Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@00:11:03 GMT

نبرد بعدی اروپا و آمریکا بر سر ایران در راه است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۵۲۵۵

نبرد بعدی اروپا و آمریکا بر سر ایران در راه است

به گزارش جماران؛ سام فلمینگ،  فیلیپ استافورد و جیم برونسدن در فایننشال تایمز نوشتند:  پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای؛ وزارت خزانه داری آمریکا درصدد است بار دیگر شبکه مالی سوئیفت را که با بانک مرکزی و موسسات پولی ایران همکاری می کنند مسدود کند. در این راستا آمریکا تمام پرداخت های سوئیفت را تحت نظارت قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه در ادامه آورده است: سیستم سوئیفت بیشتر در جهت ارسال ودریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرکز آن در کشور بلژیک بوده است. اما اکنون آمریکا درصدد است تا از این طریق سیستم های پیام رسانی مالی و پرداخت های فرامرزی ایران را با مشکل روبرو کنند. پس از فشار آمریکا به کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم علیه ایران، در سال 2012 سوئیفت ارتباط خود را با ایران قطع کرده بود اما پس از انعقاد برجام ارتباط خود را با ایران باز کرد.

اما پرسش اصلی این است که آیا اتحادیه اروپا با خواسته های آمریکا درزمینه مسدود کردن دسترسی ایران به سوئیفت همکاری می کند یا خیر؟ ریچارد نفیو استاد سیاست‎گذاری انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا بر این عقیده است: « به وضوح این تصمیم برای طرفین بسیار دشوار است و اکنون هیچ نشانه ای از این که دولت های اروپایی با این خواسته موافقت کنند دیده نمی شود.»

سوئیفت در بیانیه ای بر این تاکید کرد که درصدد است به عنوان یک سیستم مالی جهانی بی طرف عمل کند و همچنین تصریح کردند که در دستورالعمل وزارت خزانه‎داری ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات به ایران تا اوایل ماه نوامبر فرصت باقی است. مدیران سوئیفت همچنین معتقدند که در قوانین اتحادیه اروپا تغییراتی شکل نگرفته و آن ها منتظر روشن شدن وضعیت از سوی مقامات آمریکا و اروپایی هستند. سوئیفت در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ هزار بانک را در شبکه خود به هم متصل کرده و بیش از ۲۸ میلیون تراکنش داشته است. الیزابت روزنبرگ مشاور پیشین وزارت خزانه داری آمریکا در زمینه تحریم علیه ایران و کره شمالی ( درسالهای 2009-2013) معتقد است : « حتی اگر اروپایی ها در زمینه سوئیفت با آمریکا همکاری نکنند این کشور می تواند از طریق راه های دیگری این تحریم ها را پیش ببرد.» اما یکی از این ایده ها این بود که وزارت خزانه داری آمریکا به طور کل به تحریم مجموعه ی سوئیفت دست بزند. اما وی این ایده را بسیار ضعیف دانست زیرا که در این شبکه مالی بزرگ 25 بخش قدرتمند از جمله بانک های مهم کشورهای غربی فعال هستند ؛ بنابراین آمریکا نمی‌‌تواند سوئیفت را تحریم کند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 ایران و اروپا تحریم ایران تحریم های ایران وزارت خزانه داری آمریکا سوئیفت خروج آمریکا از برجام خروج آمریکا از توافق هسته ای موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل امروز (یکشنبه) گفت، تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای تشکیل گروه‌های جدید نظارت بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ محکوم به شکست است.

به گزارش ایسنا، گفته‌های «کیم سونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و متحدانش است که اخیرا منتشر شد و در آن، آنها خواستار تداوم فعالیت گروهی از کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اوایل سال جاری میلادی روسیه در حالی تجدید فعالیت این گروه نظارتی تحت رهبری آمریکا را وتو کرد که این گروه، پیونگ‌یانگ را به ارسال تسلیحات به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده بود. اتهامی که مسکو و پیونگ‌یانگ رد می‌کنند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از قول سفیر این کشور در سازمان ملل گزارش کرد: «نیروهای متخاصم شاید دومین و سومین گروه نظارت بر تحریم‌ها را در آینده برقرار کنند اما آنها با گذر زمان نابودی خود را می‌بینند.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل ماه گذشته میلادی به منطقه غیرنظامی‌ شده بین دو کره رفت و به روسیه و چین تاکید کرد تا از حمایت از کره‌شمالی دست بردارند. سفر او پس از آن انجام شد که روسیه تمدید سالانه فعالیت هیات کارشناسان چند ملیتی را که طی ۱۵ سال گذشته اجرای تحریم‌های سازمان ملل را با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نظارت کرده‌اند، رد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • ۶ نکته در مورد پذیرش دانشجویان اخراجی در آمریکا
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد