محور، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی محور تمام مباحث و رویکردهای خود را در سیر مراحل تمام زندگی بر محوریت قران ترسیم کرده‌اند؛ امیدواریم بتوانیم اندیشه های ناب را در فضای دانشگاهی بسط و نظر داده، مطلعی بر نشر معارف قرانی در حوزه های تخصصی باشد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • بزرگداشت روز خلیج فارس و رونمایی از ارج نامه محمدباقر وثوقی
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • ۲۴ اردیبهشت سنندج میزبان جشن بزرگ «روز دختر» است
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است