Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@00:10:38 GMT

باستان‌شناسان وزیر علوم را وارد گود کردند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۲۶۲۱

باستان‌شناسان وزیر علوم را وارد گود کردند

«به تازگی معلوم شده که مدیریت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی بدون هیچ توضیحی پژوهشکده‌ی باستان ­شناسی را از انجام نقشه باستان‌شناسی کشور منع کرده و با برکناری گروه متخصصانِ مسئول، این کار را به افرادی غیرمتخصص در معاونت "اداری- مالی و توسعه‌ی مدیریت" پژوهشگاه سپرده است؟»

به گزارش ایسنا، جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرد تا با توجه به اقدام پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره‌ی«سامانه‌ی اطلاعات باستان ­شناسی ایران» با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتیِ تحت اختیار آن وزارتخانه، اقدام لازم برای برآوردن مصالح و منافع عمومی کشور در این زمینه انجام و مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به پاسخگویی درباره‌ی موارد مطروحه فرا خوانده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در این نامه آمده است؛ «چنانکه مستحضرید در سال ۱۳۸۳ «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» با هدف «پاسخ­گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری» به استناد مجوز (شماره‌ی ۶۵۰۳/۲۲) شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طبق قانون اهداف و وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳) تأسیس شد و تا پیش از تشکیل و تأسیس پژوهشگاه مذکور بخش قابل توجهی از فعالیت­های آن در چارچوب معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی انجام می‌گرفت.

در اوایل دهه‌ی ۱۳۸۰ با ادغام دو سازمان میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی که بعداً صنایع دستی نیز به آن­ها افزوده شد سازمان کنونی «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» پدید آمد. در خلال پانزده سال گذشته «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» مأموریتی درخصوص انجام برخی از مهمترین و بنیادی­‌ترین جنبه­‌های علمی و تحقیقاتیِ مرتبط با فرهنگ و تمدن ایران را برعهده داشته که برخی از آنها مانند باستان‌شناسی جنبه‌ی حاکمیتی داشته­‌اند و علی­‌الظاهر با تفویض اختیارات از سوی مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی انجام می­‌گیرد (از پیچیدگی این موضوع و جزئیات عدیده­‌ای که در این زمینه وجود دارد و در این نامه قابل طرح نیست ناگزیر صرف نظر می­کنیم تا به دغدغه این نامه بپردازیم).

استحضار دارید که در سال ۱۳۸۹ بنا به تصمیم غیرکارشناسی و شتاب­زده‌ی مقامات دولت­‌های نهم و دهم، به­‌ویژه رییسِ وقتِ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – آقای حمید بقایی -، بخش­‌های مهمی از این سازمان و از جمله «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» به بهانه‌ی کاستن از تراکم جمعیت تهران و مقابله با خطرات احتمالی زلزله‌ی تهران به شهرهای اصفهان، شیراز و مرودشت انتقال یافت و این امر آسیب ­های فراوانی به اسناد و مدارک، تجهیزات آزمایشگاهی و نیز نیروی انسانی متخصص وارد کرد.

صرف نظر از آسیب­‌های ویرانگر و گسستی که به وجود آمد، مروری کلی بر فعالیت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی نشان می­‌دهد که مأموریت­‌های محوله به هر دلیلی (که دلایل آن قابل بحث و ارزیابی است) چنانکه باید به اجرا درنیامده است، به گونه­‌ای که امروزه پژوهشگاه میراث فرهنگی به هیچ وجه هم­پای نام و آوازه­ای که دارد رشد علمی نیافته و اهداف، وظایف و کارکردهای آن نیازمند بازنگری و بازتعریف است.

در همین زمینه باید اشاره کنیم «پژوهشکده‌ی باستان­شناسی» که متولی انجام مطالعات باستان­‌شناسی کشور است و یکی از زیرمجموعه­‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی محسوب می­‌شود، وضعیتی مهجور، مبهم و منزوی دارد. این پژوهشکده نسبت به گستره‌ی فعالیت‌هایی که در سراسر ایران باید بر عهده داشته باشد به شدت با فقر زیرساخت‌ها مواجه است.

فقدان یا نبودِ آزمایشگاه‌های مربوط به علوم باستان­‌شناختی، کتابخانه‌ی تخصصی، مکان مستقل، نیروی انسانی متخصص کافی، و نظایر این‌ها در کنار سوء مدیریت و تغییرات پیاپی مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی و به تبع آن پژوهشکده باستان­شناسی در پانزده سال گذشته، باستان‌­شناسی کشور را با وضعیت وخیمی مواجه کرده است.

یکی از این سوء تدبیرها موضوع تهیه‌ی «نقشه‌ی باستان­شناسی کشور» (سامانه‌ی اطلاعات باستان­شناسی) است که اخیراً سرنوشت غم­‌انگیزی پیدا کرده است. این برنامه که سرآغاز آن به دهه‌ی ۱۳۴۰ می­رسد، در اواخر دهه‌ی ۱۳۸۰ و آغاز دهه‌ی ۱۳۹۰، به رغم همه کاستی‌ها، پیشرفت نسبتاً قابل توجهی یافته بود.

اما به تازگی مشخص شده که مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی بدون هیچ توضیحی پژوهشکده‌ی باستان­‌شناسی را از انجام این برنامه منع کرده و با برکناری گروه متخصصانِ مسئول و همکار این برنامه، آن را به افرادی غیرمتخصص در معاونت «اداری-مالی و توسعه‌ی مدیریت» پژوهشگاه سپرده است.

«سامانه‌ی اطلاعات باستان­‌شناسی ایران» منبعی بنیادین برای آگاهی­‌های پایه­‌ای باستان‌شناسی ایران و امور مرتبط با آن (مشتمل بر اطلاعات تاریخی، نقشه­‌ها، مختصات جغرافیایی، سوابق کاوش­‌ها و مطالعات، توصیف داده­‌ها و یافته­‌ها، کلیه اطلاعات محوطه­‌ها و اماکن باستان­‌شناختی کشور و وضعیت موجود آن­ها) است که ضمن اهمیت در زمینه‌ی مدیریت منابع فرهنگی و باستان‌شناختی کشور همچون حافظه­‌ای برای یک و نیم قرن باستان­‌شناسی کشور ما به شمار می‌­آید.

لذا با توجه به موارد مطرح شده از جنابعالی درخواست می­‌شود دستور فرمایید با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتیِ تحت اختیار آن وزارت، اقدام لازم و عاجل جهت برآوردن مصالح و منافع عمومی کشور در خصوص دغدغه‌ی مذکور به عمل آید و مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به پاسخگویی درباره‌ی موارد مطروحه فرا خوانده شوند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام وزیر علوم تحقیقات و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو عازم آذربایجان شد و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در آخرین روز از سفر خود از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور گفت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشور‌های همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور به‌شمار می‌رود، افزود: امیدواریم ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

موزه تاریخ ادبیات شهر باکو در قسمت قدیمی‌این شهر قرار دارد.

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)