Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری علم و فناوری، هر شب به معرفی مهمترین اخبار و رویدادهای دنیای تکنولوژی و IT که در جهان و ایران رخ می دهد می پردازد.

۱- نخستین عمل جراحی ستون فقرات با ربات انجام شد

ربات های جراحی قادر به انجام فعالیت هایی هستند که حتی ماهرترین پزشکان نمی توانند آنها را انجام دهند. در همین راستا محققان دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کردند نخستین جراحی ستون فقرات با کمک ربات را انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جراحی از بازوی رباتیک داوینچی برای از بین بردن یک تونور نادر استفاده شد که در محل اتصال ستون فقرات به جمجمه به وجود آمده بود. این جراحی دو روز طول کشید و در آگوست ٢٠١٧ انجام شد. ابتدا پزشکان با کمک برش های اولتراسونیک، ستون فقرات را آماده کردند. سپس با کمک ربات مسیر را برای از بین بردن تومور از طریق دهان بیمار آماده کردند. در مرحله بعد جراحان با کمک بخشی از استخوان های بیمار، قسمت حذف شده ستون فقرات را بازیازی کردند. نقش ربات در این عمل جراحی بسیار مهم بود زیرا اگر پزشکان به اندازه کافی احتیاط نمی کردند، ممکن بود بیمار فلج شود. از سوی دیگر باید مطمئن می شدند تمام تومور برداشته شده، در غیر این صورت دوباره رشد می کرد. البته در این عمل جراحی هنوز هم پزشکان نقش زیادی برعهده داشتند.

۲- ساخت اولین کشتی خودران مین یاب توسط انگلیس

انگلیس از یک کشتی مین یاب خودران رونمایی کرده است. این سیستم بدون سرنشین می تواند به طور ایمن دریا را از مین های دیجیتالی پاکسازی کند. شرکت «اطلس الکترونیک» با بودجه ای کمتر از ۱۳ میلیون پوند این مین یاب دریایی را ساخته است. این گجت خدمه های کشتی را در برابر خطرات مصون و دریا را از مواد منفجره پاک می کند. به گفته شرکت تولید کننده ، کشتی مین یاب را می توان به راحتی جابه جا کرد. سیستم این مین یاب مجهز به فناوری «حس و اجتناب» است و همراه سیستم های خودکار دیگر فعال می شود. این سیستم را می توان از یک کشتی یا یک کابین کنترل قابل حمل، فعال کرد. این سیستم دارای سه قایق کمکی است  که سیگنال های مغناطیسی، الکتریکی و آکوستیکی منتشر می کنند. این سیگنال ها قابلیت ردیابی مین های مختلف را دارند. این کشتی مخصوص در چهار ماه اخیر تحت آزمایش بوده است.

۳- ساخت ارزان ترین و کاربردی ترین ربات هوشمند پرتز دست

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی نوعی پروتز دست رباتیک هوشمند طراحی کرده اند که نسبت به دست های رباتیک پیشین ارزان تر و البته کاربردی تر است. این متخصصان مدعی هستند پروتز مذکور می تواند بسیاری از فعالیت های روزمره مثل رانندگی، کار کردن با ابزار نجاری، نگه داشتن کارت های مختلف در دست و یا  گرفتن پول نقد از دستگاه خودپرداز بسیار کاربردی است. طی چند سال گذشته پیشرفت های زیادی را در حوزه ساخت و طراحی دستان رباتیک شاهد بوده ایم.اما اکنون نوعی پروت به بازار آمده که نسبت به دست های رباتیک ارجحیت دارد. چرا که مشکل بسیاری از افراد با دست های رباتیک به 2 موضوع هزینه و وزن مرتبط می شود. بسیاری از دست های رباتیک وزن بالایی دارند و گران قیمت هستند. اما این پروتز جدید این 2 صفت را شامل نمی شود. مارکو زامبلی، یک مرد میانسال بازنشسته است که اخیرا  این پروتز مصنوعی را آزموده است.وی از کارکرد این پروتز بسیار راضی است. انتظار میرود که تا  سال 2019  این پروتز با قیمت تخمین زده شده در حدود 12 دلار هزار دلار  به بازار اروپا  عرضه شود.رقمی که حداقل 30 درصد کمتر از دست های رباتیک موجود در بازار است. این پروژه حاصل همکاری 2 موسسه فناوری ایتالیایی است که به شکل غیرانتفاعی به آسیب دیده ها در حوادث و سوانح مشاوره می دهد.

۴- ساخت «پنجره‌های تاریک» بدون مسدود کردن راه نور

محققان سوئیسی موفق به ساخت پنجره‌های هوشمندی شدند که بدون مسدود کردن راه نور می‌تواند پوشش خوبی ایجاد کند. پنجره‌ها اجازه می‌دهند تا نور، گرما وارد اتاق شود و ما از داخل اتاق چشم‌اندازهای روبرویمان را ببینیم اما همیشه به هر سه اینها نیاز نداریم به همین منظور محققان سوئیسی در حال توسعه روشی نسبتا ساده برای هوشمند کردن پنجره‌ها هستند. این محققان آینه‌های کوچک منعکس‌کننده‌ای را در این پنجره‌ها قرار دادند. نمونه‌های اولیه پنجره‌های هوشمند طی سال‌های اخیر و در انواع و شکل‌های متفاوت عرضه شد. همچنین پنجره‌های «الکتروکرومیک» قادر به تغییر رنگ به دلخواه شما است و در عرض چند دقیقه از روشن به تاریک تغییر می‌کند. این در حالی است که برخی از پنجره‌های هوشمند می‌توانند میزان نور و گرما را تنظیم کنند و انرژی خود را از خورشید می‌گیرند. طرح‌های جدید این نوع پنجره‌ها می‌تواند پوشش بیشتری را بدون مسدود کردن نور فراهم کند. مشکل بیشتر این سیستم‌ها این است که آنها به منابع نیرو و برقی نسبتا پیچیده، نیازمند هستند. به همین دلیل محققان سوئیسی در حال ساخت پنجره‌های هوشمند ساده‌تری هستند که شفافیت، روشنایی و گرما را حفظ می‌کند و اجازه می‌دهد نور به دلخواه شما وارد اتاق شود.

