Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی ، از جام مارلیک و 59 قطعه و مجسمه فلزی کشف شده ازتپه مارلیک رودبار در موزه باستان شناسی رشت رونمایی شد.

به گزارش ایلنا از رشت، بعد از گذشت 50 سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران ، این اشیا به مدت 15 روز در معرض نمایش علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان شعار امسال هفته میراث فرهنگی، موزه های در هم تنیده، رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین المللی موزه ها در سال 2018 عنوان شده است و در این راستا سازمان میراث فرهنگی گیلان 50 برنامه در این هفته در دست اجرا دارد.  

رضا علیزاده در مورد آثار به نمایش گذاشته شده در موزه رشت هم گفت: جام مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی، بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین ، مهره های آویز، دکمه و سربند زرین و ...  ازجمله اشیا نمایش داده شده در موزه رشت خواهد بود.  این آثار در سال 1342 از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.

وی با تاکید بر ایجاد موزه های تخصصی در گیلان اعلام کرد: 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این راستا پیش بینی شده است و اختصاص آن به ما در اجرای برنامه های فوق کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۵۹ قطعه از این اشیا که در موزه ملی ایران نگهداری می شد گفت: این اشیا پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده واکنون در رشت به مدت 15 روز به نمایش گذاشته می شود.

علیزاده به لزوم احداث موزه های تاریخی بیشتر در استان تاکید کرد و گفت: باید با ساخت موزه های  تخصصی بیشتر جریانی هویت ساز در تداوم مباحث فرهنگی  استان ایجاد شود.

وی با اشاره به احداث موزه در پیاده راه فرهنگی رشت بیان کرد: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند ساختمان شهرداری، پست و هتل ایران نیز به موزه  تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شود. با تبدیل بناهای تاریخی پیاده راه فرهنگی می‌توانیم  رشت را  به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم. لذا با اختصاص  ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی  به موزه های استان اقدامات جدی تری در احداث موزه ها و تجهیز آنها صورت می گیرد.

وی همچنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا ، موزه ماسوله و موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه خبر داد.

در ادامه معاون میراث فرهنگی این سازمان با اشاره به بازسازی آثار قدیمی در استان، بیان کرد: امسال بیش از 10 میلیارد ریال برای این مهم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در نظر داریم با همکاری شهرداری و شورای شهر رشت ساختمان شورا به موزه مشروطه، خانه فرهنگ به موزه فرهنگ و ساختمانهای تاریخی پیاده راه از قبیل ساختمان پست و هتل ایران و شهرداری به موزه های تخصصی و منطقه ای بدل شود.

به گفته «ولی جهانی» افتتاح تخستین مرکز پژوهشی میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی کاسپین همراه با رونمایی 10 جلد کتاب در خصوص موزه از مهم ترین برنامه های هفته میراث فرهنگی است.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 باستان شناسی باستانی شهرداری مجسمه موزه موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود