Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره آثار مناسبتی سیما در ماه رمضان اظهار کرد: مردم در ماه رمضان عادت کرده‌اند، سریال‌های تلویزیونی تماشا کنند. این اتفاق نیز به یک یا چند سال اخیر محدود نمی‌شود، بلکه طی چند دهه گذشته همیشه در ایام ماه مبارک رمضان بزرگترین سرگرمی مردم بعد از افطار تماشای سریال‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کرد و این مسئله تولید انبوه این دست کارهاست.

وی افزود: من بالا رفتن کمیت تولیدات ماه رمضانی را به خودی خود عاری از اشکال می‌دانم، چون وقتی تولید بالا می‌رود حق انتخاب برای تماشاگر نیز افزایش پیدا می‌کند. در ضمن بالا رفتن کمیت باعث می‌شود تا مردم تمام وقت خود را پای تلویزیون بگذراند و دیگر به سمت برنامه‌های ماهواره نروند؛ برنامه‌هایی که نه تنها دستاورد اخلاقی ندارد، بلکه به نوعی ضررهای فراوانی را به جامعه ما تحمیل می‌کند.

بازیگر سریال «سفر سبز» با بیان این‌که رشد کمی هیچگاه امتیازی کافی برای تولیدات تلویزیونی محسوب نمی‌شود، بیان کرد: متاسفانه روند رو به رشد سریال‌های ماه رمضان تنها در شکل کمی خود باقی مانده است و ما نشانی از ارتقای کیفی در این کارها نمی‌بینیم. برای همین وقتی مردم با من حرف می‌زنند دائماً از دلیل عدم تولید کارهای خوبی چون «او یک فرشته بود»، «اغما» و... از من سوال می‌کنند. این کارها که مخاطبان فراوانی داشت، تنها یک سرگرمی صرف نبود، بلکه تاثیرگذاری آن نوعی جریان‌سازی را در کشور به همراه آورد.

توکلی درباره دستاورد آثار ماورایی در تلویزیون گفت: ممکن است عده‌ای تصور کنند سریال‌هایی که از آن نام بردیم به واسطه قصه‌ای که داشتند گرایش مردم به سمت آنها را در پی داشت، اما مطمئن باشید، اگر کارهای مورد نظر کیفیت نداشتند، همانند بسیاری از آثار دیگر که در پی تقلید  بودند با بی‌مهری تماشاگران مواجه می‌شدند.

وی متذکر شد: جریان‌سازی سریال‌هایی چون او یک فرشته بود یا اغما باعث می‌شد مخاطب در خلوت و تنهایی خود پیرامون مسائل و کارهایی که انجام می‌دهد دقت و تفحص کند. چون سریال‌هایی که از آن نام بردیم به تماشاگر یادآور می‌شد به تمام موضوعات نمی‌توان به دیده عقل نگریست، بلکه قدرت‌های دیگری نیز در جهان ایفای نقش می‌کنند.

این بازیگر سریال‌های مناسبتی اعلام کرد: مزیت دیگری که برای کارهای ماورایی می‌توان در نظر گرفت این است که انسان‌ها با موضوعاتی رو‌به‌رو می‌شوند که شاید در جهان عادی به خودی خود متوجه آن نشود، اما یک نشانه به او یادآور خواهد شد که امر رخ داده، پیرامون ما نشانه‌هایی هستند که باید به آن توجه کنیم. برای مثال به معجزه اشاره می‌کنم. شاید هر یک از ما در زندگی روزمره خود اتفاقاتی را تجربه کرده باشیم که به نوعی زندگی ما را از یک خطر حتمی نجات داده است، اما آیا به این مسئله به دید معجزه یا فرصت مجددی که خدا در اختیارمان قرار داده نگریسته‌ایم.

توکلی اضافه کرد: کم‌کاری ما در حوزه کارهای ماواریی زیاد برای من قابل درک نیست، چون ما در این حوزه منابع بسیار غنی در اسلام داریم، حتی قرآن کریم نیز بارها بر این امر تاکید کرده است، پس چگونه ما از این داشته بهره درستی نمی‌بریم. برای درک بهتر باید بگویم که هر ساله سریال‌های متعددی در آمریکا ساخته می‌شوند که در آنها موضوعات ماورایی مد‌نظر قرار می‌گیرند. این کارها نه تنها در آنجا بلکه در سراسر دنیا به ویژه ایران مخاطبان فراوان دارد.

این بازیگر با بیان این‌که پرکاری سینمای جهان را در حوزه کارهای ماورایی نباید تنها اقدامی حرفه‌ای تصور کرد؛ گفت: وقتی پر کاری سینما و تلویزیون آمریکا را در این زمینه می‌بینیم باید از خود سوال کنیم توجه آنها صرفاً به دلیل جذابیت این دست موضوعات است یا این‌که آنها در پی دستیابی به موضوعات خاص هستند؟ جواب به این سوال این است که فعالیت‌ها تبشیری بخش مهمی از اتفاقاتی است که در آنها این دست کارها مد نظر قرار می‌گیرد، اما ما به راحتی از کنار آن می‌گذریم و اجازه می‌دهیم مفاهیم مندرج در آن تولیدات در ذهن و قلب تماشاگر جوان ما بنشیند!

وی تاکید کرد: من در برهه‌ای به عنوان بازیگر سریال‌های ماه رمضان شناخته شده بودم، چون در اکثر کارهایی که تولید می‌شد، حضور داشتم. این اتفاق را من با دیده اقبال و سعادتی که در اختیارم قرار گرفته، می‌نگرم. آن کارها جدا از نفع مادی دستاوردهای معنوی فراوانی برای من داشته و دارد. چون به هر حال وقتی به عنوان بازیگر در کاری دینی یا ارزشی حضور می‌یابید به نوعی از آن تاثیر می‌گیرید. در همین رابطه به یاد دارم در سریال «مسیر سبز» که در آن به نوعی مفهوم عاشورا مد نظر قرار گرفته بود من تصاویری را می‌دیدم که خود نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گرفتم.

توکلی در پایان این گفت‌و‌گو اظهار کرد: وقتی از سریال‌های ماه رمضان انتقاد می‌کنم، منظور این نیست که جلوی تولید این دست کارها گرفته شود، زیرا همانگونه که گفتم این دست تولیدات باید ساخته شود تا به نوعی از گرایش به سمت ماهواره پیشگیری کنیم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه آلومینیوم اراک که پیش‌تر به دلیل تخلف هوادارانش با محرومیت تعلیقی مواجه شده بود، پس از اتفاقاتی که در دیدار اخیرشان در لیگ برتر مقابل استقلال تهران رخ داد، حکم قطعی مبنی بر محرومیت تماشاگران دریافت کرد و 200 میلیون تومان جریمه شد.

با وجود اینکه شایعاتی مبنی بر محرومیت تماشاگران آلومینیوم در دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل پرسپولیس در روز جمعه هفته جاری مطرح شده بود، اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به سازمان لیگ اعلام نمود که این مسابقه در حضور هواداران انجام خواهد شد و ایرالکویی‌ها می‌توانند به استادیوم بروند.

اما بنابر اعلام کمیته انضباطی فدراسیون، محرومیت یک جلسه‌ای هواداران آلومینیوم که تعلیق شده بود و حالا به قطعیت رسیده، در دیدار هفته آینده لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان در اراک به اجرا درمی‌آید.

بنابراین، دیدار تیم‌های آلومینیوم و فولاد خوزستان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر که در روز چهارشنبه، دوازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، بدون حضور هواداران دو تیم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • جام حذفی؛ شکست فجر در حضور ۱٠ هزار تماشاگر 
  • عکس| محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان
  • مهدی تاج تماشاگر ویژه دیدار ایران و قرقیزستان
  • تفاوت کیبورد مکانیکال و کیبورد گیمینگ: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین کیبورد
  • اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
  • اطلاعیه استقلال: بازی ما بدون تماشاگر است!
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود
  • یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد