Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-05@19:56:41 GMT

رشد مصرف بنزین تشدید شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۶۱۴۰

رشد مصرف بنزین تشدید شد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان میانگین مصرف بنزین کل کشور را ٨٥ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: اکنون با رشد مصرف ١١.٥ درصدی رو به رو هستیم در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته رشد ٧.٥ درصدی را تجربه کردیم. 

وی تصریح کرد: با این حساب، رشد مصرف بنزین تشدید شده است و لازم است برای مدیریت مصرف اقدامات موثری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای این فصل، مصرف و تامین بنزین تبدیل به یکی ازدغدغه های دولت می شود. دغدغه ای که انگشت مسوولیت آن به سوی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش نشانه می رود، در حالی که طبق گفته های مکرر بیژن زنگنه، وزیر نفت و علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مصرف بهینه بنزین مستقیما به کیفیت موتور خودروها باز می گردد. چرا که در مقوله مصرف بنزین دو محور کمیت و کیفیت مطرح است. طبق اعلام وزارت نفت تمام بنزین عرضه شده در کلان شهرها دارای استاندارد یورو٤ است و در سایر استان های کشور نیز بنزین با سولفور و گوگرد حداقلی توزیع می شود.

نکته دیگری که درباره مقوله مصرف بنزین منجر به شکل گیری اختلاف بین وزارت نفت و خودروسازان شده است، اختلاف درباره میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی و خارجی است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش می گوید وقتی میزان مصرف بنزین خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی در یک فضای آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته ، مشخص شده که خودروهای وارداتی بنزین (یورو٤) را با احتراق کامل و کمتر از خودروی داخلی مصرف می کنند. به عبارت دیگر خودروهای خارجی میزان مصرف بنزین کمتر و بهینه تری نسبت به خودروهای داخلی دارند؛ صادق آبادی به استناد همین بررسی آزمایشگاهی، معتقد است که مصرف بنزین در خودروهای داخلی، بدلیل استانداردهای قدیمی موتور آنها بالاتر است. در همین راستا وزیر نفت در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  خودروسازان را مسوول مستقیم بالابودن مصرف بنزین در کشور معرفی کرد.

مدیریت تولید یا مصرف؟!

از سویی دیگر آهنگ مصرف بنزین به دلیل رشد تقاضا و همچنین مصرف بالای خودروهای داخلی رو به فزونی است. به این ترتیب با وجود اینکه تولید بنزین در کشور به ویژه با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به وضعیت مطلوبی رسیده و در مقابل میزان واردات بنزین کاهش یافته است اما با توجه به رشد مصرف و نبود اراده لازم و کافی برای مدیریت مصرف، به نظر می رسد حتی با افتتاح دو فاز دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس باز هم نیاز به واردات وجود داشته باشد. البته طبق گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، با افتتاح فاز ٢ پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور می تواند به حوزه صادرات بنزین وارد شود. البته اگر رشد مصرف بنزین در داخل کشور، مجال بدهد.

وزیر نفت چندی پیش میزان تولید بنزین کل کشور را٨٧میلیون لیتر در روز اعلام کرد؛ این در حالی است که سال گذشته حدود ٦٢میلیون لیتر در روز تولید داشته ایم. البته این مقام مسوول در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی پیش بینی کرد که میزان تولید بنزین کشور در سه ماهه نخست امسال به بیش  از ٧٧ میلیون لیتر در روز و در سه ماهه پایانی سال به ٩٦ میلیون لیتر در روز برسد.

بدیهی است خودکفایی در تولید بنزین تنها به تولید بنزین پالایشگاه ها باز نمی گردد بلکه بخشی از آن به خودروسازان و میزان مصرف بنزین خودروهای تولید داخل مربوط می شود. اهمیت بهینه سازی موتور خودروهای تولید داخل از انجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم آهنگ رشد مصرف بنزین، در حال افزایش است؛ در این ارتباط محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان میانگین مصرف بنزین کل کشور را ٨٥ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: اکنون با رشد مصرف ١١.٥ درصدی رو به رو هستیم در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته رشد ٧.٥ درصدی را تجربه کردیم. 

بزودی دومین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه  ١٢ میلیون لیتر بنزین به طور رسمی به بهره برداری می رسد؛ اما با توجه به رشد مصرف و البته افزایش تولید به نظر می رسد لازم است بیش از آنکه بر افزایش کمیت و کیفیت تولید بنزین داخلی متمرکز باشیم، راهکارهای مدیریت مصرف و مصرف بهینه در خودروهای داخلی را مورد توجه قرار دهیم. 

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: محمدرضا موسوی خواه قیمت بنزین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیژن نامدار زنگنه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس خودکفایی در تولید بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: واحد تولید آمونیاک سبز به‌عنوان سوخت دوستدار محیط زیست در بندرعباس احداث می‌شود.

به گزارش شانا، علیرضا جعفرپور با اشاره به حرکت کشورهای پیشرفته برای بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در صنایع، توضیح داد: کشورهایی مانند ژاپن و چین تولید موتورهای آمونیاکی در حوزه بازیابی گازهای هیدروژن را به‌منظور استفاده در صنایع کشتی‌سازی و خودروسازی آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: هیدروژن گران‌قیمت‌ترین فرآورده‌ حوزه نفت و گاز است که متأسفانه به دلیل پیش‌بینی نکردن برای استفاده از این نوع فرآورده در پالایشگاه، هم‌اکنون حجم عظیمی از این ماده ارزشمند از بین می‌رود.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزود: ازاین‌رو مقدمات احداث واحد تولید آمونیاک به‌عنوان سوختی پاک از هیدروژن در بندرعباس فراهم‌ شده است که در سه سال آینده با بهره‌برداری از این واحد می‌توانیم سالیانه ۵۰۰ هزار تن آمونیاک تولید و همگام با دنیا برای استفاده‌ از انرژی‌های تازه حرکت کنیم.

به گفته جعفرپور، برای تولید سوخت با هیدروژن دو نوع راه وجود دارد که راه نخست ترکیب آن با گازکربنیک و تولید هیدروکربن و بنزین است و راه دوم نیز ترکیب هیدروژن با نیترات موجود در هوا است که سبب تولید آمونیاک خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه فرآیند تولید آمونیاک در داخل کشور انجام می‌شود و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بی‌نظیر خواهد بود نیز از سوی کارشناسان و متخصصان داخلی انجام خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری این واحد  را حدود ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: به‌زودی مقدمات اجرایی آن آغاز می شود.

صادرات روزانه ۵۰۰ تن ال‌پی‌جی

جعفرپور در ادامه با بیان اینکه این شرکت با تأمین ۴۰ درصد بنزین موردنیاز کشور، هم‌اکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه دارد، گفت: متخصصان این پالایشگاه توانستند از هدررفت و سوزانده شدن  گاز مایع (ال‌پی‌جی) جلوگیری کنند و اکنون روزانه ۲ هزار تن گاز مایع از این پالایشگاه استحصال و صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد.

وی از افزایش ظرفیت  یکصدهزار بشکه از استحصال انواع فرآورده‌های نفتی‌ در یک و نیم سال اخیر به‌عنوان یکی از  کارهای شاخص پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر داد و یادآور شد: حدود یک هزار و ۴۰۰ تن گاز مایع تولید می‌کردیم اما با تغییرات در واحدهای عملیاتی و راه‌اندازی برخی از پکیج‌های فرآیندی توانستیم این تولید را به یک هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن برسانیم.

صادرات دریایی نفت سفید

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس همچنین با اشاره به راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز در ارتقای جایگاه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران و کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت وسایل نقلیه در کشور، بیان کرد: واحدهای تصفیه فرآورده‌های نفتی و گازوئیل در این مجموعه به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های محیط زیستی پالایشگاه، به بهره‌برداری رسیدند که نفت سفید و گازوئیل یورو ۵ تولید شد.

جعفرپور تصریح کرد: با تبدیل نفت سفید معمولی به نفت سفید یورو ۵ امکان صادرات دریایی نفت سفید برای نخستین بار فراهم شد.

وی از افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در دولت سیزدهم سخن گفت و افزود: روند تولید بنزین در این پالایشگاه پیش از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است اما تولید این پالایشگاه با روی کار آمدن دولت سیزدهم به افزایش ۲۰ درصدی در مدت ۲ سال و به روزانه ۳۹.۵ میلیون لیتر رسید.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: با توجه به ناترازی فزاینده بنزین در کشور و لزوم واردات برای تأمین این محصول، اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته نمی‌شد، ایران باید ۲۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کرد.

پیشرو در امر محیط‌زیست

جعفرپور با بیان اینکه این پالایشگاه پارسال اقدام‌هایی برای محیط‌زیست انجام داده است گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از پالایشگاه‌های پیشرو در امر محیط‌زیست است و با استناد به خروجی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط‌زیست، این پالایشگاه در زمره‌ صنایع سبز کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: این پالایشگاه در برگزاری همایش‌ها و محافظت از زیست‌کره گنو و پاکسازی ساحل و سواحل نیلگون خلیج‌فارس و جزایر پیشرو بوده است.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در این باره به  جمع‌آوری  ۱۳تن زباله و پلاستیک در سطح کوه گنو، کاشت یک‌صد هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیج‌فارس از سوی کارکنان این پالایشگاه اشاره کرد.

گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور است و حتی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در دنیا شناخته شده است.

دیگر خبرها

  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران
  • واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود