Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظرفیت بالای استان فارس برای تولید گیاهان دارویی سبب شده است که علاوه بر شناسایی ۱۱ هزار هکتار اراضی این گیاهان به شکل دیم، ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این استان پهناور نیز به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، گیاهان دارویی گیاهانی که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده مؤثر و دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

50 نوع از این گیاهان در استان فارس وجود دارد که به دو شکل دیم و زراعی مورد بهره­‌برداری قرار می­‌گیرد و علاوه بر اشتغال­­زایی، ارزآوری را نیز به همراه داشته است.

به گفته مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، 80 گونه شاخص از این گیاهان در ایران وجود دارد که 50 گونه آن در مراتع فارس شناسایی شده است و با برداشت 150 تن از این گونه­‌های گیاهی که به صورت دیم در 11 هزار هکتار مراتع این استان می‌­روید، راهی  برای درآمدزایی دامداران و کاهش فشار هر چه بیشتر بر مراتع بوده است.

اهالی مناطقی که میزبان رویش این گیاهان ارزشمند هستند به دو صورت حرفه‌­ای و خرده پا به برداشت این گیاهان از طبیعت می­‌کنند. محصولاتی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز­داری استان، برداشت آن را 150 تن تخمین زده است که به همراه بخشی از گیاهان دارویی استان­‌های مجاور، 211 تن از این محصولات طبیعی روانه بازارهای خارجی می­‌شود و ارزآوری درخوری را به همراه دارد.

گیاهان دارویی در استان فارس در برداشت از مراتع سنتی و دیم خلاصه نمی‌­شود. حشمت‌الله صادقی رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس می­‌گوید: تا پایان سال گذشته 14 هزار و 800 هکتار از اراضی این استان به زیر کشت گیاهان دارویی رفته که در 30 شهرستان استان گسترده شده است.

صادقی از کشت 8 هزار هکتار گل محمدی و 720 هکتار زعفران در استان خبر می‌دهد که عمد‌‌ه­‌ترین کشت‌­های دارویی استان فارس را شامل می‌شود و حدود 7 هزار هکتار دیگر دارای تنوع گیاهی است.

کاشت و برداشت این گیاهان دارویی می‌­تواند برای استان فارس درآمدزایی ارزی و برای روستائیان این استان اشتغالی پایدار را به همراه داشته باشد. فعالیتی اقتصادی که به دلیل نیاز کم به آب، به روش‌های گوناگون مورد حمایت و استقبال سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس حمایت‌­ها از کشت گیاهان دارویی را این­‌گونه دسته‌بندی می­‌کند؛  پرداخت تسهیلاتی در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی، پرداخت یارانه گیاهان دارویی، پرداخت تسهیلات به شهرستان­‌های میزبان این گیاهان در قالب تفاهم­‌نامه سازمان جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه و نیز ارائه مشاوره علمی و فنی از سوی کارشناسان این سازمان.

از آنجا که گیاهان دارویی به اندازه یک چهارم محصولات دیگر نیاز به آبیاری دارند می‌توانند جایگزین خوبی برای محصولات پر آب‌بر باشند. کشاورزان استان فارس می‌­توانند با توجه به شرایط اقلیمی و بروز خشکسالی اخیر، اقدام به کشت‌های کم‌آب­‌بر کنند و با دریافت حمایت‌­هایی از سازمان جهاد کشاورزی، علاوه بر احیای این گیاهان ارزشمند و اشتغال­زایی پایدار، درآمدزایی مناسبی نیز داشته باشند.

فرآوری گیاهان دارویی و سپس ارائه آنها به بازارهای داخلی و خارجی سبب‌ساز اشتغال­زایی هر چه بیشتر و تولید ارزش افزوده خواهد شد. به طوری که استان فارس می‌­تواند بالاترین درآمد را از طریق فرآوری گیاهان دارویی کسب کند.

نکته‌­ای که مورد توجه و تاکید سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار گرفته و به گفته صادقی رئیس کمیته گیاهان دارویی این سازمان، زنجیره ارزش از تولید محصول تا فرآوری و بازاریابی و صادرات  مورد توجه قرار گرفته است. 

وی می‌گوید: در همین راستا کارخانه­‌های متعددی در زمینه تولید گلاب، اسانس و غیره از گیاهان دارویی معطر احداث شده است. علاوه بر این کارگاه­‌های متعددی نیز در زمینه بسته‌­بندی و ارائه هر چه بهتر این محصولات به فعالیت می­‌پردازند.

ظرفیت بالای استان فارس به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور، به همراه اهتمام وافر به این عرصه اقتصادی و صنایع فرآوری گیاهان دارویی می‌تواند با افزایش ارزش ریالی این گیاهان تا پنج برابر، سبب­‌ساز اشتغال­زایی بیشتر و ارزآوری از این نعمت خدادادی استان فارس شود.

گزارش از فاطمه رفاهت 

انتهای پیام/م

R41382/P1486/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی