Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:16:41 GMT

هر چادر عشایر یک واحد تولیدی است

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۴۴۷۲

هر چادر عشایر یک واحد تولیدی است

سمنان- ایرنا - عشایر به عنوان خودکفاترین قشر جامعه در مسیر اقتصاد مقاومتی فعالیت دارند، هر چادرشان یک واحد تولیدی است که باید حمایت شوند زیرا آنان فقط بر مبنای ظرفیت طبیعت در حال تولید هستند و نقش مهمی در امنیت غذایی و رونق اقتصادی جامعه دارند.

به گزارش ایرنا، عشایر در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی فعالیت مضاعف دارند اما ارتقای سطح دانش و سواد آنان می تواند زمینه‌ساز افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آخرین سرشماری 10 ساله عشایر کشور در سال 1387، جمعیت عشایری بیش از یک میلیون و 186 هزار نفر در بیش از 213 هزار خانوار است و به جز یک استان، تمام استان‌های کشور دارای جمعیت عشایری هستند که نشانی از پراکندگی مناسب جمعیت بر اساس تنوع اقلیمی است.
بر اساس آمار سازمان امور عشایری، مقایسه جمعیت استان های کشور طی دوره های 1377 و 1387 نشان می دهد که استان سمنان رتبه اول کشور را در شاخص افزایش سهم جمعیت عشایر نسبت به سایر استان ها داشته است که گویای ظرفیت مطلوب استان در این شاخص است.
عشایر استان سمنان با جمعیت 15 هزارنفری، ظرفیتی هستند که در صورت داشتن دانش لازم می توانند با افزایش تولید و ایجاد بهره وری مناسب در تولید گوشت قرمز و مواد لبنی، در ارتقای ارزش افزوده و رونق اقتصادی در استان سمنان نقش مهمی ایفا کنند.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارتقای سطح سواد و دانش عشایر می تواند بیشترین تاثیر را در افزایش بهره وری در امور عشایر داشته و درآمد اقتصادی آنان را در بخش های مختلف رونق بخشد.
حمیدرضا حسینی با اشاره به رویکرد جدی این اداره کل در زمینه افزایش دانش و ارتقای سطح سواد عشایر در سال 96، خاطرنشان کرد: این اداره کل سه تفاهم نامه با ادارات کل آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه ای و بهزیستی استان سمنان منعقد کرد.
وی اضافه کرد : ارتقای دانش بومی و مفید برای عشایر هدف اصلی این تفاهم نامه ها به منظور افزایش دانسته ها به منظور رونق‌بخشی به روند کاری عشایر بوده است.
وی تصریح کرد : در قالب این تفاهم نامه ها عشایر استان به میزان چهار هزار و 954 نفرساعت آموزش های مرتبط با امور عشایر را فراگرفتند و این روند آموزش ها در سال 97 با جدیت پیگیری می شود.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به این که سودآوری و اقتصادی کردن روند کاری عشایر اصلی ترین هدفگذاری از ارایه آموزش ها به آنان در قالب این تفاهم نامه هاست، بیان کرد: در این دوره سعی می شود در حوزه های علوم نوین تغذیه، باروری و پرورش دام از طریق آموزش ها بر دانش بومی و تخصصی عشایر اضافه و مطالب مفیدی ارایه شود.
حسینی با اشاره به ارایه تسهیلات مناسب به عشایر با برنامه ریزی دولت تدبیر و امید، یادآور شد: این تسهیلات به ویژه برای تعاونی های عشایری بسیار قابل توجه است و تا سقف 20 میلیارد ریال برای شرکت تعاونی ها و برای هر فرد تا 200 میلیون ریال قابل پرداخت است.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان این که هر چادر عشایر را باید به عنوان یک واحد تولیدی دانست و مورد حمایت قرار داد، گفت: عشایر بدون وابستگی بیرونی و فقط بر مبنای ظرفیت طبیعت در حال تولید هستند و نقش مهمی در امنیت غذایی و رونق اقتصادی جامعه دارد.
عشایر استان سمنان در سه هزار و 181 خانوار با داشتن یک میلیون و 70 هزار راس دام سبک شامل 65 درصد از کل دام‌های سبک استان سمنان را شامل می شون و سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال و 6 هزار و 400 تن لبنیات به ارزش 330 میلیارد ریال تولید می‌کنند.
6103/6026

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير چادر واحد توليدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فریدون طالبی گفت: عشایر گیلان پارسال هزار و ۴۷۵ تن گوشت قرمز تولید کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۳۱ تنی داشت.
وی با اشاره به اینکه پرورش دام، تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، پشم گوسفند، ماست، پنیر و کره نیز از فرآورده‌های دامی عشایر است افزود: عشایر استان گیلان سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۶ تن شیر تولید کرده اند که نسبت به سال قبل ۶۸ تن افزایش داشت.
رئیس اداره امورعشایر گیلان گفت: جمعیت عشایری استان پارسال ۲۲ تن عسل، ۲۲۷ تن پشم و ۵۳ هزار جلد پوست گوسفندی هم تولید کرده اند.
فریدون طالبی اضافه کرد: عشایرگیلان همچنین حدود ۵ و ۳ دهم (۵.۳) تن گیاهان دارویی شامل آویشن، گلپر، گل گاوزبان نیز برداشت کرده اند.
وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی عشایرگفت: عشایر گیلان ۲۴ هزار و ۵۰۰ مورد صنایع دستی شامل قالی، جاجیم، گلیم، جوراب پشمی، شال و کت و شلوار تولید می‌کنند. 
رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به اینکه گیلان هزار و ۵۹۸ خانوار عشایر با ۶ هزار و ۵۴۵ نفر جمعیت مورد تایید سازمان آمار کشور دارد، افزود:بیشترین جمعیت عشایری گیلان در شهرستان‌های غربی استان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان