Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ​سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، به مناسبت پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت جایگاه والای حکیم ابوالقاسم فردوسی به همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت»، پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: به نام خداوند جان و خرد؛ کز این برتر اندیشه برنگذرد؛ ایران اسلامی از زمان‌های بسیار دور به داشتن بزرگان علم و ادب مشهور بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان سهم خراسان بزرگ در پرورش دانشمندان، شاعران، نویسندگان و ادیبان برجسته، که یگانه‌ روزگارند اهمیتی قابل‌توجه دارد.

بزرگان علمی و ادبی این خطه‌ ادب‌پرور توانسته‌اند با خلق آثار ارزشمند ادبی بر غنای فرهنگی و ادبی زبان فارسی بیفزایند به‌نحوی‌که ما در دنیای کنونی و در صحنه‌ بین‌المللی افتخار می‌کنیم به اینکه زبان فارسی یکی از غنی‌ترین زبان‌های زنده‌ دنیا به لحاظ داشتن پشتوانه‌های فرهنگی و ادبی است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی سهم عمده‌ای در تثبیت فرهنگ و ادب ایران به خود اختصاص داده و گام‌های بزرگی برای حفظ هویت ملی برداشته است. دغدغه‌های دینی و فرهنگی او سبب شده که رنج سی‌ساله‌ سرودن شاهنامه را به جان بخرد و در این راه از هزینه کردن تمام ثروت و اندوخته‌های مادی و معنوی خویش پروا نداشته باشد. او با ذوق ادبی والا و اطلاعات وسیع از فرهنگ و اندیشه ایرانی توانسته است بخش عمده‌ای از داستان‌های ملی را به‌نظم درآورد و در جاودانه کردن آنها نقشی عظیم ایفا نماید.

احاطه‌ حکیم خردمند طوس به زبان فارسی نیز باعث شد بتواند زبان فارسی را استحکام بخشد و شاهنامه را بر قله‌ این پیروزی بنشاند. او به کار خود ایمان داشته و به ارزش کار خود واقف بوده که اینگونه سروده است:بناهای آباد گردد خراب؛ ز باران و از تابش آفتاب؛ پی افکندم از نظم کاخی بلند؛که از باد و باران نیابد گزند.

مهم‌تر آنکه فردوسی توانسته است فرهنگ و اندیشه و باورهای اعتقادی ایرانیان را به بهترین شکل درداستان‌های شاهنامه انعکاس دهد به‌طوری‌که خواننده‌ امروز بتواند از آن درس چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن را برمبنای آموزه‌های دینی فرابگیرد. 

بی‌گمان برگزاری همایش ملی «شاهنامه و تعلیم و تربیت» از درایت برگزارکنندگان آن نشان دارد؛  امیدوارم این پژوهشگران و اندیشه‌مندان توانسته باشند اندیشه‌های اخلاقی و تعالیم انسانی شاهنامه را به‌خوبی تبیین نمایند و جامعه‌ متمدن و با فرهنگ ایرانی و تشنگان این وادی را سیراب نمایند و در پاسداشت ارزش‌های شاهنامه و انتقال آن به نسل‌های آتی پیروز باشند.

در پایان از برگزارکنندگان این همایش که برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت جایگاه والای حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاشی بی‌وقفه‌ داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.

کد خبر 4298813 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: بزرگداشت فردوسی سید محمد بطحایی وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران وزارت آموزش و پرورش انتخاب شهردار بیمه نیروی انتظامی ترافیک سازمان هواشناسی آلودگی هوا سازمان تامین اجتماعی محسن هاشمی وضعیت هوای تهران سید محمد بطحایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۲۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان

ایمانی پور به منظور توسعه روابط فرهنگی، آموزشی، علمی و هنری بین ایران و ارمنستان، راهی این کشور شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سفارت کشورمان در ایروان، در سفری رسمی به دعوت ژانا آندریاسیان وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان، محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور توسعه روابط فرهنگی، آموزشی، علمی و هنری بین دو کشور، راهی ارمنستان شد.

ایمانی پور از یکی از مدارس شهر ایروان که در آن زبان فارسی به دانش آموزان مقاطع مختلف تدریس می‌شد، بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید، از روند آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان ابراز خرسندی و از مقامات دولتی، مسئولان مدرسه و آموزگاران آن تقدیر و تشکر کرد.

ایمانی‌ پور با حضور در وزارت امور خارجه ارمنستان به همراه سفیر کشورمان با معاون وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

واکنش سفیر ایران به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • تزکیه و پرورش اسلامی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!