Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:33:05 GMT

احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۷۵۹۱

احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد اتحادیه اروپا سرگرم بررسی استفاده از یورو به جای دلار در تجارت نفت با ایران است.

به گزارش ایسنا، اروپا که پس از چین و هند، بزرگترین مشتری نفت ایران است، تلاش می‌کند پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خروج از برجام را اعلام و زمینه را برای تجدید تحریمهای اقتصادی علیه تهران هموار کرد، توافق هسته ای را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز به نوبه خود در اواسط آوریل اعلام کرد در اعلام میزان ذخایر ارزی خارجی از دلار آمریکا به یورو سوئیچ خواهد کرد تا وابستگی به دلار را کاهش دهد.

اتحادیه اروپا سه شنبه هفته جاری وعده داد به دنبال راه‌هایی برای همکاری و تجارت با ایران خواهد بود.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی امور خارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا روز سه شنبه پس از دیدار با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین دیدار جداگانه با وزیر امورخارجه ایران گفت: ما به اتفاق، از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران متاسف هستیم و تصدیق می کنیم که رفع تحریمهای مربوط به فعالیت هسته ای و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، بخشهای اساسی از این توافق را تشکیل می‌دهند.

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا مذاکرات کارشناسی با ایران را با هدف رسیدن به راه‌کارهای کاربردی در ظرف چند هفته آینده آغاز کرده است. مسائلی که این مذاکرات به آنها خواهند پرداخت شامل حفظ و عمیق کردن روابط اقتصادی با ایران، تداوم فروش نفت و میعانات گازی و پتروشیمی و انتقالهای مربوطه، مبادلات بانکی کارآمد با ایران، تداوم روابط حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی با ایران، تمهید اعتبار صادرات و توسعه نهادهای قانونی در زمینه های بانکداری مالی، بیمه و تجارت با هدف تسهیل همکاری اقتصادی و مالی با ایران از جمله حمایت از تجارت و سرمایه گذاری است.

وعده اروپا برای ادامه تجارت با ایران در حالی مطرح می‌شود که اروپا همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد اما برخی از پالایشگاهها و معامله گران عنوان کرده اند مشکلات فاینانس ممکن است باعث شود تجارت نفت با ایران متوقف شود. کارشناسان هشدار داده اند مانع بزرگ دیگر برای صادرات نفت ایران ممکن است مشکل بیمه نفتکشهای حامل نفت ایران باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اروپا يورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از لبنان

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا پیشنهاد یک بسته مالی به ارزش یک میلیارد یورو به لبنان را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا امروز (پنجشنبه) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان و نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا پیشنهاد یک بسته مالی به ارزش یک میلیارد یورو به لبنان را مطرح کرده است.

براساس گزارش العربیه، رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که این بودجه از سال جاری میلادی تا سال ۲۰۲۷ در دسترس لبنان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا همچنین از نیروهای مسلح لبنان با تجهیزات و آموزش برای مدیریت مرزهای این کشور حمایت خواهد کرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • کمک ۲۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • بسته یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از لبنان