Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@22:09:29 GMT

هنر بهترين وسيله براي حفظ، بسط و صدور فرهنگ است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۵۹۳۰

هنر بهترين وسيله براي حفظ، بسط و صدور فرهنگ است

خبرگزاری شبستان:معاون توسعه روابط فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى گفت: هنر در ديپلماسي عمومي بهترين وسيله براي حفظ، بسط و صدور فرهنگ است .

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، عباس خامه‌یار، معاون توسعه روابط فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى در سخنراني خود با عنوان «نقش هنر در ديپلماسى» در كنفرانس بين‌المللى نقش هنر و معمارى در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب گفت: نیل به مقاصد سیاسی، امنیتی و اقتصادی همواره از مهم‌ترین اهداف کشورها در تدوین و اعمال سیاست خارجی‌شان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تحصیل این مقاصد کشورها عمدتاً و به طور سنتی نوعی دیپلماسی مبتنی بر رویکردها و ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را در پیش ‌می‌گیرند؛ با این ‌همه، در سال‌های نیمه دوم قرن گذشته،  رویکردهای نسبتاً جدیدی در دیپلماسی مطرح شد که توجه افزون‌تر و تأکید بیشتر بر راهکارها، تعاملات و هم‌افزايي‌هاى فرهنگی را به مسئولان و طراحان سیاست خارجی توصیه می‌کرد.

 

وي افزود: دیپلماسی فرهنگی‌ می‌تواند‌ به منزله فتح بابی برای مفاهمه بیشتر و بهتر ‌میان کشورها به ‌کار گرفته شود و به مرور زمان، منجر به پایه‌ریزی روابط عمیق و پایـدار فـرهنگی مـیان کشورها و ملت‌ها شود و این تعمیق، حتی‌ می‌تواند‌ به حوزه‌های سیاسی و امنیتی هم تسری یابد.

 

خامه‌يار ادامه داد: به عبارتی دیگر دیپلماسی فرهنگی می‌تواند خلاقانه‌تر، انعطاف‌پذیرتر و حتی فرصت‌طلبانه‌تر از دیپلماسی کلاسیک و سنتی در بسیاری از حوزه‌ها طراحی و اجـرا شود. با این تـوصیفات‌، دیپلماسی‌ فرهنگی‌ می‌تواند عرصه ظهور همه ظرفیت‌های‌ بالقوه‌ و قابلیت‌های‌ تاریخی، علمی و هنری یک کشور در حوزه‌هایی از قبیل ادبیات، شعر، سینما موسیقی و سایر زیرشاخه‌های فرهنگ و هنر شود.

 

وي همچنين گفت: قدرت تأثيرگذار و دگرگون‌کننده هنر به ‌عنوان عاملى مؤثر براي تسهیل راه‌حل‌ها برای  برطرف‌سازی مشکلات اجتماعی و سیاسی، بخش بزرگی از ارزش هنر در دنیای امروز است. هنر می‌تواند نقش یک شریک قدرتمند را براي حل‌وفصل چالش‌های موجود در نظام بین‌الملل، ایفا کند و در آینده می‌تواند حتی قدرتمندتر هم عمل کند.

 

معاون توسعه روابط فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى سپس با بيان اينكه؛ برای آنکه مخاطب دیپلماسی در یک تجربه اصیل ریشه‌دار غوطه‌ور شود، هیچ گزینه‌ای قدرتمندتر از هنر وجود ندارد، گفت: هنر در ديپلماسي عمومي بهترين وسيله براي حفظ، بسط و صدور فرهنگ است و در ميان هنرها، معماري به دليل القا و تحميل سبک زندگي به مخاطبان خود، از مؤثرترين اين وسايل است. وظیفه هر بنا به عنوان جزیی از فرهنگ عینیت بخشیدن به یک اندیشه به وسیله ظرف خاص آن است و بدین ترتیب این ظرف نمودی برای سنجش این فرهنگ خواهد بود؛ بنابراين هر ساختمان خود یک شاهد فرهنگی است.

 

خامه‌يار همچنين گفت: امروز و صد افسوس، در عرصه تعاملات بین‌المللی با غفلت دیپلماتیک نسبت به موضوع هنر و هنرمندان روبرو هستیم و نتوانسته‌ایم از دارایی‌های فرهنگی، هنری و معنوی خويش به عنوان مهم‌ترين عامل تأثيرگذار در جهت تعاملات خود در عرصه دیپلماسی استفاده کنیم.

 

وي تأكيد كرد: هنر هم می‌تواند عامل دیپلماسی، به خواسته‌های افکار عمومی در سایر کشورها پاسخ دهد و هم می‌تواند زمینه تعاملات و گفت‌وگوهای فرهنگی را فراهم آورد و در نهایت هنر تجربه منحصر به فردی است که خاطره می‌سازد و تأثیراتی شگرف با خود به همراه دارد که معمولاً برای همیشه در ذهن جاودانه می‌ماند.

 

وي همچنين گفت: هنگامه‌ای که جهان اسلام در آن به سر می‌برد، هنگامه خطیری است و دشمنان امت اسلامی برآنند تا با ایجاد تفرقه و اختلاف وحدت این امت یکپارچه را از درون دچار اختلال كنند. در این بحبوحه، شناخت، ترمیم و تقویت ریشه‌های وحدت‌بخش جهان اسلام با استفاده از  الگوی گفت‌وگو و مفاهمه از طریق ابزار فرهنگ و هنر می‌تواند مؤثر و راهگشای این فضای غبارآلود باشد.

 

خامه‌يار در پايان اظهار اميدواري كرد: امید است برگزاری مستمر چنین هم‌انديشى‌هايى بتواند سازوکارهای مناسبی را براي فهم و شناخت بی‌واسطه و پیدا کردن راه‌حل‌های منطقی برای تقویت و گسترش ارتباطات علمی و فرهنگی میان ایران و کشورهای عربی فراهم آورد.

 

بنا بر اعلام اين گزارش، کنفرانس بین‌المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب، پيش از ظهر امروز شنبه 22 ارديبهشت‌ماه با حضور جمعی از اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی در دانشگاه کاشان آغاز به کار کرد.

 

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام کانون های مساجد کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی کنگره نقش شیعه مقام معظم رهبری نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی آیت الله مکارم شیرازی نمایشگاه کتاب ترامپ و برجام سازمان فرهنگ و ارتباطات عباس خامه یار هنر فرهنگ کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در سال جاری روستای فهرج یکی از ۸ روستای منتخب کشور برای انتخاب به‌عنوان برترین دهکده‌های گردشگری دنیا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد، سیدمحمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اظهار کرد: امسال روستای فهرج یکی از ۸ روستای منتخب کشور برای انتخاب به‌عنوان برترین دهکده‌های گردشگری دنیا است.

وی افزود: برای این انتخاب از طرف سازمان گردشگری جهانی شاخص‌هایی مورد نیاز بوده، که هم اکنون در حال انجام است.

نادری ناظر طرح عمرانی روستای فهرج نیز با اشاره به اقداماتی که برای احیا و مرمت این روستا در حال انجام است، اظهار کرد: مرمت و بازسازی، لکه‌گیری بدنه و کف سازی‌ها، دسترس پذیری برای معلولان از اقدامات در حال انجام برای احیای این روستا است.

به گزارش ایمنا، احیای فرهنگ و رسوم روستا، برپایی بازارچه صنایع دستی، نصب تابلوهای بین‌المللی گردشگری، رونق بخشیدن به گردشگری کشاورزی، معرفی آداب و رسوم و غذاهای محلی از اقداماتی است که با همکاری مردم روستا و سازمان‌ها و ادارات مختلف برای جهانی شدن فهرج صورت گرفته است؛ روستای فهرج در بخش مرکزی یزد با جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر با قدمت ۳ هزارساله آثار تاریخی ارزشمندی دارد.

مسجد جامع قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران، قلعه تاریخی، آب انبار از جمله آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌روند.

روستای فهرج یزد با بافت تاریخی بسیار زیبا و آثار و بناهای تاریخی ارزشمند در بخش مرکزی یزد واقع شده است.

کد خبر 750948

دیگر خبرها

  • رویدادهای فرهنگی برای «خرم‌آباد»
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: دانش‌آموز وسیله نیست/ برخورد قانونی با معلم بلاگرها
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم