Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:15:15 GMT

پادزهر سم ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۴۷۷۳

پادزهر سم ترامپ

تهران-ایرنا- 'پادزهر سم ترامپ'، 'نقشه راه چیست؟'، 'سوء تغذیه ذهنی'، 'استراتژی ارزی بدون برجام' و 'پیامدهای استراتژیک ترک برجام' از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز یکشنبه در صفحه ایرنا مقاله منتشر شد.

**پادزهر سم ترامپ
دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا، هر که باشد، حتی اگر بزرگ‌ترین اقتصاد و بزرگ‌ ترین زرادخانه جهان را در اختیار داشته باشد، نمی‌ تواند هر اقدامی که می‌خواهد را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه می‌تواند آغازکننده جنگ باشد، مانند کاری که در شبه‌ جزیره کره، ویتنام، عراق و افغانستان کرد؛ اما نمی‌تواند پایان‌ دهنده جنگ هم باشد. می‌تواند بر حقوق فلسطینی‌ ها برای دستیابی به سرزمینشان پا بگذارد، اما نخواهد توانست آرایش منطقه‌ای دلخواهش را در خاورمیانه ایجاد کند.
اکنون این رئیس‌ جمهوری، از توافق چندجانبه برجام خارج شده تا بر جمهوری اسلامی فشار آورد و آن را وادار به تمکین کند. احتمالا در هفته‌های آینده، اروپایی‌ ها پیشنهادهایی تازه به ایران ارایه خواهند کرد که فحوای آنها، الحاقیه‌ هایی به سند برجام برای تامین نظر آمریکا است. اینجا همان نقطه‌ ای است که اگر از ایران پیام‌های معارض به سوی غرب فرستاده شود، تمام رشته‌های سه سال گذشته پنبه خواهد شد. پس، پادزهرِ سمی که دونالد ترامپ به سوی ایرانیان افشانده اینهاست: نخست یکپارچگی ملی در دفاع از منافع ملی و امنیت ملی، دوم نمایش وحدت حاکمیتی و معیارهای واحد در دفاع از ایران و سرانجام پشتیبانی گسترده و فراجناحی از دستگاه دیپلماسی و مذاکره‌ کنندگان.

**نقشه راه صنعت چیست؟
با خروج امریکا از برجام، ضرورت وجود یک برنامه منسجم که بتواند در شرایط دشوار آتی منابع لازم برای توسعه صنعتی را تامین و تداوم بخش حیات بنگاه های صنعتی باشد، بیش از هر زمان دیگری امری حیاتی است. برنامه ای که بتواند جوابگوی بهره برداری حداکثری از منابع محدود موجود باشد.
ضرورتی که وزیر صنعت در همین روزهای اخیر در جمع فعالان اقتصادی مشهد بدان اشاره کردند: «مشخص نیست فعالیت‌ های اقتصادی در کجای کشور راه‌ اندازی می‌ شود... مشخص نیست آیا می‌خواهیم قطعه‌ سازی را محور فعالیت‌ ها قرار دهیم یا تولیدکننده خودرو شویم؟... در صنعت پارچه نیز با وضعیت مشابهی مواجه هستیم. در واقع مشخص نیست آیا می‌خواهیم نخ باکیفیت تولید کنیم یا به تولید پنبه بپردازیم.
بر این اساس نقش محوری دولت در تدوین و اجرای هر سند ملی توسعه‌ ای و در اینجا سند راهبردی یا استراتژی توسعه صنعتی امری قطعی است. البته دولت‌ ها با مشاوره فعالان بخش خصوصی صنعتی «زیربخش‌ ها و خوشه‌ های اصلی صنعت را که دارای قابلیت رشد هستند مورد ارزیابی قرار می‌دهند. چنان‌ که شکاف‌ ها و شکست‌ های مربوط به منابع انسانی، ظرفیت‌ های فناوری و ارتباطات بیرونی را تعیین کرده و در جهت رفع این شکاف‌ها، برنامه‌ها و ابزارهایی را طراحی می‌کنند.
گذر از وضعیت دشوار امروز و فردای میهن‌ مان و فشار‌های خارجی و نیز رهایی از جاماندگی تاریخی در توسعه صنعتی جز با وجود یک برنامه راهبردی در چارچوب هدف مشخص و انگیزه‌مند کردن فعالان اقتصادی و صنعتی ممکن نیست؛ برنامه راهبردی که تنها با راهبری دولت امکان تدوین، تصویب و اجرایی شدن آن وجود دارد. امید که سختی‌ های آتی، امکان مجموع شدن اراده‌ها برای کارهای بزرگ را فراهم آورد.

**سوء تغذیه ذهنی
مدت‎هاست در محافل گوناگون صحبت از سرانه مطالعه پایین در کشور و قیاس آن با کشورهای توسعه یافته می شود. دیگر چندان خبر از آن کتاب فروشی هایی که در دهه های گذشته محلی برای فروش کتاب های استخواندار و مرجع بودند، نیست.
شاید معضل «بریده خوانی» در شبکه‌های مجازی یکی از عمده‌ترین دلایلی باشد که جامعه دیگر همچون گذشته احساس نیاز و رغبت به خواندن کتاب نداشته باشد. این امر خود، سبب سوءبرداشت و سوءتغذیه ذهنی جامعه امروز ایران شده است و نباید به آسانی از بحران بریده خوانی گذشت.
بریده‌خوانی در جامعه روز‌به‌روز گسترش پیدا می‌کند و این امر سبب درک سطحی و بعضاً نادرست از مطالب علمی و عمومی شده است.
همچنین گسترش استفاده از کتاب الکترونیکی گرچه خبری خوب است و دورنمای روشن تری از سرانه مطالعه می‌دهد، ولی اما و اگرهای زیادی دارد. معضل کتاب‌ الکترونیکی که بدون درنظر گرفتن حق چاپ و تکثیر، در دسترس عموم قرار گرفته، مضاف بر معضل عدم تمایل به‌ مطالعه در کشور، آسیب جبران‌ناپذیری به کار نشر و انتشارات وارد کرده است و ما شاهد خروج روزافزون ناشران از حیطه چاپ و نشر هستیم.
باید قبول کرد هرقدر دیرتر به فضای الکترونیکی و دنیای مجازی وارد شویم، هرقدر دیرتر تغییر رویه بدهیم، آسیب بیشتری خواهیم دید. لازم است ما در راستای نیازهای مردم و شیوه جدید زندگی، خدمات خود را ارایه دهیم. برای نمونه در زمینه عمومی و رمان، کتاب‌های صوتی می‌تواند نقش بسزایی هم در بهبود وضعیت ناشران این بخش و هم سرانه مطالعه در کشور داشته باشد.»

**استراتژی ارزی بدون برجام
خروج آمریکا از برجام با احتمال کاهش درآمدهای ارزی کشور همراه است. سیاست ارزی مطلوب باید بر مبنای این سناریو طراحی شود. ما نیازمند سیاست ارزی‌ای هستیم که قادر باشد مصارف ارزی را با توجه به صادرات نفتی به زیر یک میلیون بشکه تا پایان سال مدیریت کند. هر چند مقام ها به‌درستی اشاره کرده‌اند که فرجام برجام هنوز مشخص نیست، اما از هم‌ اکنون باید استراتژی ارزی بدون برجام را ترسیم کرد.
حتی با وجود بازگشت تحریم ها، تنها یک راه و فقط یک راه برای مدیریت کارآی منابع محدود ارزی وجود دارد؛ بازگشت به مکانیسم بازار و برای تحقق این راه باید دست صرافی ها باز شده و تسویه مبادلات تجاری به صورت غیرمتمرکز انجام شود تا بتوان به شکل بهتری از موانع تحریمی گذر کرد.
دو هدف باید برای این استراتژی در نظر گرفت: نخست تامین نیازهای اضطراری جامعه و دوم تضمین بستری برای عموم برای تامین نیازهای ارزی خود. در این چارچوب، هدف‌ گذاری قیمت ارز به‌ دلیل شوک در درآمدهای ارزی نمی‌تواند و نباید اولویت سیاست‌ گذار قرار گیرد؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیم‌های موقت و ایذایی شود که در نهایت به تحلیل رفتن ذخایر می‌انجامد؛ اما چه بستر ارزی می‌تواند این دو هدف را تامین کند؟.

**پیامدهای استراتژیک ترک برجام
مبنای تصمیم ترامپ در خروج از برجام هرچه باشد، فاقد محتوی استراتژیک ژئوپولیتیک منطقه ای است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد. طبق برجام، آمریکا متعهد به رفع تحریم های هسته ای در مقابل تعهد ایران به پذیرفتن نظارت های محکم و محدودیت هایی در برنامه هسته ای بود. او برجام را توافقی هولناک و یکجانبه به نفع ایران خواند و گفت آمریکا هیچگاه نمی بایست آن را می پذیرفت. ترامپ اعلام کرد که آمریکا تحریم های هسته ای علیه ایران را مجدد برقرار خواهد کرد. تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام ریشه در مخالفت ریشه ای آمریکا با نظام سیاسی ایران بعد از انقلاب دارد زیرا که جمهوری اسلامی ایران همواره با نظم منطقه ای تحت سلطه آمریکا مقابله کرده است.
اما برجام برای ایران یک آزمایش دیگر بود تا آمادگی آمریکا برای بهبود روابط با ایران را امتحان کند. ترامپ با خروج خود از برجام در حقیقت به ایران گفت که تعامل دو کشور ممکن نیست. این موضع ترامپ تایید موضع سیاستمدارانی است که در ایران سال ها مخالف مذاکره با آمریکا بودند زیرا که واشینگتن اساسا مخالف استقلال سیاسی، اقتصادی، امنیتی ایران بوده و بدنبال تغییر رژیم در ایران است و لذا حسن نیت ایران برای آمریکا اهمیتی ندارد.
سیاست ضد ایرانی ترامپ یک خودزنی استراتژیک برای آمریکا است. با این سیاست، آمریکا مجبور به تقویت حضور خود در منطقه ای می شود که ایران در دفع تهدیدهای استراتژیک آن، نقش کلیدی ایفاء می کند و بدون حضور ایران نیز مشکلات همچون بحران های سوریه و یمن و عراق و افغانستان هم ممکن نیست. متحدان منطقه ای ایران در عراق و لبنان و افغانستان و فلسطین و یمن که از مشروعیت ها و مقبولیت های گسترده مردمی نیز برخوردارند، تلاش های ضد ایرانی آمریکا در منطقه را برنمی تابند، ضمن اینکه بسیاری از مسیحیان این کشورها هم به ایران علاقه مندند.
مبنای تصمیم ترامپ در خروج از برجام هرچه باشد، فاقد محتوی استراتژیک ژئوپولیتیک منطقه ای است.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
**تارنمای ایرنا مقاله به نشانی http://article.irna.ir با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**1043**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام كتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۴۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ

دستگیری دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه "یو سی ال ای" در شهر لس آنجلس آمریکا/ رویترز مراسم روز جهانی کارگر در شهر هاوانا کوبا/ رویترز نصب دوش های سیار برای در امان ماندن از گرما در شهر مانیل فیلیپین/ رویترز نوشتن پیام های تشکر برای دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا روی چادرهای اردوگاه های آوارگان جنگی در شهر رفح در جنوب نوار غزه/ رویترز گل های لاله در پارکی در شهر کی یف اوکراین/ رویترز برداشتن آب از چاهی در شهر کاسارا هند/ رویترز جشنواره بین المللی سبک زندگی مسلمانان در گروزنی روسیه/ تاس جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، طی مراسمی در اتاق شرقی کاخ سفید، به جان کری، فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور آب و هوا، مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور را اهدا می کند./ POOL خانواده اسرای اسرائیلی در اختیار حماس در جریان اعتراضاتی یک بزرگراه در شهر تل آویو را مسدود کرده اند./ خبرگزاری فرانسه سفر تبلیغاتی دونالد ترامپ به شهر "فری لند" ایالت میشیگان آمریکا/ رویترز یک کلونی زنبورهای عسل روی چراغ های راهنمایی رانندگی در شهر نیویورک آمریکا اعضای کمیته اقدام مشترک باشگاه مطبوعاتی شهر کراچی پاکستان در حال برگزاری تظاهرات اعتراضی برای حقوق روزنامه نگاران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در باشگاه مطبوعاتی کراچی هستند./ زوما تظاهرات ضداسرائیلی دانشجویان در استانبول در همبستگی با اعتراات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا بر ضد نسل کشی اسرائیل در نوار غزه/ زوما پانداهای باغ وحشی در چین/ زوما گوزنی در یک مزرعه کلزا/ آلمان/ dpa خشک کردن محصول ذرت از سوی کشاورزان بنگلادشی/ زوما کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر

دیگر خبرها

  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن