Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:26:40 GMT

تشریح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۱۷۰۳

تشریح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران

نشست تشریح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در این موزه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این نشست گفت: پس از سال‌ها که نوید تعمیر این موزه را داده بودیم این مهم امروز به سرانجام رسید. پس از ۴۰ سال که از ساخت این موزه می‌گذرد یکسری نیازهای فوری بود که باید به آن‌ها رسیدگی می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیگیری جدی توسط دولتمردان به ویژه دولت دوازدهم، مشاورهای خوبی برای این کار انتخاب شد.

او ادامه داد: ما نیازهای مورد نظر را با دفتر عمرانی وزارت ارشاد مطرح کردیم، از جمله افزایش (ظرفیت محل نگهداری) گنجینه. زیرا گنجانش آن در ابتدا برای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نوع اثر بود اما در حال حاضر باید برای بیش از ۴۰۰۰ اثر طراحی شود. نور، رطوبت و دما از جمله موارد دیگری بود که مطرح شد.

در ادامه، مجید ملانوروزی –مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد- اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر تهران همواره به دلیل فرم معماری و گنجینه آن حائز اهمیت بوده است. به نظرم اهالی رسانه می‌توانند هر ۱۰ روز یک گزارش از بازسازی این مکان داشته باشند.

او با بیان اینکه تا به حال دو بار مرمت در این موزه انجام شده است، اظهار کرد: اولین بار در دهه ۷۰ کفپوش‌ها مورد تعمیر قرار گرفت و در دهه ۸۰ سقف‌های موزه مرمت شد که این کار شتابزده بود و تأثیری در نم نداشت. از این رو نیاز است برخورد جدی‌تری در این زمینه انجام شود.

ملانوروزی بیان کرد: ما این موضوع را به جد دنبال کردیم و در این زمینه به رئیس جمهور نامه نوشتیم. نمایشگاهی که قرار بود از آثار گنجینه در برلین و رم برگزار شود نیز برای درآمدزایی همین کار بود. برای شروع تعمیر موزه چند موضوع مطرح بود. برخی معتقد بودند برای اینکه گنجینه را وسعت بدهیم برخی از آثار به کتابخانه ملی برده شود اما ما در موزه با اصرار گفتیم حتی یک برگ هم از اینجا خارج نشود. با وجود اینکه مشکل بود موزه را تعمیر کنیم اما برای اینکه کمتر سوءظن پیش بیاید موزه هنرهای معاصر را شش ماه تعطیل کردیم.  

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی اضافه کرد: قرار شد در ابتدا دو گالری مرمت شود و آن‌ها را با حفظ امنیت برای حفاظت آثار در نظر بگیریم و در ادامه پایش نور، رطوبت صورت بگیرد و ریل‌ها بازسازی شوند و آثار به گنجینه برگردند.

او بیان کرد: این نگرانی وجود داشت که این اثر ملی و فاخر (موزه هنرهای معاصر) صدمه ببینند و تغییر فرم داده شود از طرف موزه و معاونت هنری از گروه‌ها و شرکت‌ها برای این تعمیر دعوت شد. شرکت‌ها طرح‌هایشان را ارائه کردند و شورایی در نظر گرفته شد که بر این موضوع نظارت داشته باشد.

ملانوروزی همچنین از مستندسازی مراحل بازسازی موزه خبر داد و گفت: موزه هنرهای معاصر، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و شرکت پیمانکار کار مستندسازی را به شکل عکس و فیلم انجام می‌شود.

در ادامه این نشست که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد از طرف این موزه اعلام شد که اهالی رسانه هر وقت که بخواهند می‌توانند از روند بازسازی آن گزارش تهیه کنند.

سپس مسعود معمار -رئیس اداره نظارت بر طرح‌های معماری وزارت ارشاد- گفت: من از اواخر سال ۹۲ که در این سمت بودم از مکان‌ها و بناهای ارزشمندی مانند موزه هنرهای معاصر و تئاترشهر بازدید داشتم و شرایط آن‌ها را بررسی کردم. درزمان تحویل موزه مشکلاتی وجود داشته و در طول ۴۰ سال نیز به دلیل اینکه خیلی خوب نگهداری نشده است نیاز بود آن را بدون صدمه به اصل بنا بازسازی کنیم. در سال ۹۳ مشکل جدی برودتی موزه را حل کردیم. بازسازی برق اضطراری و سینماتک نیز از جمله کارهایی بود که به فراخور اعتبارمان انجام دادیم و هیچ کدام به موزه آسیب وارد نکرده است.

او در ادامه بیان کرد: با پیگیری از معاونت هنری و همه دولتمردان که دغدغه این موضوع را داشتند خواستیم اعتبار لازم را داشته باشیم که همه کارها را یکجا انجام بدهیم. تا اواخر سال گذشته اعتبار اختصاص پیدا نکرد اما بعد که این اعتبار در اختیار ما قرار گرفت مشاور واجد شرایط و پیمانکار این طرح انتخاب شد و امیدواریم کار بازسازی موزه هنرهای معاصر تا پایان شهریورماه تمام شود.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های معماری وزارت ارشاد گفت: مانند دوره بازسازی تئاترشهر خواستیم به ما نمایندگانی را معرفی کنند که به ما مشورت بدهند که در پایان کار هنرمندان راضی باشند. ما معتقدیم نباید به اصل اثر آسیبی وارد شود.

در بخش بعدی، احمد طالبی‌نژاد –مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر- با بیان اینکه این کار هم بازسازی و مرمت نیست و هم هست، گفت: این بنا یک بنای معاصر است و ۴۰ سال بیشتر از عمرش نمی‌گذرد. برخورد با یک بنای معاصر هم می‌تواند ساده و هم می‌تواند پیچیده باشد. ما با یک اثر تاریخی که معماری آن را ندانیم و نشناسیم مواجه نیستیم، کافی است زبان آن بشناسیم و از نظر ساختاری بدانیم چه کاری انجام دهیم.

او ادامه داد: در این سال‌ها بنای موزه یکسری الحاقات داشته که باید بنا را از آن‌ها پاک کنیم. همچنین باید یکسری نواقص را مانند مشکلات رطوبتی رفع کنیم. این بنا مسئله جدی ندارد و سازه آن پابرجاست. اتفاقاتی که در آن افتاده جزئی است مانند پوسیدگی لوله که باید عوض شود. در زمانی تعمیرات عجولانه‌ای انجام شده مانند تعمیر بام موزه که باید کاملا برداشته شود تا به عایق رطوبتی برسیم و دوباره آن را به شکل اولش برگردانیم. ورق‌های مسی آسیب دیده اما پس از تعمیر سقف در مقابل رطوبت و حرارت عایق خواهد شد.

طالبی‌نژاد بیان کرد: موضوع بعدی توجه به اصالت سبک بناست که باید با زبان خودش با آن مواجه شویم و الحاقات را رفع کنیم. اگر بخواهیم چیزی را به موزه اضافه کنیم باید به سبک خودش باشد.

او اظهار کرد: ساماندهی موضوع بعدی ماست. با زبانی که خود بنا دارد به راحتی به ما می‌گوید چه چیزی کجا می‌تواند باشد. همه چیز در این ساختمان واضح و روشن است. قرار نیست در گالری‌ها اتفاق بیفتد بلکه ساماندهی در بخش پشتیبانی، گنجینه و اداری خواهد بود.

مشاور این طرح همچنین گفت: مسئله مهم ما افزایش (ظرفیت) گنجینه است. ما نمی‌توانیم بیش از حد ظرفیت ایجاد کنیم بلکه حداکثر با ارفاق می‌تواند تا ۵۰ درصد به گنجینه این موزه اضافه شود. اما ظرفیت بیش از این نیست. این موضوع ساماندهی می‌شود و با سیستم‌های جدید الکترونیک و پیشرفته انجام خواهد شد.

ملانوروزی در بخش بعدی این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با معمار اصلی موزه (کامران دیبا) برای این بازسازی صحبت شده است، یا نه؟ اظهار کرد: در این سال‌ها او را در جشنواره‌های مختلف دیده‌ایم و دغدغه‌هایش را می‌دانیم. مانند کفپوش، آرم موزه و یا قرنیزهای کنار گالری‌ها. اگر نیاز باشد او در جریان هست و ما از پیمانکار موزه نیز نقشه را گرفته‌ایم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام موزه هنرهای معاصر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۱۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

به گزارش خبرگزاری مهر، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در ۲ بخش صحنه ای و خیابانی از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۴ روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093882 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره «طنز پهلو» در زادگاه پدر طنز معاصر ایران
  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد