Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سنت‌های ناب مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان، سنت غذا دادن به همسایه بوده که این سنت به زبان لری به عنوان "کاسه بهره" معروف است. ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ استانها کهگیلویه و بویراحمد نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد که مردمانی خداجو، ولایت مدار، پرتلاش و ساده زیست را در خود جای داده، از جمله استان‌های کشور بوده که با سنت‌های خاص خود زبانزد عام و خاص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید اغراق نباشد که این استان را به عنوان یکی از مهدهای فرهنگ‌های گوناگون در میان استان‌های کشور بنامیم و بدانیم، زیرا استان کهگیلویه و بویراحمد در مناسبت‌های مختلف سال و در هر ایامی‌، از سنت‌های خاصی برخوردار است.

شاید به این دلیل می توان استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یکی از مهدهای فرهنگ‌های گوناگون در کشور بنامیم که این استان هم در مناسبت‌های مذهبی و اسلامی و هم در مناسبت‌های ملی آداب و رسوم و سنت‌های خاصی دارد.

یکی از مناسبت‌هایی که استان کهگیلویه و بویراحمد در آن از سنت‌های زیبایی برخوردار بوده، ماه مبارک رمضان است.

شونشینی یا همان شب نشینی، دید و بازدید، دور هم نشستن‌های اهل فامیل و خویشاوندان و کاسه بهره "غذا دادن به همسایه" از جمله سنت‌های زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان بوده که البته سنت زیبای کاسه بهره "غذا دادن به همسایه" از سنت‌های ناب این استان است.

در شب‌های ماه مبارک رمضان مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد پس از افطار دور هم جمع می‌شوند و ضمن قرائت قرآن کریم، دعا و مناجات، از احوال و زندگی و مشکلات یکدیگر اطلاع پیدا می‌کنند.

بیدار کردن همسایه در هنگام سحر

از دیگر سنت‌های زیبای مردم این استان در ماه مبارک رمضان، بیدار کردن همسایه در هنگام سحر است.

در هنگام سحر مردمان استان درب خانه همسایه‌ها را می زنند و آنان را از خواب بیدار می کنند.

کاسه بهره "غذا دادن به همسایه"

اما یکی از سنت‌های ناب مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان، سنت غذا دادن به همسایه بوده که این سنت به زبان لری به عنوان کاسه بهره معروف است.

در این سنت مردمان این استان موقع افطار غذایی را که برای خود تهیه کرده اند، به همسایه‎‌های مستمند و نیازمند می دهند.

مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد از دیر باز خداجویی و دستگیری مستمندان و نیازمندان از ویژگی‌های نیک آنان بوده و سنت غذا دادن به همسایه در ماه رمضان نیز برگرفته از همین ویژگیها است.

در سنت کاسه بهره، مردمان این استان در هنگام تهیه غذا و افطاری، ضمن بهره بردن خود از غذای تهیه شده، خانواده‌های نیازمند و مستمند را نیز از آن غذا بهره مند می کنند.

نذری دادن

مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اعتقادات اسلامی و مذهبی خود، در ماه مبارک رمضان به تهیه نذری و توزیع آن در میان نیازمندان و مستمندان می‌کنند که در این میان تهیه غذاهای محلی از جمله این نذری‌ها است.

انتهای پیام/م

R41452/P1486/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول هیئت کوهنوردی باشت گفت: در این صعود که دو روز به طول کشید ، ۴۰۰ کوهنورد از سراسر استان حضور داشتند.
قلی پور افزود: این کوهنوردی به مناسبت گرامیداشت اجلاسیه شهدای باشت و همچنین دومین کنگره ۲ هزار شهید استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت.

دیگر خبرها

  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • روند کاهشی دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز آینده
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