Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ بیست وششمین دوره نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت» از ساعت ۱۸ شنبه (29 اردیبهشت‌ماه) مصادف با سوم رمضان در سالن همایش‌های «یاس» واقع در ضلع جنوبی مصلای تهران آغاز می‌شود و به مدت دو هفته پذیرای عموم مردم و علاقه مندان قرآنی خواهد بود.

بنابر اعلام مسئولان برگزاری، امسال نمایشگاه قرآن بخش‌هایی از جمله پشتیبانی، بخش رسانه و فضای مجازی، تبلیغ و هنر، بخش بین‌الملل و بخش محتوایی دارد و در مجموع 22 کمیته در این بخش‌ها فعالیت می‌کند که از این 22 کمیته، دو کمیته فروشگاهی و شامل بخش عفاف و حجاب همچنین محصولات فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه هر سال با نام «بین‌المللی» در ایران کلید می‌خورد اما گزارش‌های رسانه‌ای و مشاهدات میدانی نشان‌ داده است که بخش بین‌الملل آن طی چند سال اخیر، کم‌رونق‌ترین بخش بوده، برگزار نشده و یا در نهایت چند روزی را در روزهای پایانی به آن بصورت مختصر اختصاص داده‌اند.

بر همین اساس، سال پیش که این رویداد گذشت یک ربع قرن را با عنوان بین‌المللی یدک می‌کشید، در حالی پایان یافت که بخش بین‌الملل نداشت و این بخش بی‌ سر و صدا و بدون اعلام قبلی، حذف شده بود؛ حال آنکه وقتی مسئولان برگزاری می‌دانستند نمایشگاه بخش بین‌الملل ندارد، باید از همان ابتدا واژه «بین‌المللی» را از نام نمایشگاه حذف کرده و این را رسما اعلام می‌کردند.

افتخار به ضعف

امسال هم در آستانه افتتاح این رویداد قرآنی هستیم؛ برای آشنایی با جزئیات برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه، به سراغ مسئولان آن رفتیم اما با وجود پیگیری‌های چند روزه، تا این لحظه هنوز کسی پاسخگوی پرسش‌ها نیست.

این در حالی است که بودجه کلانی برای بخش‌های مختلف نمایشگاه از جمله بین‌الملل صرف می‌شود؛ از طرف دیگر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه گذشته (24 اردیبهشت) در نشست خبری ویژه نمایشگاه، پررنگ‌تر کردن جنبه بین‌المللی نمایشگاه قرآن را از رویکردهای این دوره برشمرده بود؛ در صورتی که تا به امروز که تنها دو روز با افتتاح این رویداد فاصله داریم، هیچ خبری از رنگ برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش در وادی رسانه نیست و جزئیات برنامه‌ها در قالب مصاحبه و گفت‌و‌گو به عنوان روالی معمول اعلام نشده، چه رسد به پر رنگ یا کم زنگ بودن آن.

پیچ‌ و خم پاسخگویی

ایکنا چندین تماس با محمود واعظی، «مدیر بخش بین‌الملل» این دوره از نمایشگاه داشته است که وی ابتدا پاسخگویی در این زمینه را به معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داد که با دفتر این معاونت تماس گرفته شد و در نهایت معاون قرآن و عترت دوباره آقای واعظی را مسئول پاسخ‌گویی دانست و اعلام کرد که با وی باید تماس گرفته شود.

در تماس مجدد با محمود واعظی با وجود تلاش‌های مصرانه خبرنگار، وی با اظهار بی‌اطلاعی از اعلام نام خود به عنوان مدیر بخش بین‌الملل، گفت: «من کارهای مربوط به بخش‌ بین‌الملل را انجام داده‌ام، اما مسئول اجرایی نیستم، بلکه حکم مشاور را دارم و نمی‌توانم درباره بخش بین‌الملل اظهار نظر کنم».

 

در نهایت هم بنا شد وی مجددا با معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تماس گرفته و نتیجه را اعلام کند. با توجه به مجموع این گفته‌ها، این سؤال به ذهن می‌رسد که چطور ممکن است یک شخص مدیر بخشی باشد اما بگوید «من سمت اجرایی ندارم» و از اینکه عنوان مدیر به او اطلاق شده، خبر نداشته باشد و با این توجیهات پس از چندین روز پیگیری، همچنان از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کند؟

از سوی دیگر، در طی این مکالمات، حتی نام شخص دیگری برای مصاحبه و تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل به زبان آورده می‌شود؛ در حالی که این نام در فهرست مسئولان بیست‌‌ و‌ ششمین نمایشگاه قرآن که از سوی کمیته روابط عمومی نمایشگاه به رسانه‌ها اعلام شده بود، نیست و اشخاص دیگری به عنوان مدیران کمیته‌های زیر مجموعه این بخش معرفی شده‌اند.

انتظار می‌رود با توجه به عنوان بین‌المللی نمایشگاه قرآن، جزئیات برنامه‌های بخش بین‌الملل حداقل پیش از افتتاح، رسانه‌ای و به صورت واضح اعلام شود، به این امید که این بخش هم پربار شود و مانند سال‌های گذشته کم‌رنگ بودن و حتی حذف آن را شاهد نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن بین الملل ایکنا نمایشگاه قرآن بی برنامه پربار مدیر بخش بین الملل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست چهار دستور بررسی شد، در نخستین دستور که به ارائه گزارش نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اختصاص یافت، بحث‌های مختلفی در مورد کم و کیف این بخش مطرح شد و در نهایت مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، گزارشی درباره ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

همچنین در ادامه بررسی دستور نخست، وزارت علوم به عنوان میزبان بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی شد. این نمایشگاه اواخر سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والملسمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم که میزبان گزارش جشنواره نهج‌البلاغه است، گزارشی از این جشنواره ارائه کرد. در این بخش مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تاثیرگزاران حوزه نهج‌البلاغه نشستی تشکیل شود و در آن تصمیم‌سازی‌هایی درباره فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه اخذ شود.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و نیز گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت ارائه و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در نشست آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شد.

دیگر خبرها

  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود