Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: چگونگی رفتار در محور تاریخی فرهنگی اصفهان طرح های اجرایی باید به صورت اسنادی از بالادست به شهرداری ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین جعفری صبح امروز (شنبه) در میزگردی با عنوان بررسی منظر تاریخی اصفهان به میزبانی خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است به مرمت بافت‌های تاریخی ورود پیدا کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبنای کار  طرح‌های تفصیلی و اسنادی بلادستی و مقرراتی است که عمدتاً مصوبه شورای عالی و منشورهای جهانی است.

جعفری افزود: محور حرکت در بافت تاریخی استاد بالادستی است و این اسناد مشخص می کنند حدوده مصوب تاریخی اصفهان کجا است؛ برای یکبار باید مشخص شود، کدام بخش شهر- موزه اصفهان، شهر سلجوقی و کدام بخش شهر صفوی است. در هر صورت شرایط این مناطق با سایر نقاط شهر متفاوت است اما به این مبحث کمتر پرداخته شده است. شورای عالی معماری و شهرسازی سال ۱۳۶۶ محدوده ای را مشخص کرده که در برگیرنده کل محدوده تاریخی اصفهان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان یکی از منظرهای تاریخی اصفهان کوه صفه است که به عنوان یک اصل پذیرفته شده در طراحی شهری است، اضافه کرد: اصفهان به طور قطه نیازمند سند و پیوست فرهنگی تاریخی قوی است که باید تدوین شود. از زمان ابلاغ سند سال 1366 بیش از 30 سال گذشته و این سند ناقص است و پاسخگوی برخی مسائل امروز شهر نیست. اصفهان به عنوان یک برند به یک سند قوی نیاز داردکه باید در سطح ملی مورد بحث قرار گیرد و متثر از مسائل جهانی است.

جعفری خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای سه سال قبل در سطوح بالا با حضور و زیرراه و شهرسازی، استاندار وقت اصفهان، معاون وزارت راه و شهرسازی، معاونان میراث فرهنگی کشور، شهردار اصفهان به امضا رسید تا چند دستگاهی که محور اصلی تمامی این مباحث هستند به جمع‌بندی برسند و مسائل را حل کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: در خصوص بافت تاریخی هر دستگاهی وظایفی را برعهده دارد. راه و شهرسازی، میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی و در رأس آن شورای عالی شهرسازی کشور با توجه به داشتن اختیارات وسیع که می‌تواند مشابه مجلس قانونگذاری عمل کند، باید با هم فکری و جمع بندی مسائل را حل کنند. چراکه این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار و برای اصفهان از محوری‌ترین موضوعات است.

جعفری تصریح کرد: نقش سازمان نوسازی و بهسازی، پس از دریافت اسناد بالادستی است و اجرای طرح هاست. بر اساس پایش های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، 23 کیلومتر محور تاریخی اصفهان شناسایی شده است، در این محور 400 اثر ثبت ملی و 4 اثر ثبت جهانی در مساحتی بالغ بر 500 هکتار وجود دارد.

وی ادامه داد: مسلئل مربوط به این محور در برنامه های کلان شهری قرار می گیرد. در این زمینه نباید به صورت جزیریه ای عمل شود، البته تمامی این موارد مرتبط با اسنادی است که از بالادست برای اجرا به دست این سازمان می رسد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاریخ اصفهان ميزگرد ايمنا اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي اصفهان در مسیر امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر

امام جمعه بوشهر معماری، شهرسازی و بازآفرینی را آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ دانست و گفت: بافت تاریخی بوشهر یک آلبوم از تاریخ باشکوه این سرزمین محسوب می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کشور با اشاره به اهمیت توجه به معماری و شهرسازی، اظهار داشت: شهرسازی و معماری در حرکت تاریخ، نشان از ابعاد مختلفی از درجه تمدن هر جغرافیا و منطقه زیستی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر بازآفرینی سازه‌های زیستی را در تمدن‌ها و ادوار مختلف تاریخی را متمایز دانست و بیان کرد:
در هر زیست‌بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه‌های زیستی نشان از درجه دانش، هوشمندی، توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی آن جامعه دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر معماری، شهرسازی و بازآفرینی را آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ دانست و تصریح کرد: این مهم نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد.

امام جمعه بوشهر با تشریح جایگاه تاریخی و تمدنی بوشهر در عرصه‌های مختلف به ویژه معماری شهرسازی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی بوشهر از معماری بسیار ارزشمند برخوردار است و به عنوان یکی از معماری‌های منحصربه‌فرد جنوب کشور است.

وی معماری بافت تاریخی بوشهر را به‌عنوان هویت این شهر و شناسنامه تاریخی ایران زمین دانست و اضافه کرد: بافت تاریخی بوشهر یک آلبوم از تاریخ باشکوه این سرزمین محسوب می‌شود.

صفایی بوشهری با اشاره به اهمیت برگزاری همایش مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی افزود: این همایش بسیار مهم است و می‌تواند در یک فرآیند دانش‌بنیان و فوق‌العاده جامع به بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتی که در روند زندگی انسان ایجاد می‌شود پاسخ مثبت دهد و چالش را حل کند.

127 هزار عضو شوراهای اسلامی سراسر کشور

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر، شوراهای شهرها و روستاها را نقطه عطف در تاریخ سیاسی ایران دانست و بیان کرد: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در تحقق مردم سالاری دینی و تمرکززدایی نقش بسیار دارند.

عبدالخالق برزگرزاده 127 هزار عضو شوراهای اسلامی سراسر کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: شوراهای شهر و روستا در کشور با 127 هزار عضو به عنوان نمایندگان مردم فعالیت‌های چشمگیری در حوزه فرهنگی اجتماعی و عمرانی دارند.

وی شوراهای اسلامی شهر و روستا را پل ارتباطی مهمی بین مردم و مسئولین دانست و تصریح کرد: باتوجه به اینکه شوراهای اسلامی به‌عنوان یک نهاد مدنی و برخاسته از بطن جامعه پل ارتباطی مهمی بین مردم و مسئولین محسوب شده انتظار می‌رود بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری مسئولان نیز پاسخگویی شایسته برای شوراهای مناطق خود باشند.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر، با بیان اینکه در دوره ششم شوراهای اسلامی تعامل و همدلی خوبی بین مسئولان کشوری و استانی برقرار است گفت: اعضای شوراهای اسلامی در راستای تحقق شعار سال باید زمینه حضور گسترده مردم در تولید را مهیا و زبان گویای مردم در ادارات و سازمان‌ها باشند.

برزگرزاده اضافه کرد: دعوت از مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، ایجاد تعاونی با سرمایه‌های اندک مردم در تولید، حذف بروکراسی‌های اداری برای استقبال مردم در تولید در دستور کار همگان به ویژه مسئولان قرار باید بگیرد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا از مردم و برای مردم است

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور هم بیان کرد: در ساختار قانون اساسی به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که کار مردم و تصمیمات محلی، در یک نظام مشارکتی و در یک نظام بر پایه حضور مردم توسط منتخبان اتفاق بیفتد.

مهدی عباسی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا از مردم و برای مردم است و در ارتباط با مردم معنای واقعی خود را پیدا می‌کند، افزود: خوشبختانه شاهد این بودیم که رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و معاونان در کنار هم تبدیل به یک مجموعه منسجم و هم‌فکر و هم‌سو شدند که این ارتباط و این سطح انسجام و آشنایی از فعالیت و تجربیات یکایک افراد، برای مردم پرثمر خواهد بود.

در پایان این آیین از شورا‌های اسلامی برتر استان بوشهر تجلیل شد.

انتهاذی پیام/190

  

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد
  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • نمایش خیابانی «لکه‌های پاک»؛ بازتابی از حادثه عاشورای تاریخی حرم رضوی