Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:50:19 GMT

سبد فرهنگ و هنر در ماه ضیافت الهی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۲۰۹۳

سبد فرهنگ و هنر در ماه ضیافت الهی

ماه ضیافت الهی فرصت خوبی است تا نگاهی دوباره به فرهنگ و فعالیت‌های مرتبط با آن داشته باشیم. همان قدر که می‌توان از این ایام برای نزدیک شدن به خدا بهره گرفت می‌توان از آن برای خودسازی هم استفاده کرد؛ فرصتی که بی‌اغراق بخشی از آن در خلال فعالیت‌های فرهنگی رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد. از همین رو در گزارش امروز به سراغ حوزه‌های تجسمی، سینما و کتاب رفتیم تا ببینیم چه اتفاقاتی در این یک ماه پیش روی علاقه مندان به آنها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /نمایشگاه‌هایی که به میزبانی پایتخت برپا شده‌اند

هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان و تغییرات پیش‌روی آن در شهر و زندگی روزمره مردم، به‌طور معمول گالری‌های مختلف تهران فعالیت‌های خود را کم یا تا پایان ماه رمضان متوقف می‌کردند با وجود این در سال‌های اخیر بسیاری از گالری‌ها سیاست متفاوتی را در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند تا با برگزاری نمایشگاه با کیفیت و طولانی مدت در ماه رمضان، فرصت مناسبی را در اختیار علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی بگذارند. به همین سبب، در ماه رمضان امسال نیز مخاطبین می‌توانند به بازدید از نمایشگاه‌های مختلف این حوزه در گالری‌های شهر بپردازند.
گالری هما از 28 اردیبهشت ماه میزبان آثار سیما شاهمرادی با عنوان «نیمه شب تابستان» شده است. سیما شاهمرادی هنرمندی است که پیرامونش و رابطه آن با تاریخ را در هیأت یک تصویر اعوجاج یافته رودرروی ما قرار می‌دهد؛ او طی چند نمایش اخیرش در گالری هما توانسته بر کلیشه‌های هویتی فائق آمده و معنای جدید هویتی خودش را در نقاشی‌هایش گسترش دهد. «نیمه شب تابستان» تا 8 خرداد رودرروی مخاطبین خواهد بود.
گالری خط سفید نیز از 28 اردیبهشت ماه میزبان آثار بهمن بروجنی، آرمان یعقوب‌پور، اردشیر بروجنی، نسیم بروجنی و سیدعلی سیدانی شده، نمایشگاه از «پاریس تا نیشابور» تا 7 خرداد 1397 در گالری خط سفید برپا خواهد بود. گالری آتبین را که بیشتر با نمایشگاه نقاشی انتزاعی و عکس می‌شناسیم تا 8 خرداد 1397 میزبان نقاشی‌های آرش امدادیان با عنوان «دوباره» است. گالری نگاه نیز در همین زمان میزبان نقاشی‌های سنتی آرش لاهیجی با عنوان «تیربرق‌های عاشق» خواهد بود.
اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید می‌توانید به نمایشگاه انفرادی عکس رخساره اخوت در گالری شلمان سری بزنید. این هنرمند با سوژه قرار دادن زاغ به‌زندگی معاصر انسان شهری پرداخته است. در مقدمه این نمایشگاه آمده است: ««چرایی برگزیدن زاغ» شاید پرسشی باشد که ذهن ماجراجوی بیننده را به خود مشغول کند، عکاس عنصر اصلی یا همان بازیگر نقش اصلی را زاغی پنداشته تا تداعی‌گر انسان امروزی باشد، سیاهی و سپیدی او را به مثابه تضادهای دوگانه‌ای دیده که انسان در گذرگاه عمرش به وفور با آن برخورد داشته است.» این نمایشگاه تا 3 خرداد در گالری شلمان برپا خواهد بود.
«چهل؛ رساله ای در باب سلوک زمینی» از مهرداد افسری دیگر نمایشگاه عکاسی است که این روزها در گالری محسن برپا است و هنرمند عکس‌های خود را با تأثیر از فیلسوف بزرگ ایرانی سهروردی به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تا 11 خرداد 1397 برپا خواهد بود.
موزه‌‌ عکسخانه‌ شهر نیز چند روزی است میزبان نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» است. این نمایشگاه بخشی از عکس‌های استریوسکوپی یا برجسته نمایی عکاسان دوره قاجار را دربرمی گیرد که از مجموعه شخصی خانواده شادروان «علی‌اصغر فولادی‌مهر»گردآوری شده است. اصل این عکس‌ها برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد این عکس‌ها 50 قطعه است. این عکس‌ها در جریان سفر ناصرالدین شاه (درسال 1280ق/1864م) به خراسان و بسیاری دیگر از عکس‌های مجموعه، در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا (از23 فروردین 1279هـ.ش برابر با 12 آوریل 1900میلادی و 11 ذیحجه 1317هـ.ق) عکاسی شده‌اند. این نمایشگاه تا روز پنجشنبه 31 خرداد ماه 1397برپا خواهد بود.
در مقدمه این نمایشگاه که چندی است در گالری ایده برپا شده، آمده: «نمایشگاه نقاشی «ضیافت قاجاری» دیگر نمایشگاهی است که مهدی ساروخانی به‌عنوان هنرمند از یک منظر تاریخی به اشخاص دوران قاجار پرداخته است.»
از روز گذشته «خیامی» نمایشگاهی در یادبود جهان خیام در گالری هپتا افتتاح شده است. این نمایشگاه درباره جهان «خیام» از دید هنرمندان معاصر است. ۲۸ اردیبهشت سالروز تولد و روز بزرگداشت او بود و این نمایشگاه نیز در یادبود و گرامیداشت جهانی که او آن را ترسیم کرده و به باور هنرمندان این نمایشگاه، ما همچنان در آن زندگی می‌کنیم، برگزار شده است.
مریم راستی، مدیر گالری هپتا است که این نمایشگاه به انتخاب او برگزار می‌شود، او درباره «خیامی» چنین می‌گوید: «درک متفاوت خیام از متافیزیک نسبت به سایر فیلسوفان و شعرای ما، درکی است که با ادراک امروزی ما شباهت بیشتری دارد و او را از دیگران بسیار متمایز می‌کند. از میان تمام ویژگی‌های جهان خیام، چهار ویژگی سرخوشی(یا دم غنیمت شمردن)، حیرت، ملال و نیست‌انگاری، مواردی‌اند که این نمایشگاه براساس آنها گردآوری شده است. علاوه بر این مسأله «تکرار» که در جهان خیام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ویژگی مهمی است که در چیدمان و گردآوری آثار برای ما مهم بوده است». این نمایشگاه تا ۹ خرداد در گالری هپتا در برابر دید بازدیدکنندگان دایر است.
سارا روحی صفت نیز از دیروز نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان «فصل اول - هنر فاخر» در گالری طراحان آزاد برپا کرده است. این نمایشگاه اپیزود اول از یک سه اپیزودی است و ارتباط این اپیزودها صرفاً موضوعاتی‌ است که دغدغه ذهنی هنرمند است. «فصل اول - هنر فاخر» تا دوم خرداد ماه در گالری طراحان آزاد برپا خواهد بود.
گالری اعتماد نیز تا 29 خرداد 1397 میزبان نمایشگاهی از مجتبی طباطبایی با عنوان «خط قرمز و دیگر چیزها» است. «تعیین طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا» عنوان نمایشگاه دیگری است که حدود یک هفته قبل در گالری آران افتتاح شده و تا 18 خردادماه برپا خواهد بود. آیلار شهبازی هنرمند این مجموعه، روایت خود را در قالب بوم‌ها و «تکه‌های بریده شده از شهر» به نمایش می‌گذارد. رویکرد و تعامل او با شهر گفتمانی خاص و شیوه‌ای جذاب برای کنار آمدن با شهری پر هرج و مرج و بد منظره است که در عین حال «خانه» است.
گفتنی است همچنین نمایشگاه‌های بسیار دیگری در گالری‌های خانه هنرمندان، دنا، سایه، آب‌انبار، دستان، بهارستان، یاسمین، آیریک، آتشزاد، فرشته، شیرین، فرمانفرما، 7 ثمر، پردیس ملت، کندوان، والی، امکان، ماه و... در ماه مبارک رمضان برپا خواهد بود که علاقه‌مندان قادر به بازدید از آنها خواهند بود.

کتاب و کتابخوانی در ماه مبارک

بواسطه اهمیتی که ماه مبارک رمضان برای مسلمانان و به تبع آن برای ما ایرانیان دارد می‌توان ردپای پررنگ آن را در جای جای زندگی‌مان مشاهده کرد، از آن جمله می‌توان به ایجاد برخی تغییرات درعملکرد مؤسساتی اشاره کرد که فعالیت‌های آنان در ارتباط با کتاب و کتابخوانی است.
خانه کتاب (زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) یکی از مؤسساتی که دایره فعالیت‌هایش در حوزه کتاب تعریف شده است. نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل این مؤسسه در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد در یک ماهی که پیش رو داریم بخش عمده‌ای از نشست‌های تخصصی و همین طورمراسم‌ رونمایی این مؤسسه به کتاب‌های حوزه دین و مذهب اختصاص پیدا خواهد کرد. البته آن‌طور که او گفت تغییری در ساعت‌های برپایی این برنامه‌ها رخ نمی‌دهد. باغ کتاب هم یکی دیگر از مؤسساتی به شمار می‌آید که فعالیت اصلی آن در ارتباط با کتاب است، آن طور که سید مجید حسینی، مدیرعامل باغ کتاب اعلام کرده فعالیت این مجموعه در ماه مبارک رمضان از 10 صبح آغاز شده و تا سحر نیز ادامه خواهد داشت. به‌گفته حسینی، باغ کتاب تنها مجموعه فرهنگی است که برای نخستین بار با شعار «تا سحر میهمان باشید» به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.

به‌گفته این مسئول فرهنگی، کتاب فروشی‌های کودک، نوجوان، بزرگسال، باشگاه روباتیک، رستوران و کافه‌های باغ کتاب هم در ماه رمضان تا سحر پذیرای شهروندان هستند. علاوه بر خدماتی که همیشه در باغ کتاب ارائه می‌شود، در ایام ماه مبارک رمضان بعد از افطار برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای تمام سنین در نظر گرفته شده است. برنامه زنده تلویزیونی «دعوت» با اجرای موسیقی زنده هر شب از ساعت ۲۳ تا حدود یک بامداد در باغ کتاب اجرا می‌شود و علاقه مندان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. شهروندانی که در ماه رمضان به باغ کتاب مراجعه می‌کنند، می‌توانند با تهیه کارت «مشتریان باغ کتاب» از تخفیفات ویژه این مجموعه بهره‌مند شوند.در این ایام جشنواره اقوام ایرانی هم در طبقه اول باغ کتاب برگزار می‌شود و شهروندان با حضور در این جشنواره با آداب، رسوم و سوغاتی اقوام مختلف ایران آشنا می‌شوند.


سینماها درعطش رمضان و تب فوتبال جام جهانی

به روال چند سال گذشته چراغ سینماها در ایام ماه رمضان تا سحر روشن است و طرح افطار تا سحر اجرا می‌شود؛ طرحی که در چند سال اخیر توانسته رونق نسبی به گیشه بدهد و با حضور مردم در سینماها رخوت ساعات بعد از افطار را بشکند. طی سال‌های گذشته حتی نمایش فیلم‌های خاطره‌انگیز به کمک اکران ماه رمضان آمد و درسانس‌های شبانه فیلم‌های قدیمی کارگردانان شناخته شده اکران شدند. امسال اگر چه از خاطره‌ بازی گیشه سینما در شب‌های ماه رمضان خبری نیست اما طبق روال هر سال از آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان طرح ویژه اکران در دو بخش برپا می‌شود؛ بخش اول سانس‌هایی هستند که قبل از ساعت 17 فیلم‌های سینمای ایران را نمایش می‌دهند، که این سانس‌ها بلیت‌های نیم‌بها به فروش می‌رسانند. بخش دوم سانس‌هایی هستند که از ساعت 17 آغاز می‌شوند و تا 2 ساعت قبل از اذان صبح روز بعد ادامه می‌یابند، که فروش‌ بلیت در این سانس‌ها که طرح «افطار تا سحر» نامیده می‌شود، به صورت تمام‌بها خواهد بود. طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان از پنجشنبه 27 اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

علاوه بر فیلم‌های اکران اول نوروز که هنوز 10 هفته نمایش‌شان به پایان نرسیده یعنی «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «لونه زنبور»، «فیلشاه» و «خرگیوش»، فیلم‌های اکران دوم نوروز یعنی «تگزاس»، «عصبانی نیستم»، «چهارراه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «آنسوی ابرها» و «جشن دلتنگی» در سبد اکران سینماها قرار دارند؛ اتفاقی که با توجه به مقارن شدن با آغاز مسابقات فوتبال جام جهانی و احتمال پخش فوتبال در سینما باعث ایجاد نگرانی‌هایی در صاحبان فیلم‌ها شده است. روز گذشته مصطفی کیایی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها به ایسنا گفت: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش دهیم./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • اخراج سفیر ایتالیا از نمایشگاه کتاب به دلیل اعتراض به جنگ غزه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • میدان شهرت در ایران
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات