Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریم‌های آمریکا علیه مشتریان نفتی ایران از پنجم نوامبر ( ۱۴ آبان) بازمی‌گردد و وزارت خزانه داری آمریکا به کشورها دستورالعملی برای کاهش قابل توجه وارداتشان در شش ماه آینده داده تا بتوانند از معافیت تحریمها برخوردار شوند.

تحلیلگران در نظرسنجی «اس اند پی گلوبال پلاتس» پیش بینی کردند تا نوامبر که تحریم‌ها به اجرا در می‌آیند، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کند و حداقل میزان پیش بینی شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌ها در ژانویه سال ۲۰۱۶، میزان تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داده بود و در آوریل ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز تولید داشت.

 

چه میزان از صادرات نفت ایران متاثر خواهد شد؟

 

به گفته باب مک نالی، رییس شرکت «راپیدان انرژی» و مشاور انرژی جورج دبلیو بوش، رییس جمهور اسبق آمریکا، اگر طرفین حاضر در توافق هسته ای به توافق جدیدی نرسند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار حذف خواهد شد و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز می رسد.

 

به گفته پل شلدون، مشاور ژئوپلیتیکی «اس اند پی گلوبال پلاتس»، ۲۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات ایران تا سه ماهه چهارم امسال ممکن است از بازگشت تحریمها متاثر شود.

جیووانی استانوو، تحلیلگر یو بی اس اظهار کرد صادرات ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران ممکن است تا نوامبر مختل شود.

سارا واخشوری، رییس شرکت « SVB انرژی اینترنشنال» نیز پیش‌بینی کرد تولید ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ متوقف می شود و اگر توافق جدیدی حاصل نشود، تا اواسط سال ۲۰۱۹ به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

کوین بوک، مدیرکل «کلیر ویو انرژی پارتنرز» نیز گفت: حداکثر ۴۵۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار کنار خواهد رفت.

 

در مهلت داده شده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت‌ها یک مهلت ۱۸۰ روزه برای پایان معاملات مربوط به نفت، پتروشیمی، سرمایه گذاریهای نفتی بالادستی، بنادر، کشتیرانی، کشتی سازی و بانک مرکزی ایران داده است.

وزارت خارجه آمریکا دادن معافیت از تحریم‌ها را برای کشورهایی که هر ۱۸۰ روز کاهش قابل توجهی در میزان وارداتشان صورت دهند، بررسی خواهد کرد. دولت اوباما کاهش ۲۰ درصدی را در نظر گرفته بود اما عوامل متعددی دیگری را نیز به حساب می آورد.

پرسش‌های بی پاسخ کلیدی شامل این هستند که چه مدت زمانی برای مقایسه مورد استناد قرار می گیرد و آیا میعانات نیز بخشی از کاهش واردات یک کشور به حساب آورده می شوند. آمریکا انتظار دارد کشورها در مهلت ۱۸۰ روزه، در وارداتشان کاهش قابل توجهی صورت دهند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای درخواست مشترک کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و ۴۷ کشور دیگر مبنی بر ارزیابی «عینی و مستقل» تحریم‌های اعمال‌شده علیه پیونگ‌یانگ را قویاً محکوم کرد.

حکم هیات ناظر بر تحریم‌ها علیه کره شمالی ماه گذشته پس از وتوی درخواست تمدید ماموریت توسط روسیه، منقضی شد. در پی این وتو، واشنگتن اعلام کرد که در تلاش است تا با همکاری سئول، برای جایگزین کردن هیات ناظر که هم‌اکنون منحل شده است، روش‌هایی «خلاقانه» حتی «خارج از ساختار سازمان ملل» پیدا کند.

کیم سونگ در بیانیه‌ای که خبرگزاری مرکزی کره شمالی آن را منتشر کرده است، اعلام کرد: نیروهای دشمن احتمالاً دومین و سومین هیات ناظر را در آینده تشکیل دهند اما با گذشت زمان مشخص می‌شود که تمام این تلاش‌ها خودزنی است.

وی افزود: این هیات ابزاری در دست آمریکا و کشورهای غربی برای سرکوب حق موجودیت حکومتی مستقل است. در صورتی که آمریکا و حامیانش به‌جای عبرت گرفتن از اتفاق اخیر (وتوی روسیه)، همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌های خصمانه منسوخ علیه کره شمالی باشند، آنگاه با شکستی راهبردی و مصیبت‌وار مواجه خواهند شد.

کد خبر 6097133

دیگر خبرها

  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم