Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@14:14:22 GMT

بیماران مبتلا به قند خون می توانند روزه بگیرند ؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۸۲۲۰

بیماران مبتلا به قند خون می توانند روزه بگیرند ؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز این روزها دیابت(بیماری قند) در ایران و همه کشورهای دنیا شیوع وسیعی پیدا کرده است و سوالی که بیشتر مبتلایان به دیابت دارد این است که در ماه مبارک رمضان می توانند روزه بگیرند؟

دکتر مینا سادات بهبهانی در پاسخ به این سوال به ایسکانیوز می گوید: دیابت یا بیماری قندخون از آن دسته بیماری هایی است که در موارد زیادی باعث محدودیت روزه داری می شود وتوصیه می شود که این بیماران روزه نگیرند اما در برخی موارد بسته به وضعیت و حالات بیمار و تشخیص پزشک فرد می تواند روزه بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه روزه داری برای افراد دیابتی با رعایت رژیم غذایی برای کاهش قند خون نباید اشتباه گرفته شود گفت:

آنچه که باید بیماران دیابتی دقت کنند این است که روزه داری را نباید معادل رژیم غذایی برای کاهش قند دانست و باید بیماران دیابتی اصول صحیح روزه داری و رژیم دائم خود را دراین ماه نیز رعایت کنند و نباید کالری دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند و ضروری است که مصرف مواد شیرین مانند زولبیا وبامیه را کنار بگذارند.

دیابتی هادر ماه رمضان چگونه قند خون را کنترل کنند؟

دکتر بهبهانی در پاسخ به این سوال که مصرف دارو و کنترل خون دیابتی ها در ماه رمضان چگونه باید باشد گفت: یک فرمول ساده برای این کار وجود دارد بیماران دیابتی که می خواهند روزه بگیرند باید قند خونشان را پیش از افطار، دو ساعت پس از افطار و همچنین پیش از سحری اندازه بگیرند در صورتی که قندخون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطاربالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری خود را در زمان افطار کم کند. در مورد سحرهم اگر قند خون پیش ازسحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتربود باید20 درصد ازمیزان کالری دریافتی در زمان سحرکم شود، اما اگر قند خون بیمار قبل ازسحر بیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود بهتر است اصلاً روزه نگیرد

متخصص بیماری های داخلی تاکید کرد :افت شدید قند خون در روز مهمترین وخطرناک ترین علامتی است که بیماران دیابتی را در زمان روزه داری تهدید می کند. علائم این وضعیت خطرناک عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب .، لرزش بدن، تاری دید، بی حالی و در نهایت بیهوش شدن است و اگر بلافاصله با مصرف مواد قندی بهتر نشود میتواند منجربه اغماء وحتی مرگ بیمارشود.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت افرادی که دچار افت قند خون مکرر می شوند ممکن است نخستین علامت کاهش سطح هوشیاری واغماباشد بنابر این بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند باید حتما به پزشک معالج شان مراجعه و نام داروهایی را که مصرف می کنند به او بگویند، زیرا برخی از این داروها مانند گلی بنکلامید مدت زیادی دربدن مانده و می توانند خطر افت قندخون(هیپوگلیسمی) را افزایش دهند.درچنین مواردی ممکن است پزشک متخصص اقدام به تعویض داروی مصرفی کرده و داروی دیگری جایگزین کند.

این گروه ازدیابتی ها بهتر است روزه نگیرند :

بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند بهتراست روزه نگیرند، مگر کسانی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نبوده و طی روز دچارافت قند خون نمی شوند.

بیماران دیابتی که سحری نخورده اند بهتراست درآن روز، روزه نگیرند.

بیمارانی که به هردلیل قندخونشان پیش ازسحربیشتراز350 میلی گرم دردسی لیترباشد بهتراست که اصلا روزه نگیرند.

بیماران دیابتی که به نحوی دچارعوارض مزمن دیابت برکلیه ها،مغز، قلب، چشم ها، دست ها وپاها وسایر اعضای بدن شده اند هر چند ممکن است دچارمشکل حادی نشوند ولی برای پیشگیری ازپیشرفت عوارض مزمن بهتراست بدون مشورت پزشک متخصص روزه نگیرند.

زهره حاجیان

700

روزه روزه داری بیماری هان دیابتی قند خون دیابت و روزه داری تزریق انسولین ماه رمضان دکتر مینا سادات بهبهانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزه روزه داری قند خون دیابت و روزه داری تزریق انسولین ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، وارن بافت، سرمایه‌دار مشهور آمریکایی، اعلام کرد بر این باور است که دولت آمریکا برای تأمین کسری بودجه فزاینده این کشور به جای کاهش هزینه‌های خود به سمت افزایش مالیات‌ها می‌رود.

وی در نشست سالانه سهامداران مؤسسه سرمایه گذاری برکشر هاتاوی در اوماها گفت: من فکر می‌کنم که افزایش مالیات‌ها محتمل است.

بافت تاکید کرد که دولت آمریکا یک روزی تصمیم خواهد گرفت که دیگر نمی‌خواهد کسری بودجه انقدر افزایش یابد چراکه تبعات منفی جدی در پی خواهد داشت. از طرفی آنها ممکن است نخواهند هزینه‌های خود را هم کمتر کنند و در نتیجه تصمیم بگیرند که سهم بیشتری از چیزی که متعلق به ماست را از ما بگیرند و ما مجبوریم آن را بپردازیم.

دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش بینی کرده که نسبت کسری بودجه این کشور به تولید ناخالص داخلی از ۵.۵ درصد در سال مالی جاری به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۵۴ خواهد رسید.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که قانون کاهش مالیات‌ها در آمریکا، مصوب سال ۲۰۱۷، برای سال جدید هم اجرایی شود شاهد بدتر شدن اوضاع کسری بودجه در این کشور باشیم.

کد خبر 6097011 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی / والدین تصمیمات احساسی و هیجانی نگیرند
  • استراتژی جدید: نقشه بایرن برای مربیان معروف!