۵- طراحی کفشی با باتری قابل شارژ و کمربند نقاله

نایک حق امتیاز اختراع جدیدی مربوط به یک کفش ثبت کرده که شامل یک کمربند نقاله است و به افراد کمک می کند راحت تر کفش را بپوشند. این کمربند نقاله شبیه یک مینی تردمیل است. در حقیقت این کمربند نقاله در داخل کفش نصب می شود و همزمان با ورود کفش به پا، آن را به جلو می راند. این اختراع شامل یک کفی است که فضایی میان قسمت رویی و داخل کفش ایجاد می کند. همچنین  داخل کفش یک سیستم فعالسازی مانند یک سوئیچ یا مکانیزمی برای ردیابی وجود پا در کفش وجود دارد. به همین دلیل به نظر می رسد این کمربند را می توان به یک موتور متصل کرد. از سوی دیگر احتمالا در آن یک باتری قابل شارژ با ژنراتور انرژی جنبشی وجود داشته باشد.

۶- تولید ورقه شیشه‌ای به ضخامت یک کاغذ A4

یک موسسه تحقیقاتی چینی ورقه شیشه‌ای بسیار نازک و فوق‌العاده مستحکمی را ساخت. این ورقه شیشه‌ای می‌تواند در برابر نیرویی معادل با برخورد ماشینی با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت، مقاومت کند. این سازه چینی تنها 0.12 میلی‌متر (تقریبا به اندازه ضخامت یک کاغذ A4) ضخامت دارد. همچنین از این شیشه فوق‌العاده نازک می‌توان به طور گسترده در بخش‌های الکترونیکی از جمله صفحات موبایل، کامپیوتر و تلویزیون استفاده کرد. «کائو شین» مسئول هدایت این تیم تحقیقاتی گفت: هرچه شیشه نازک‌تر باشد نور را بهتر منتقل می‌کند و انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر است اما اینکه چگونه مقاومتش را حفظ کند یک چالش جهانی است. هدف بعدی ما تولید ورقه‌ای با ضخامت 0.1 میلی‌متر است.

انتهای پیام/

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۷۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند

ایسنا/تهران امام جمعه شهرستان قدس گفت: مسئله کار و کارگر، مسئله بسیار مهمی است و همیشه مورد توجه روایات و سیره معصومین (ع) بوده است. در انقلاب اسلامی هم امامین انقلاب توجه جدی و ویژه به این قشر زحمت‌کش داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند. امسال که شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم» است، نقش اصلی را کارگران عزیز ایفا می‌کنند.

امام جمعه شهرستان قدس در خصوص هفته گرامیداشت مقام معلم بیان کرد: ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت شهید مطهری است و روز شهادت این معلم بزرگ و عالم ربانی را به عنوان روز معلم نامگذاری کرده‌اند. نقش معلم در جامعه نقشی اثرگذار و بی بدیل است لذا به همه معلمان عزیز خداقوت می‌گویم.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری مسئله اسلام شناسی او بود. به همین علت امام خمینی (ره) بارها این شخصیت را مورد تمجید قرار داد. اسلام شناسی، تکلیف مداری، مسئله شناسی و جریان شناسی این استاد شهید کم نظیر بود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به لزوم تکریم معلمان و اساتید تشریح کرد: رعایت ادب در مقابل پدر و در مقابل استاد، انسان را رشد داده و زندگی او را با برکت می‌کند. در روایات ما آمده است که ما سه پدر داریم؛ پدر خود، پدر همسر و کسی که به ما موضوعی را یاد می‌دهد.

وی خطاب به معلمان و اساتید تاکید کرد: معلمان ما نقش بسیار مهمی در روشنگری دارند. شما باید معنویت و بصیرت دانش آموزان را افزایش دهید. امروز در دنیا می‌بینیم اساتید و معلمان راجع به مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل روشنگری کرده و دستگیر می‌شوند. اما این خیلی بد است اگر استاد و معلم ما در دانشگاه و مدرسه در مورد این موضوع حرفی نزند و مسائل را تبیین نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی شورای اسلامی شهر را از مظاهر مردم سالاری دینی عنوان کرد و افزود: شورای اسلامی شهر یعنی مشارکت مردم در اداره شهر. اصلی ترین وظیفه شورای شهر، نظارت دقیق بر شهرداری و پیگیری مشکلات مردم از طریق این ارگان و سایر ادارت خدمت رسان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • کارگر ستون و ضامن پایداری تولید است
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • پنجره دوجداره upvc چی بخرم؟ معرفی بهترین برند پنجره دوجداره upvc
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