Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين-ايرنا-کارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا قزوين، پيشروي به سمت کشاورزي مدرن و توجه به حوزه پيگشيري را بهترين راهکار براي کاهش خسارات ناشي سرمازدگي و همچنين خشکسالي عنوان کردند.

يکي از بحران ها و چالش هايي که در دهه هاي اخير با وقوع تغييرات اقليمي کشور ما را درگير خود کرده، کاهش نزولات آسماني و در نتيجه افت منابع آبي بوده که راهکار موثري براي آن ارائه و اجرايي نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون شک در برخورد با بحران کم آبي که خسارت هاي زيادي نيز در ساليان گذشته بر محصولات و زمين هاي کشاورزي و مزروعي ما وارد ساخته راهکارها و برنامه هاي جامع و مدوني همچون برخي از ساير کشورهاي جهان که با اين پديده روبرو هستند، وجود دارد که بايد به طور جدي به آن پرداخته شود.
در اين راستا، ميزگرد بررسي راهکارهاي کاهش خسارت ناشي از سرمازدگي در بخش کشاورزي در پي بروز خسارات بي سابقه به باغ هاي قزوين در فروردين ماه امسال توسط خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) اين استان برگزار شد.
در اين ميزگرد، روش راه هاي پيشگيري و کاهش خسارت ناشي از سرمازدگي به محصولات کشاورزي، به ويژه باغي مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
کشت ارقام مقاوم به سرما و گرما و ديرگل ده، لزوم تجهيز باغ ها به وسايل کنترل و تنظيم دما، اختصاص اعتبار به منظور بهسازي وضعيت باغ ها و اصلاح آنها، بازنگري در برخي دستورالعمل هاي مرتبط با بيمه، فرهنگ سازي براي گسترش پوشش بيمه محصولات کشاورزي و فراگير شدن بيمه پايه از جمله مسايل و موضوعات عنوان شده در اين ميزگرد خبري بودند.
اين ميزگرد خبري با حضور علي کلانتري مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي استان قزوين، علي اکبري مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي قزوين، علي همت زاده مسئول مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي قزوين و رضا ردايي کارشناس مسئول مديريت بحران استانداري قزوين برگزار شد.
** سرما، خسارت بي سابقه اي به کشاورزي قزوين وارد کرد
مدير مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي قزوين گفت: سرماي اواخر فروردين ماه خسارت بي سابقه اي به کشاورزي استان وارد ساخت و در سطح کشور نيز 22 استان را تحت تاثير خود قرار داد.
علي همت زاده افزود: برآوردها نشان مي دهد سرماي اخير يک هزار و 881 ميليارد تومان به کشاورزان استان خسارت وارد کرده که از اين ميزان يکهزار و 745 ميليارد تومان مربوط به بخش باغي و بقيه نيز مربوط به بخش زراعي بوده است.
وي اضافه کرد: بيشترين خسارت با 727 ميليارد تومان مربوط به تاکستان است و پس از آن قزوين با 622 ميليارد تومان، البرز 141 ميليارد تومان، بويين زهرا با 141 ميليارد تومان،آبيک با 96 ميليارد تومان، آوج با 87 ميليارد تومان و البرز با 71 ميليارد تومان در رديف هاي بعدي قرار گرفتند.
همت زاده گفت: به لحاظ محصول نيز بيشترين خسارت مربوط به باغ هاي انگور، گيلاس، گردو، هلو،شليل، فندق و ذغال اخته و بادام بوده است.
اين مسئول يادآور شد: سرمازدگي در 15 سال اخير بيشترين ميزان خسارت را به بخش کشاورزي استان وارد کرده که البته آسيب هاي امسال در اين رابطه بيش از سال هاي قبل گزارش شده است.
وي در خصوص تمهيدات صورت گرفته به منظور کاهش خسارت سرمازدگي به بخش کشاورزي در قزوين و امکان پيش بيني بلاياي طبيعي، گفت: در سال هاي گذشته با همکاري با سازمان هواشناسي، مرکز پيش بيني ويژه هواشناسي کشاورزي در استان راه اندازي شد تا داده هاي مربوط به آب و هوايي به شکل مرتبط و از 3 تا 5 روز قبل براي اقدام لازم به منظور پيشگيري و يا کاهش خسارات به کشاورزان ارايه شود.
همت زاده اظهار کرد: در خصوص سرمازدگي اواخر فروردين نيز هشدار و اطلاعيه هاي لازم به کشاورزان استان ارايه شد اما شدت زياد سرما، اقدامات انجام شده در اين خصوص را کم رنگ و يا بي اثر ساخت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان پس از سرمازدگي و بروز خسارت، کشاورزان باغ ها و مزارع خود را رها نکنند، افزود: مقابله با سرمازدگي محصولات کشاورزي به جهت حفظ اشتغال موجود در اين بخش و همچنين تامين امنيت غذايي و جلوگيري از وابستگي به بيگانگان موضوع مهمي است که نبايد به سادگي از آن عبور کنيم.
همت زاده با بيان اينکه سياست دولت براي جبران خسارت وارده به بخش کشاورزي استفاده از ظرفيت صندوق بيمه است، اظهار کرد: دولت سالانه در اين خصوص اعتبارات قابل توجهي تخصيص مي دهد که البته به نظر مي رسد با توجه به افزايش بي سابقه خسارت ناشي از سرمازدگي در اين خصوص بايد شاهد ابتکارات و تصميمات جديدي نيز باشيم.
وي افزود: با اقدام هاي ياد شده بايد ضمن تقويت مکانيزاسيون و مدرن سازي باغ ها، مقاومت آنان را در مقابل بلايايي چون سرمازدگي و خشکسالي افزايش دهيم.
**پيش بيني 560 هزار تن افت محصول در باغ هاي قزوين به دليل سرمازدگي
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي قزوين نيز گفت: براساس برآورد 85درصد از باغات استان اعم از محصولي و درختي در پي سرمازدگي اواخر فروردين امسال دچار خسارت شده اند.
علي اکبري با بيان اينکه استان قزوين از 73 هزار و 388 هکتار باغ برخوردار است، افزود: ميزان توليد محصولات باغي استان در شرايط عادي 590 هزار تن برآورد مي شود که به دليل سرمازدگي امسال پيش بيني مي کنيم اين رقم 560 هزار تن افت داشته باشد و امسال از باغات استان مي توان تنها حدود 30 هزار تن ميوه برداشت کرد.
وي اظهار داشت: البته از سوي سازمان جهاد کشاورزي قزوين و ستاد تنظيم بازار تمهيداتي انديشيده شده تا به دليل کاهش بي سابقه توليد ميوه، با وارد کردن آن از نقاط ديگر تغيير محسوسي در بحث قيمت ها نداشته باشيم.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي اضافه کرد: متاسفانه سال آينده نيز با مشکل باردهي درختان روبرو هستيم زيرا سرمازدگي امسال بر توليد ميوه باغ هاي استان در سال بعد نيز تاثير منفي خواهد گذاشت.
اکبري اضافه کرد: يکي ديگر از چالش بعدي ما اين است که در چنين وضعيتي که باغ هاي استان ميوه ندارند و کشاورزان از داشتن محصول بي بهره هستند بايد مراقبت هاي بيشتري از درختان خود داشته باشند که اين موضوع مستلزم صرف هزينه است.
وي بيشترين خسارت سرما را مربوط به باغات انگور دانست و گفت: با توجه به جوانه هاي جديد و ثانوي بوته اين محصول مي توان اميدوار بود تا با مراقبت هاي ويژه امسال از محصولات آن بهره برداري کنيم اما اين مساله براي ساير محصولات باغي امکان پذير نخواهد بود.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي قزوين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه روش هايي در دنيا وجود دارد که با به کارگيري آنها مي توان تا 70 درصد خسارات ناشي از سرمازدگي در بخش کشاورزي را کاهش داد،افزود: استفاده از هيترهاي پشت تراکتور، ماشين هاي مولد باد، چاهک معکوس و متحرک، آبياري در زمان سرما، مه پاشي آب گرم از روش هايي است که در کشورهاي پيشرفته به منظور مقابله با سرمازدگي محصولات از آنها استفاده مي کنند.
**مدرن سازي باغ هاي کاهش دهنده خسارات سرمازدگي
اکبري، مدرن سازي باغ ها را در کاهش خسارت سرمازدگي موثر دانست و ادامه داد: داربستي کردن باغات انگور و استفاده از روش هاي آبياري مدرن مي تواند در اين راه بسيار تاثيرگذار باشد.
وي اضافه کرد: هم اکنون از 32 هزار هکتار باغ هاي انگور استان که بيشتر آنها در شهرستان تاکستان قرار دارند، چهار هزار و 500 هکتار آن داربستي شده و در اين زمينه نيازمند هدايت کشاورزان به سمت مدرن سازي باغ ها هستيم.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي با بيان اينکه زودگل ده بودن درختان و گرم شدن هوا در اسفند ماه و سرد شدن در فروردين عامل اصلي در ايجاد خسارات است، اظهار کرد: بنا داريم تا با تامين مالي از محل اعتبارات حوادث غيرمترقبه براي باغداران قزويني وسايل و دستگاه هايي چون کاهنده سرما و ماشين هاي مولد باد تهيه کنيم و همچنين باغداران را به ارقام مقاوم و ديرگل ده مجهز کنيم تا آسيب ديدگي استان در برابر سرما کاهش يابد.
وي با اشاره به ابتکار تشکيل بيمه پايه محصولات کشاورزي براي چند محصول استراتژيک، اظهار کرد: به نظر مي رسد اين اين امر بايد دامنه بيشتري به خود بگيرد تا کشاورزان بيشتري امکان استفاده از اين نوع را داشته باشند.
وي در پاسخ به سوال ايرنا در رابطه با اينکه چرا نسبت به کل جمعيت باغداران عده کمي از آنها نسبت به بيمه نمودن محصول و درختان خود اقدام مي کنند، اظهار کرد: براي جا انداختن فرهنگ بيمه بين کشاورزان بايد مشوق هايي را مانند کاهش پرداخت حق بيمه پس از چندسال مانند بيمه خودرو در نظر گرفت و همچنين غرامت کشاورزان نيز به موقع و سروقت پرداخت شود.
**مديريت بحران در بخش کشاورزي نيازمند ترويج فرهنگ بيمه
يک کارشناس مسئول اداره کل مديريت بحران استانداري قزوين نيز در اين نشست گفت: پس از سرمازدگي بي سابقه فروردين ماه گذشته و با توجه به عمق فاجعه وارد شده به محصولات کشاورزي، بلافاصله مديريت ستاد بحران استان جهت ارزيابي ميزان خسارت هاي وارد شده و تمهيدات لازم براي پرداخت غرامت به محصولات بيمه شده، تشکيل شد.
رضا ردايي با بيان اينکه مديريت بحران در بخش کشاورزي نيازمند ترويج فرهنگ بيمه است، اظهار کرد: علاوه بر پرداخت غرامت به محصولات بيمه شده مي توان با ارايه تسهيلات کم بهره و استمهال بدهي به کشاورزان آنان را براي احياء باغ ها و مزارع خود کمک کرد که در اين خصوص بايد منتظر تصميم مسئولان کشوري ماند که البته در اين رابطه اعتباراتي از محل صندوق توسعه ملي در نظرگرفته شده است.
ردايي گفت: در هشت سال گذشته حوادث غيرمترقبه زيادي در استان مانند سيل، زلزله و رانش زمين حادث شده اما رقم خسارت هاي وارد شده کمتر از خشکسالي و سرمازدگي به بخش کشاورزي بوده است.
کارشناس مديريت بحران استانداري قزوين از بيمه پايه به عنوان يک ابتکار بسيار خوب براي پرداخت غرامت به محصولات کشاورزي استراتژيک باغي و زراعي در کشور ياد کرد و گفت: اميدواريم با تلاش برخي دستگاه هاي ذيربط مانند جهاد کشاورزي و تلاش رسانه ها بتوانيم شاهد ترويج اين نوع بيمه در بين کشاورزان استان باشيم.
وي اظهار کرد: در صورتي که بيمه پايه، فراگير و نهادينه شود در مواقعي چون بروز خسارات سنگين ناشي از خشکسالي و سرمازدگي کشاورزان دغدغه چنداني در خصوص وارد شدن خسارت و آسيب به خود را نخواهند داشت.
ردايي اظهار کرد: در حال حاضر بيمه پايه مربوط به چند محصول اساسي است اما اين بيمه مي تواند حالت منطقه اي نيز داشته باشد تا محصولاتي که در يک منطقه و استان داراي مزيت هستند نيز از خدمات اين بيمه بهره مند شوند.
اين کارشناس مديريت بحران جبران خسارت ناشي از برخي حوادث غيرمترقبه در جهان را با مشارکت دولت، بيمه و بهره بردار دانست و گفت: متاسفانه اين نگاه در کشور ما چندان مرسوم نبوده تا جايي که هنگام بروز بلايا همگان از دولت انتظار جبران خسارت ها را دارند.
کارشناس مديريت بحران استانداري قزوين با بيان اينکه براي جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه در دنيا سه ضلع دولت، بيمه و بهره بردار مشارکت دارند،افزود: در کشور ما اين تصور چندان مرسوم نيست و در هنگام بروز بلايا همگان از دولت انتظار دارند تا تمامي خسارات را جبران کند.
وي با تاکيد بر کشاورزي مدرن جهت کاهش خسارت ها در زمان وقوع حوادث و نيز افزايش بهره وري، افزود: بايد با برنامه ريزي هاي اقتصادي دقيق و اصولي و توجيه بهره برداران حوزه کشاورزي مبني بر تخصيص بخشي از درآمدهاي خود به بيمه محصولات، شرکت هاي بيمه اي را نيز متعهد به انجام وظايف خود در کمترين زمان ممکن کنيم تا هنگام بروز حوادث با مشکلات اساسي و بحراني روبرو نشويم.
وي با بيان اينکه بايد به سمت کشاورزي مدرن برويم تا خسارات مربوط به اين بخش کاهش يافته و بهره وري در اين حوزه افزايش يابد، اظهار کرد: اگر برنامه ريزي اصولي و پيش بيني مناسبي در فعاليت هاي اقتصادي از جمله کشاورزي وجود داشته باشد، بهره برداران بايد بخشي از درآمد خود را صرف بيمه کنند و شرکت هاي بيمه اي نيز به تعهدات خود به طور کامل عمل نمايند تا در هنگام بروز حادثه به مشکلات اساسي و بحراني برنخوريم.
ردايي با بيان اينکه نبايد تنها هنگام بروز حوادث در فکر جبران خسارت ها باشيم، اظهار کرد: براي پيشگيري از وقوع خسارت ناشي از سرمازدگي و خشکسالي به نظر مي رسد استفاده از متخصصان و نخبگان جهت ارائه راهکارهاي جديد مي تواند راهگشاي بسياري از معضلات و مشکلات حوزه کشاورزي ما باشد.
**15 درصد محصولات باغي قزوين بيمه هستند
مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي استان قزوين نيز در اين ميزگرد گفت: در حال حاضر 15 درصد محصولات باغي و 25 درصد محصولات زراعي استان تحت پوشش بيمه قرار دارند.
علي کلانتري در خصوص خدمت جديد اين صندوق با راه اندازي بيمه پايه، گفت: اين صندوق در سال زراعي 96-97 با بهره گيري از طرح و پيشنهاد قزوين بيمه جديدي را به نام بيمه پايه را ابداع و راه اندازي کرد.
وي، بيمه پايه را تنها مربوط به محصولات شاخص کشاورزي دانست و يادآور شد: با توجه به اينکه سهم پرداخت دولت در بيمه پايه 75 تا 80 درصد است، اين بيمه براي جبران خسارت در مواقع حساس کمک حال بسيار خوبي براي بخش کشاورزي محسوب مي شود.
وي اضافه کرد: در شرايطي که کشاورزان با خسارت هاي سنگين و کمرشکن ناشي از بلاياي طبيعي مانند سيل، خشکسالي و سرمازدگي روبرو مي شوند، بدون حمايت هاي لازم قادر به ادامه فعاليت و احياي باغ هاو مزارع خود نخواهند بود.
وي با بيان اينکه اين نوع بيمه براي مواقعي که خسارات قابل توجه و بسيار زيادي به کشاورزان وارد مي شود تهيه شده است،افزود: در چنين شرايطي کشاورز بدون حمايت هاي لازم قادر به ادامه فعاليت و احياي باغات يا مزارع خود را نخواهد داشت بنابراين نياز به حمايت بيمه اي خاصي دارد که آنرا در قالب بيمه پايه تعريف کرده ايم.
کلانتري با بيان اينکه بيمه پايه فعلا به محصولات باغي که توليد آنها در کشور عمده و بالا هستند اختصاص دارد، اضافه کرد: در شرايطي که خسارات وارد شده به کشاورز بيش از 70 درصد باشد پس از تاييد ارزيابي ها و کارشناسي ها واجدان شرايط در سه محصول باغي انگور، سيب و پسته که به شکل کشوري تعيين شده اند، غرامت پرداخت مي شود.
وي، بيمه پايه را حاصل تجربيات بدست آمده در حوزه بيمه کشاورزي دانست و اظهار کرد: در محصولات زراعي گندم و همچنين در حوزه دام صنعتي و روستايي و طيور نيمچه گوشتي و مادر گوشتي و تخم گذار نيز شاهد ارايه خدمات بيمه پايه به فعالان و بهره برداران بخش کشاورزي هستيم.
کلانتري با اشاره به پرداخت 334 ميليارد ريال به 21 هزار بهره بردار بيمه شده بخش باغي استان، گفت: امسال به ازاي هر هکتار باغ انگور 750 هزار ريال حق بيمه تعيين شده بود که در صورت وارد شدن هرگونه خسارت براساس تعاريف بيمه پايه، 51 ميليون ريال غرامت به کشاورز بايد پرداخت شود
مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي استان قزوين ادامه داد: در حوزه زراعي نيز 88 هزار هکتار از اراضي استان تحت پوشش قرار دارند که در خصوص پرداخت خسارات مربوط به اين حوزه بررسي ها در حال انجام است.
کلانتري اظهار کرد: در مجموع 44 محصول باغي و زراعي مي توانند تحت پوشش بيمه قرار بگيرند که از اين ميان در سطح استان قزوين بيشتر محصولات بيمه شده مربوط به گندم آبي و ديم، کلزا، انگور، زيتون، پسته، گردو، گيلاس و سيب محدود مي شود.
**تمهيدات لازم براي پرداخت غرامت به کشاورزان قزويني اتخاذ شده است
وي با بيان اينکه تدابيري انديشيده شده تا پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت ديده زودتر انجام شود، اظهار کرد: در خصوص خسارات مربوط به تنه درختان باغ هاي استان مربوط به سرمازدگي فروردين ماه نيز در حال ارزيابي و برآورد هستيم.
مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي قزوين با بيان اينکه بايد ترويج بيمه در بين کشاورزان همچنان دنبال شود،از افزايش استقبال باغداران و مزرعه داران استان از پوشش بيمه اي محصولات خود خبر داد و گفت: سال گذشته هشت هزار و 800 هکتار باغ در استان تحت پوشش بيمه قرار داشت که اين رقم در سال زراعي جاري به 13 هزار و 300 هکتار افزايش يافته است.
کلانتري اظهار کرد: در کنار تقويت پوشش بيمه مي توان براي پيشگيري از کاهش خسارات به باغداران از شيوه هاي نوين در حوزه کشاورزي استفاده کرد که بهره گيري از دستگاه هاي مولد باد براي جلوگيري از خسارات ناشي از سرمازدگي موثر است.
3013/6012
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و ادامه آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر