Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@03:50:35 GMT

دستیارهای هوشمند چقدر مسئولیت‌پذیر هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۹۸۲۹۵

دستیارهای هوشمند چقدر مسئولیت‌پذیر هستند؟

اکنون گوگل دستیار صوتی هوشمندی معرفی کرده که می‌تواند به جای شما همه تماس‌ها و قرارها را مدیریت کند. این دستیار علاوه بر این‌که نمونه‌ای از یک هوش مصنوعی شگفت‌انگیز است، صدایی مثل صدای طبیعی انسان دارد و حتی از مکث‌های طبیعی در صحبت استفاده می‌کند. ارائه‌کنندگان این سرویس در برنامه‌ای که برای معرفی فناوری تازه خود داشتند، یک تماس تلفنی میان دستیار صوتی و آرایشگاه برقرار کردند و فرد حاضر در آرایشگاه متوجه نشد در حال صحبت با یک ربات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت اصلی این دستیار صوتی با نمونه‌های قبلی دستگاه‌های دیجیتال، شخصیت دادن به این دستیار صوتی است. هوش مصنوعی دستیار صوتی با در نظر گرفتن برنامه روزانه فرد در کنار برنامه دیگر افراد یا مکان‌هایی که قرار است به آن سر بزند، مستقل تصمیم می‌گیرد که چه برنامه‌ای چه زمانی انجام شود و با چه کسانی قرار گذاشته شود. اما این فناوری هم همچون هر فناوری تازه دیگری با چالش‌هایی روبه‌روست که هنوز پاسخ مشخصی برای آنها وجود ندارد. برای مثال هنوز مشخص نیست آیا این دستیار صوتی لزوما باید ابتدای تماس به افراد اطلاع دهد که با یک ماشین صحبت می‌کنند یا خیر. در این صورت به احتمال زیاد بسیاری از پاسخ‌دهندگان تلفن، با شنیدن جمله «شما با یک ربات صحبت می‌کنید» تماس را قطع می‌کنند.

موضوع مهم‌تر تقلید این ماشین از صدا و رفتار انسان است. در این شرایط ممکن است اعتماد به صدایی که از پشت تلفن شنیده می‌شود کمتر شود و نیاز باشد افراد حقیقی برای اثبات هویت خود راه دیگری پیدا کنند. از طرفی هنگامی که ربات‌های غیرقابل تشخیص بسیاری از مکالمات تلفنی را برقرار کنند، تعامل روابط انسانی را با مشکل مواجه می‌سازد. وقتی فردی از دستیار صوتی خود که یک ماشین بدون احساس است می‌خواهد قراری را تنظیم کند یا در یک رستوران میز رزرو کند، احتمالا به همان راحتی می‌تواند قرار را بدون احساس شرمندگی لغو کند. اینجا است که این فناوری تازه با چالش‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاقی روبه‌رو می‌شود که هنوز راه‌حلی برای مواجه با آنها نداریم.

واقعیت این است دستیار صوتی هوشمند نیز همچون هر فناوری دیگری ابتدا بسیار هیجان‌انگیز و گره‌گشا به نظر می‌رسد. اما با گذشت زمان، زوایای دیگری از موضوع مشخص می‌شود که ارائه راه‌حل برای آنها گاهی از طراحی و ساخت فناوری بیشتر زمان می‌برد. بنابراین به نظر می‌رسد با توسعه دستیارهای هوشمند و ورود گسترده آنها به حیطه مسئولیت‌های انسانی باید پروتکل‌هایی مخصوص ایجاد ارتباط با آنها تهیه شود تا مشکلات تا جای ممکن مدیریت شود.

سپیده شعرباف

دانش

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دستیار صوتی هوشمند گوگل جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۸۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه صوتی کتاب «داستان‌های پارسی» به‌تازگی توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان و انتشارات تاکسیدفتیس و سامانه صدای کتاب (bookvoice) در یونان منتشر شده است.

«داستان‌های پارسی» شامل ۹ داستان اصیل و فولکلور ایرانی برای رده سنی ۵ تا ۱۱ سال است در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) توسط انتشارات تاکسیدفتیس به زبان یونانی منتشر شد.

این کتاب که مقدمه‌ای از میخالیس مراکلیس، شخصیت نام آشنای حوزه داستانشناسی یونان را نیز در خود دارد، ضمن سادگی مفاهیم غنی فرهنگ و هنر ایرانی را به کودکان این کشور بیان می‌کند.

نسخه صوتی کتاب مذکور با صدا و روایت هنرپیشه نام آشنای یونانی پانایوتیس بویوریس، بازیگر سینما و تلویزیون یونان و از بازیگران خارجی سریال سلمان فارسی در سامانه شناخته شده کتاب‌های گویا در یونان منتشر و از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

نسخه صوتی این کتاب در یک ساعت و دو دقیقه تهیه و در استودیوی حرفه‌ای ضبط و تدوین شده است. علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران و کودکان و نوجوانان یونانی می‌توانند نسخه صوتی داستان‌های پارسی را بارگیری کرده و به این گنجینه ارزشمند ادبی دسترسی پیدا کنند و کودکانشان با ادبیات غنی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

سامانه صدای کتاب (bookvoice) به عنوان معتبرترین مرجع کتاب‌های صوتی در یونان، با همکاری هنرمندان برجسته این کشور، همواره در تلاش است تا تجربه‌ای شنیدنی و لذت‌بخش را برای مخاطبان خود رقم زند. این سامانه دارای یک سایت رسمی و برنامه‌های کاربردی برای سیستم عامل اندروید و iOS است.

کد خبر 6094349 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • یک برنامه رادیویی مرا به زندگی برگرداند
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی