Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@03:08:11 GMT

موزه خصوصی مردم شناسی در خراسان شمالی افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۷۷۷۳

موزه خصوصی مردم شناسی در خراسان شمالی افتتاح شد

محمد سویدانلویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: حدود 500 فقره از اشیای تاریخی، فرهنگی، اسناد و نسخ خطی، صنایع دستی و انواع دست بافته های داری، آرشیو موسیقی، پوشاک کرمانج و سایر وسایلی که مربوط به زندگی این قوم است، در این موزه گردآوری شده است.
وی با بیان اینکه این موزه امروز در روستای اوغاز از توابع شهرستان شیروان افتتاح شد گفت: هدف از راه اندازی آن کمک رسانی به محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی و توسعه و گسترش پیوند ملی و مذهبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سویدانلویی ادامه داد: از این طریق می توان فرهنگ و تمدن غنی خراسان شمالی را به مردم استان معرفی کرد.
وی افزود: این اداره کل آمادگی دارد به افرادی که اشیای تاریخی دارند، برای راه اندازی موزه خصوصی مجوز بدهد تا آنها بتوانند به فعالیت خود در چهارچوب قانون ادامه دهند.
وی اظهار امیدواری کرد که راه اندازی این موزه، به رونق گردشگری در منطقه گردشگری اوغاز شهرستان شیروان کمک قابل توجهی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در ادامه گفت: امسال به علت مصادف شدن ایام ماه مبارک رمضان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برنامه های این اداره کل از 24 اردیبهشت‌ ماه آغاز شد.
وی از برگزاری برنامه‌های متعددی به‌منظور بزرگداشت روز جهانی موزه و حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و افزود: نمایشگاه عکس از کاوش های باستان شناسی و بناهای مرمت شده از تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری تا سی ام همین ماه در تالار مجموعه مفخم برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این ایام برگزاری کارگاه آموزشی یکروزه آشنایی با مراحل کاوش های باستان شناسی جهت کودکان مهد کودک در مجموعه آیینه خانه،کارگاه آموزشی یکروزه آشنایی با مراحل کاوش های باستان شناسی جهت عموم و کارگاه یکروزه آشنایی با خشت و گل جهت دانشجویان معماری دانشگاه اسفراین در شهر تاریخی بلقیس در اولویت برنامه ها قرار داد.
خراسان شمالی هفت موزه دارد.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 باستان شناسی خراسان شمالی صنایع دستی و گردشگری کودکان موزه موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۷۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری