Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@19:00:18 GMT

مصباحی‌مقدم: سرنخ عمده فسادها «بانک» است

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۸۹۲۱

غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست اتاق شیشه‌ای، ریشه‌یابی فساد اقتصادی در ایران که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و  به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فساد عنوان گسترده‌ای است که قابل تقسیم به فساد اخلاقی، مالی و سیاسی است. 

وی افزود: فساد مالی زمانی معنا پیدا می‌کند که فردی خارج از ضوابط قانونی از منافع و منابع عمومی بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع بحث مربوط به بخش عمومی، امانات و منابع متعلق به عموم مردم است. اگر فردی از این منابع بر خلاف قوانین و عرف برداشت و استفاده کند، این وضعیت را فساد عنوان می‌کنند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه یکی از ریشه‌های فساد در فرهنگ غلطی است که بر مسئولان و دولتمردان حاکم شده است، عنوان کرد: بر اساس آن فرهنگ، نوعی چشم و هم‌چشمی پدید می‌آید. فردی که توانسته به جایی برسد و به امکاناتی دست پیدا می‌کند، دیگران تلاش می‌کنند که با او هم‌سان‌سازی کنند. یکی از منشاهای فساد، بزرگ بودن دولت خصوصا دولتی است که منابع مالی گسترده‌ای در اختیار دارد.

اگر در همه دستگاه‌های ما داد و ستدها و ارتباطات به صورت الکترونیک انجام بگیرد امکان فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند. هیچ کس نباید به دستگاه‌ها مراجعه شخصی داشته باشد و با مدیران و کارشناسان بانک‌ها چهره به چهره روبه‌رو شود. این روبه‌رویی چهره به چهره، منشا فساد است.مصباحی‌مقدم ادامه داد: این بزرگی، ناکارآمدی و فساد  را پدید می‌آورد و خود دولت با منابع مالی که دارد، منشا رانت می‌شود و رانت همان فساد است. علت عمده بزرگ بودن دولت ما، درآمد نفتی است. دولت بزرگ با منابع مالی گسترده‌، منشا بروز فساد می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دولت باید سه وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت را به عهده بگیرد، تصریح کرد: تصدی‌گری‌ها نباید توسط دولت انجام گیرد مگر در جاهایی که صرفا جنبه حاکمیتی دارد و در این حوزه‌ها نیز باید به اندازه ضرورت باشد. هرچه این امر فراتر از ضرورت باشد، موجب بزرگی بی‌حکمت دولت می‌شود که منشا فساد است. فروش نفت سبب شده که ارز بالای ۹۰ درصد در اختیار دولت باشد که این امر یک انحصار است و انحصارها موجب پیدایش فساد هستند.

وی افزود: به این دلیل که نرخ ارز در اختیار دولت است، از این راه نیز کسب درآمد می‌کند و این موجب می‌شود که ارز ناشی از نفت تبدیل به ریال و ریال به اقتصاد تزریق شود و بودجه دولت به درآمد نفت اتکا پیدا کند. از این حجم عظیم از ارز که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، عده‌ای برخوردار می‌شوند و عده‌ای دیگر برخوردار نمی‌شوند. برخوردار شدن یک عده از این ارز سبب رانت می‌شود و منشا فساد است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه یکی از منشاهای فساد امضاهای طلایی است، عنوان کرد: این ممکن است در بانک، سیستم اداری مربوط به صنعت و معدن و یا سازمان امور مالیاتی باشد. ممکن است افرادی شرکت‌های صوری ایجاد و تقاضای تسهیلات ‌کنند و بانک‌ها بدون دقت که این امر به کارشناسان برمی‌گردد، وام‌ها و تسهیلات سنگین می‌دهند. منشاهای فساد برای ما روشن است و باید جلوی آن گرفته شود که عمده آن مسئله پیشگیری است. هزینه پیشگیری بسیار کم و هزینه مبارزه بسیار سنگین است.

