Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین روز از کارگاه مشورتی «نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی» به پایان رسید تا گزارش راهبردی این حوزه آماده و به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود.

به گزارش ایسنا، مازیار آلِ داود ـ فعال گردشگری ـ در دومین روز  کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد: صنایع دستی ما به دو گروه تقسیم می‌شود، گروهی از آن در شهر و گروه دیگر در روستا تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقامتگاه من در روستای گرمه قرار دارد که جزو استان اصفهان است، اما قلمزنی که در شهر اصفهان انجام می‌شود در روستا تولید نمی‌شود.  

او  اضافه کرد: ایجاد اشتغال یکی از اتفاقات خوبی است که در کنار بوم‌گردی شکل می‌گیرد پس بهتر است شبکه‌هایی داشته باشیم که محصولات صنایع دستی شهرها و روستاهای دیگر هم در یک منطقه عرضه شود. شاید گردشگران فرصت نکنند از همه شهرهای ایران دیدن کنند، اما با عرضه صنایع دستی مناطق دیگر، برای سفر به آن نقطه‌ها ترغیب شوند. چه ایرادی دارد صنایع دستی منطقه کویر در کردستان هم عرضه شود؟  

آلِ داود همچنین به ایجاد خانه‌های صنایع دستی در هر روستا اشاره کرد و افزود: علاقمندان به این حوزه می‌توانند در خانه‌های صنایع دستی فعالیت کنند و محصولات تولید شده را به گردشگران هم عرضه کنند.  

مهمترین معضل حوزه صنایع دستی

مهدی محتشمی ـ تولید کننده شعر بافی ـ نیز  در این برنامه اعلام کرد: مهمترین معضل در حوزه صنایع دستی فروش است. اگر بتوانم محصول تولیدی‌ام را بفروشم می‌توانم دوباره تولید کنم و به این کار ادامه دهم. تورهای گردشگری زیادی از کاشان دیدن می‌کنند و اگر راهنمایان تور ملزم شوند گردشگران را برای بازدید و خرید به کارگاه‌های صنایع دستی بیاورند، کار مهمی در این زمینه انجام داده‌اند.  

او بیان کرد: من معتقدم هر شهر  و منطقه‌ای باید صنایع دستی خاص همان منطقه را تولید و عرضه کند. متاسفانه نگاه ما به صنایع دستی در بسیاری مواقع مالی است و هنری نیست. ما میراث‌دار نیاکان‌مان هستیم و نباید مثلا کارگاه شعربافی را به حوله‌بافی تبدیل کنیم.  

راه طولانی در پیش داریم 

پورنگ پورحسینی ـ کارشناس معاونت صنایع دستی- نیز درباره جمع‌بندی کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهروه‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اظهار کرد: در این کارگاه دیدگاه‌های قابل توجهی از نمایندگان ذی‌نفعان درباره چالش‌ها، فرصت‌ها و اقداماتی که برای بهبود بهره‌وری صنایع دستی در بستر اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد، دریافت شد.  

او ادامه داد: بعد از آن شروع به پردازش این اطلاعات می‌کنیم. گروه کاری تشکیل می‌دهیم و در سه هفته آینده گزارش راهبردی را آماده و به معاون صنایع دستی ارائه می‌دهیم تا اگر کیفیت مناسب را داشت تقدیم ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شود، اما این کار نقطه شروع ما است و راه طولانی در پیش داریم. آنچه لازم داریم ارائه کتابچه باز طراحی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر مبنای پیشینه بهره‌برداری از صنایع دستی و هنرهای بومی است که ممکن است به ماه‌ها بررسی نیاز داشته باشد.  

به گزارش ایسنا، کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهروه وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی از روز گذشته ٢٤ اردیبهشت ماه در مجموعه گردشگری و بوم گردی خونه نقلی کاشان برگزار و  با حضور فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی امروز به پایان رسید.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بوم گردی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر

صنایع‌دستی استان کردستان جلوه‌گر هنر دستانِ مردان و زنان کردستانی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، صنایع‌دستی گنجینه‌ای پنهان از سرپنجه هنرمندان در استان کردستان است که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه حفظ شده‌ تا به مردمان روزگار امروز به یادگار برسد. صنایع‌دستی امروزه نه‌تنها برای برطرف کردن نیازها، درآمدزایی و خرید و فروش نیست، بلکه نماد تاریخ، فرهنگ، تمدن و نوع سبک زندگی اقوام مختلف کشور است. 

صنایع‌دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه، همواره مورد توجه است. به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح است.

صنایع دستی استان کردستان عبارتند از: نازک‌کاری چوب، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی نمدمالی و ساخت محصولات چرمی و چوبی؛ دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است که در بیشتر نقاط شهری و روستایی کردستان تهیه می‌شود. زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است. نازک کاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی، بشقاب و آجیل خوری است.

هنر نازک کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب‌های طبیعی است که با ظرافت خاص در کنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن قطعات بسیار ظریف چوبی همانند قلمدان و سایر محصولات می‌شود. علاوه بر نازک کاری، اروسی سازی، منبت و معرق سنندج نیز از شهرت و اعتبار برخوردار است.

در ادامه گزارش تصویری خبرنگار تسنیم از تولیدات صنایع دستی و هنر فعالان این عرصه در مرکز استان کردستان را ببینید، این دست‌ساخته‌ها با سرپنجه هنرمندانه بانوانی ساخته شده‌ که سعی داشته‌اند در تأمین نیازهای اقتصادی و معیشتی خانواده خود سهیم باشند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند