Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در سمینار «همسایگان در گفتمان سیاست خارجی مقام معظم رهبری» گفت: همسایه در غیر از همسایگی کشورها، ممکن است اختیاری یا قهری باشد، اما همسایگی در کشورها هم در مرحله حدوث و هم در مرحله بقاء، قهری است.

وی ادامه داد: ما نه حدوثاً در به وجود آمدن همسایه اختیار داریم و نه در بقاء که با همسایه زیست کنیم یا جدا شویم و یا تغییر همسایگی دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع شاید سالیان سال بگذرد و این تغییرات اتفاق نیافتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان بر اینکه؛ ایران یکی از پُر همسایه‌ترین کشورهای جهان است، گفت: با اینکه از نظر قلمرو، وسعت و مساحت از ما بزرگترها زیاد هستند، اما ایران همسایگان فراوانی دارد که مهمترین ویژگی این همسایگی در این است که مرزهای فرهنگی ما گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همگرایی در روابط با کشورهای همسایه را سیاست راهبردی ایران دانست و گفت: ایران دارای تاریخ پُر فراز و نشیبی با همسایگان است به گونه‌ای که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی برخی کشورهایی که اکنون همسایه ما هستند و جز قلمرو این اتحادیه بودند، بعد از فروپاشی به ایجاد رابطه با ایران تأکید داشتند.

وی همچنین، اظهار کرد: ایران در زُمره کشورهایی است که مرزهای فرهنگی آن بسیار فراتر از مرزهای سیاسی تعریف شده است و این دو مرز با یکدیگر قابل تطبیق نیستند و این پیوستگی‌ها موجب شده در دوره‌هایی که حتی برخی نظام‌های سیاسی  همسایه، زخم‌های عمیقی بر پیکر روابط وارد کرده‌اند پیوستگی‌های فرهنگی زخم دردناک را به سرعت ترمیم کرده‌اند.

ابراهیمی‌ترکمان نمونه‌ای از این رُخداد را در روابط ایران با عراق برشمرد و گفت: می‌توان دید که چگونه عنصر فرهنگ و اشتراکات مذهبی به سرعت توانست نقش تاریخی خود را به عهده بگیرد و زخم‌هایی که پدید آمده بود را ترمیم کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم این موضوع با برجستگی تمام خود را نشان می‌دهد. فرمایشات مکرر ایشان در خصوص بسط روابط و اولویت دادن با همسایگان موید همین معناست.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ بستر مناسب توسعه روابط بین ملت‌هاست، گفت: ایران یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های دنیا به ویژه در زمینه‌هایی چون شعر، ادب و هنر است و از حیث داشته‌های فرهنگی جزو سرآمدترین کشورها است. از همین روست که در منظومه فکری و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر این موضوع که باید روابط ایران با همسایگان تقویت شود، تأکید شده است.

ابراهیمی‌ترکمان ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های وزارت امورخارجه در سال‌های اخیر برای توسعه روابط ایران با همسایگان، بر ضرورت تداوم این دور از جلسات تخصصی تأکید کرد و گفت: این گونه جلسات باید تکرار شود تا به عنوان استراتژی روابط ما با این کشورها به اجرا درآید.

بنابر اعلام این خبر، سمینار «همسایگان در گفتمان سیاست خارجی مقام معظم رهبری»  ۲۴ اردیبهشت‌ماه با هدف بررسی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در منطقه اوراسیا و با محوریت سیاست خارجی، سیاست همسایگی، رویکرد فرهنگی ـ تمدنی و ژئوپلیتیک راهبری منطقه اوراسیا با حضور اساتید دانشگاه و دیپلمات‌های مرتبط با این حوزه در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد.

کد خبر 4297079 مهرنوش محمدزاده

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سیاست خارجی مقام معظم رهبری علوم انسانی علوم اسلامی معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه علوم انسانی اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امام زمان حضرت مهدی عج فلسفه نمایشگاه کتاب تهران قرآن شیعه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مسابقات قرآنی رونمایی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۵۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشور‌ها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.

رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.

رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

در این دیدار خانم «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر دکتر رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال ۱۸۶۴ تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • مریم نواز شریف: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهم گرفت
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است