زمانی که فسادی اتفاق می‌افتد تا زمانی که قوه قضاییه به آن رسیدگی کند، زمان می‌برد. کارهای قوه قضاییه کارهایی نیست که سریع انجام بگیرد، این ضعف هست اما وجود دارد. مصباحی‌مقدم اضافه کرد: زمانی که فسادی اتفاق می‌افتد تا زمانی که قوه قضاییه به آن رسیدگی کند، زمان می‌برد. کارهای قوه قضاییه کارهایی نیست که سریع انجام بگیرد، این ضعف هست اما وجود دارد.  به دلیل پیچیدگی، کارها زمان‌بر است اما ما نباید بگذاریم که فساد تولید شود. باید پیشگیری کرد نه اینکه اجازه دهیم تولید شود و بعد ببینیم باید چه کاری انجام دهیم. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بهترین راه پیشگیری این است که دولت الکترونیک به طور کامل ایجاد شود. در همه دستگاه‌های ما داد و ستدها و ارتباطات به صورت الکترونیک انجام بگیرد. در این صورت امکان فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند. هیچ کس نباید به دستگاه‌ها مراجعه شخصی داشته باشد و با مدیران و کارشناسان بانک‌ها چهره به چهره روبه‌رو شود. این روبه‌رویی چهره به چهره، منشا فساد است. برای جلوگیری از فساد باید تمام مراجعات به دستگاه‌ها سیستمی و الکترونیک شود. در این صورت هزینه‌های پیگیری کارها کاهش پیدا می‌کند واسطه‌ها از بین می‌روند. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون سرنخ عمده مشکلات و فسادهایی موجود در کشور، بانک است. پرونده فسادی پیدا نمی‌کنید که سرنخ آن بانک نباشد. داد و ستدها، تامین مالی‌ها، تقاضاها و پاسخ به آنها باید الکترونیک باشد. اگر دولت الکترونیک شکل بگیرد فساد از بین می‌رود. حتی کارهای قضایی نیز باید الکترونیک صورت بگیرد و شکایت‌ها به صورت الکترونیک ارائه شود. این امر فاصله‌ها را کوتاه می‌کند، زمان را کاهش می‌دهد و فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند.

من نسبت به کارکرد قوه قضاییه انتقاد جدی دارم. آقای مرتضوی اکنون زندان است پس چطور عنوان می‌شود که تکلیفش مشخص نیست؟مصباحی‌مقدم در خصوص اتاق شیشه‌ای، گفت: اکنون ادارات ما برای پاسخگویی به نیاز مردم در شرایطی قرار دارند که آن شرایط، درهای بسته است. این امکان وجود ندارد که با مدیرکل سازمان و رئیس اداره‌ای مستقیم ارتباط برقرار شود، پس چگونه مشکل مطرح خواهد شد؟ در دسترس نبودن مسئولان سبب می‌شود که زیرمجموعه‌ها هر کاری می‌خواهد انجام دهند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه ما به دولت کوچک نیاز داریم، عنوان کرد: با این کار هزینه‌های عمومی ما برای  مدیریت کشور کاهش پیدا می‌کند. از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی سال جاری بالای ۸۵ درصد فقط پرداخت حقوق‌ها و دستمزدها است، با این وضعیت ما می‌خواهیم مشکلات کشور حل شود و گامی به پیش بگذاریم؟ 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: فساد پدیده بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده‌ و افکار عمومی جامعه نیز نسبت به فساد کاملا حساس است. این تقاضایی عمومی است و همه خواهان این هستند که با فساد مبارزه شود اما راه حل شعارها، سخنرانی‌ها و ادعاها نیست بلکه راه حل آن، عملی کردن اتاق‌های شیشه‌ای و پرداخت‌های شفاف است. اکنون باید روش جدیدی برای مدیریت اتخاذ شود. یک روش این است که همه چیز را الکترونیکی کرد و روش دیگر نیز این است که همه را زیر یک سقف جمع کرد و یک جا پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، مصباحی‌مقدم گفت: من نسبت به کارکرد قوه قضاییه انتقاد جدی دارم. آقای مرتضوی اکنون زندان است پس چطور عنوان می‌شود که تکلیفش مشخص نیست؟ ما دو دستگاه اطلاعاتی داریم که یکی از آنها سپاه است. سپاه به موازات وزرات اطلاعات حق دارد که پیگیری کند. برخی از افراد که عنوان می‌شود، با شک دستگیر شده‌اند در واقع توسط سپاه به قوه قضاییه ارجاع شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بهترین روش کاشت مو مناسب با خودمان را پیدا کنیم

آفتاب‌‌نیوز :

ریزش مو و طاسی مشکلی شایع است که می‌تواند اعتماد به نفس و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه کاشت مو به وجود آمده است که به افراد مبتلا به ریزش مو امید دوباره می‌بخشد.

با این حال، با وجود تنوع روش‌های مختلف کاشتن مو انتخاب بهترین روش مناسب با شرایط و ویژگی‌های فردی می‌تواند چالش برانگیز باشد. در ادامه برای اینکه متوجه شویم چگونه بهترین روش کاشت مو مناسب با خودمان را پیدا کنیم؟ قصد داریم به بررسی فاکتور‌های مهم در انتخاب روش کاشت مو بپردازیم تا بتوانید بهترین را برگزینید.

چگونه در بین انواع روش‌های کاشت مو بهترین را انتخاب کنیم؟

قبل از هر اقدامی برای انتخاب بهترین روش کاشت مو باید با انواع روش‌های کاشت مو آشنا باشید و بدانید هر یک از روش‌ها چگونه انجام می‌شود؛ تا بتوانید با مقایسه روش‌ها در مسائلی مثل میزان بانک مو، وسعت طاسی، علت ریزش، نحوه برداشت گرافت و کاشت مو را بدانید تا بتوانید در بین آن‌ها روش مناسب خود را پیدا کنید.

کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT یک روش قدیمی در بین انواع روش‌ها به حساب می‌آید. در این روش که به آن روش کشت نواری هم گفته می‌شود جراح از ناحیه بانک مو که معمولا پشت سر قرار دارد یک برش نوای جدا می‌کند. سپس فولیکول‌های سالم مو را از آن برداشت می‌کند و ناحیه بانک مو را بخیه می‌زند. در مرحله بعد فولیکول‌های سالم را جدا می‌کند با استفاده از سوزن و تیغ در ناحیه کاشت حفره‌های را ایجاد می‌کند و فولیکول‌های مو را در آن قرار می‌دهد.

کاشت مو به روش FUE

کاشت مو به روش FUE یا FIT یک روش استخراجی فولیکولی است. در این روش برعکس روش FUT خبری از برش نواری نیست در این روش فولیکول‌ها به صورت دانه دانه و با برش‌های دایره‌ای و ظریف از ناحیه بانک مو استخراج می‌شود. بعد از استخراج گرافت‌ها در محل حفره‌های ایجاد شده در ناحیه کاشت جایگذاری می‌شود.

کاشت مو به روش BHT

کاشت مو به روش BHT یکی از روش‌های جدید که بر پایه کاشت مو FUE است و تفاوت اصلی آن انتخاب بانک مو است. افرادی که از طاسی زیاد رنج می‌برند و بانک مو مناسبی ندارد. برای کاشت از مناطقی مثل بدن و ریش و مو‌های ناحیه روی سینه فولیکول‌های لازم را برمی‌دارند. از مزایای این روش این است که مناطق بانک مو متعدد است و برای همه امکان پیوند مو را فراهم می‌آورد. در هر بار می‌توان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ گرافت را برداشت. هزینه این روش در سال ۱۴۰۳ حدودا ۱۰ میلیون تومان است.

کاشت مو به روش SUT

کاشت مو به روش SUT یک روش جدیدتر نسبت به روش‌های FUT و FUE است. در این روش همه مراحل اتوماتیک و زیر نظر جراح انجام می‌‎شود. در این روش برای برداشت فولیکول‌ها از ناحیه بانک مو از دستگاه پانچ استفاده می‌کنند و به دلیل برش‌های بسیار ظریف، یک روش کم تهاجم به حساب می‌آید که نتایج طبیعی‌تر پایدارتری دارد.

برای اینکه به طور دقیق‌تری متوجه تاثیر انتخاب روش کاشت مو برای بهترین نتیجه و مناسب با شرایط فردی خود باشید؛ می‌توانید منابع بین‌المللی متشکل از متخصص در سراسر دنیا را مطالعه کنید. در زیر برخی از منابع را بررسی و برای شما قرار دادیم:

انجمن بین المللی جراحان مو، پوست و زیبایی (ISHRS): https://ishrs.org/ انجمن جهانی جراحان مو (WFI): https://istanbul.wfiworkshop.com/ آکادمی آمریکایی پوست و مو (AAD): https://www.aad.org/ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS): https://www.plasticsurgery.org/ بررسی دلایل ریزش مو برای انتخاب روش مناسب کاشت مو

یکی از فاکتور‌های مهم برای انتخاب روش مناسب بررسی دلایل ریزش مو می‌باشد. اگر علت ریزش را کشف کنید، خیلی راحت‌تر می‌توانید برای هر اقدامی تصمیم بگیرید.

یکی از دلایل اصلی ریزش مو عوامل ژنتیکی هستند. در بعضی از خانواده‌ها ژن طاسی وجود دارد و اگر شما پدر یا مادرتان طاسی سر داشته باشند احتمال ریزش مو شما زیاد خواهد بود.

 تغذیه مناسب و سبک رژیم شما می‌تواند در رشد مو‌ها تاثیر گذار باشد اگر در سبد غذایی شما سبزیجات، پروتئین‌ها، ویتامین‌های C، B، آهن و روی وجود داشته باشد. احتمال ریزش کاهش می‌یابد.

استرس مانند برای رشد مو‌ها سم است. اگر شما به علت شغل یا سبک زندگی هر روز دچار استرس و تنش باشید احتمال ریزش مو افزایش می‌یابد.

برخی از بیماری‌های پوستی مثل سبوره و پسوریازیس و م توانند عامل برای ریزش مو باشند.

تغییرات هورمونی یکی از دلایل ریزش مو است که برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

مراحل انتخاب بهترین روش کاشت مو مناسب هر فرد

مشاوره با پزشک: اولین قدم مشاوره با یک جراح متخصص کاشت مو در مراحل انتخاب است. در این جلسه پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، الگوی ریزش مو را ارزیابی می‌کند و با توجه به شرایط شما بهترین روش کاشت مو را معرفی می‌کند.

بررسی فاکتور‌های موثر: در انتخاب روش کاشت مو باید به فاکتور‌های مختلفی از جمله الگوی ریزش مو، سلامت پوست سر، سابقه پزشکی، انتظارات و اهداف، و بودجه خود توجه کنید.

تحقیق در مورد روش‌های مختلف: پس از مشاوره با پزشک و مشخص شدن روش‌های مناسب برای شما، باید در مورد هر روش تحقیق کرده و مزایا و معایب آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

انتخاب پزشک و کلینیک: انتخاب پزشک باتجربه از مهمترین فاکتور‌ها در موفقیت کاشت مو است. سابقه و تجربه جراح، کیفیت تجهیزات و تسهیلات کلینیک، و نظرات و تجربیات بیماران قبلی را در نظر بگیرید.

مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو

قبل از انجام کاشت مو باید قبل از هر چیزی پرونده پزشکی خود را آماده کنید و آزمایشات قبل از کاشت مو را انجام دهید حداقل دو هفته قبل از کاشت از دخانیات و الکل استفاده نکنید. مصرف دارو‌های رقیقی کننده خون و ضدالتهاب را دو هفته قبل از انجام عمل قطع کنید. شب قبل از عمل به اندازه کافی استراحت کنید تا بدن شما برای عمل آماده باشد.

دیگر خبرها

  • چگونه بهترین روش کاشت مو مناسب با خودمان را پیدا کنیم
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد